Magnifying glass Close
Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Sub-zero on the cool board

Inkoop is dodelijk saai. Ik kom regelmatig bij inkooporganisaties over de vloer en zie daar iedereen dezelfde saaie doelen nastreven. Nieuwe besparingen behalen, 100% rechtmatigheid, 100% duurzaamheid, een minimale magazijnvoorraad, een foutloos inkoopproces, een sluitend contractenregister, een nog hogere leverbetrouwbaarheid, hogere klanttevredenheid van interne klanten, en ga zo maar door. Afgezaagder dan dit verzin je het bijna niet. Niet dat het onbelangrijk is. Dat zeg ik niet. Maar ‘t is wel saai. Wie verzint er eens wat nieuws? Een nieuwe trend. Iets wat je mooi kunt hypen.

Ik vraag me dus af wat nou hip zou kunnen worden en waar we net zo warm voor lopen als voor voetbalplaatjes. Iets waar je je op verheugt en waar je al maanden naar uitkijkt. Er is jammer (en raar) genoeg niet iets als een inkoop-RAI met de laatste snufjes en trends. Een beurs waar je de Koenigsegg-CCX-voor-inkoop of de Aston Martin-DB9-voor-logistiek kunt bewonderen. Hoe komen wij inkopers in vredesnaam ooit aan onze nieuwste inkoopmodellen en –software? Waar halen wij de beste best-practice vandaan? Best karig zo. We doen onszelf tekort.

Logistici en transporteurs hebben een jaarlijkse vakbeurs. Eigenlijk elke vakdiscipline of branche wel. Waarom wij niet? Nevi organiseert wel veel congressen en seminars, maar er is nooit een inkoop-beurs met alleen maar nieuwe stuff. Zo´n beurs waar je op iedere stand een tasje krijgt met een folder en een pen. Zou daar geen behoefte aan zijn? Een huishoudbeurs voor inkopers. Overal gratis kijken en proeven. Of zouden er onvoldoende nieuwigheidjes en inkoopgadgets zijn? Als je als inkoopmanager hard bezig bent om jezelf en je afdeling te verbeteren op de saaie punten die ik al eerder noemde, dan zou het toch handig zijn om je in één middag helemaal te laten voorlichten. Trainers, vakbladen, opleiders, inkoopboeken, adviesbureaus, software boeren, vakverenigingen, headhunters, hoogleraren. Alles onder één dak. En een bruin café natuurlijk. Voor de sterke verhalen en om de deal te kunnen closen…

Misschien is het antwoord simpel: omdat inkopers al zo vaak op een beurs komen. Om zich te oriënteren op hun eigen nieuwe koopwaar. Alhoewel, dat ligt te veel voor de hand. Is het dan omdat we ons al die moeite niet gunnen? Nee, ook niet. We nemen ons zelf juist uiterst serieus. Zeker het laatste decennium. Te druk voor dat soort onzin? Zou kunnen. Maar ja, “Geen tijd of geen prioriteit” hoor ik mijn baas al zeggen. Ik denk dat het antwoord niet zo ingewikkeld is. Ik denk dat wij inkopers gewoon een saai volkje zijn. Dat wij helemaal links op het cool board hangen. Moeten we daar niet wat aan doen? Wij verdienen toch onze eigen fridge! Wat kunnen we samen bedenken om über-cool te worden? Dat je op een feestje respect krijgt omdàt je inkoper bent. Dat nieuwe bedrijfsstagiaires niet van de afdeling zijn te slaan, omdat ze geen genoeg van je verhalen over je onderhandelingssuccessen kunnen krijgen.

Gaaf zijn is helemaal niet moeilijk. Doe net als de marketeers: vertel aan iedereen hoe gaaf je bent en je bent het!Overdrijf, wees opportunistisch en vooral niet bescheiden. Piek zo vaak als je kunt en geloof in jezelf. Geloof in inkoop. Preek het goede nieuws en laat hierin geen kans onbenut. Na niet al te lange tijd ziet niet alleen je eigen directie in hoe belangrijk inkopers zijn, maar vinden je leveranciers dat ook opeens. Voor hen zal het glas weer half vol worden en dan kom je samen in positieve spiraal omhoog. Dan wordt je wakker op een dag en is inkoop helemaal niet meer saai.

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Duitsers vinden Nederlanders wel leuk

Vroeger of later krijgen we allemaal wel te maken met Duitse zakenpartners. Onlangs schreven we op deze website over de do"s en dont"s met betrekking tot handelen met Duitsers. maar hoe doen we het in de praktijk? Dit is nog voor verbetering vatbaar. zo blijkt: "Nederlanders denken “we lijken op elkaar”. maar daardoor missen jullie juist de nuances."

Andreas Wand (www.wandconsulting.com) is Duitser en begeleidt Nederlandse bedrijven bij het betreden van het Duitse markt en het uitbreiden van hun activiteiten aldaar. "Het is belangrijk om te weten dat "de Duitser” niet bestaat. Er bestaan verschillen tussen regio"s en branches. Maar over het algemeen zijn we serieus. punctueel en op feiten gericht. dus het beeld klopt wel." Erg belangrijk is volgens hem het op tijd komen voor een afspraak. "Net als in Nederland heeft dat te maken met drukke agenda"s. maar in Duitsland ben je niet al te laat. maar ook onbeleefd. Ik werkte vroeger in Duitsland als key accountmanager. We waren vaak al een half uur vroeger aanwezig omdat we rekening hielden met files. Jongeren zijn tegenwoordig wel wat losser. maar ziets als een "Haags Kwartiertje” bestaat niet."

Serieus
De bedrijven die Wand begeleidt komen uit tal van branches. Van veiligheidsinstrumenten. levensmiddelen en auto-onderdelen tot banken en verzekeringen. "In een dag tijd kunnen we iemand persoonlijk voorbereiden op wat hij of zij kan verwachten." Hij noemt humor en argumentatie als aandachtspunten. "Zakendoen is in Duitsland serieus. Je moet geen humor gebruiken voordat je je zakenpartner pas echt goed kent. En als je in een vergadering zegt "Ik ben van mening dat…". dan zal een Duitser meteen om argumenten vragen. In Nederland kun je ook weleens vanuit een gevoel iets zeggen. maar als Nederlander sta je in Duitsland dan al snel met je mond vol tanden."

Kwaliteit versus prijs
Zijn en er nog zaken waar Nederlanders specifiek op moeten letten? Jazeker. Wand: "Nederlanders bereiden zich niet altijd goed voor en zien vaak valkuilen niet. Ze denken "we lijken op elkaar”. en dat is ook wel zo. maar daardoor missen ze vaak de nuances." Waar gaat het dan mis? Twee voorbeelden: "Duitsers houden van plannen voor als het mis gaat. Nederlanders denken "dat komt wel goed” en maken pas plannen als iets daadwerkelijk mis gaat. Duitsers worden daarvan nerveus. Ook zijn Nederlanders sterk op prijs gericht. Ik heb een Nederlandse inkoper begeleidt die bij een key accountmanager maar niet verder kwam. Ik zocht ze samen op en we kwamen tot de conclusie dat de Duitser dacht dat de Nederlander alleen maar op goedkope spullen gericht was. Het woord "kwaliteit” was nooit gevallen. Een beleid van alleen lage prijzen wekt wantrouwen. Nederlandse bedrijven kunnen wel kwaliteit produceren. maar dat moeten ze dan wel benoemen."

"Wel leuk"

Niet dat het overigens slecht gaat tussen ons: "Duitsers vinden Nederlanders wel leuk". zo stelt Wand  gerust. "Nederlanders kunnen goed contacten leggen. goed compromissen sluiten en zijn creatief. Misschien komt dat laatste wel omdat jullie niet altijd vanuit argumenten en cijfers werken. maar ook intuïtief durven zijn. Nederland heeft een goede reputatie in Duitsland. we vullen elkaar goed aan. Dat komt goed uit voor jullie. want er liggen veel mogelijkheden in Duitsland. Zo hebben we goede betrekkingen in Oost-Europa. Rusland en het verre oosten. Samen kunnen wij die markt verder openen. Dan nemen wij jullie mee."

Auteur: Koos Plegt

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Import- en exportprijzen VS verder omlaag

De Amerikaanse exportprijzen zijn in december met 2.3 procent gedaald. ten opzichte van een maand eerder. De importprijzen gingen met 4.2 procent omlaag. Dat maakte het ministerie van Arbeid woensdag bekend.

Het is de vijfde maand op rij dat de Amerikaanse export- en importprijzen dalen. Analisten gingen uit van een daling van de exportprijzen met 2 procent. In november namen de importprijzen met een herziene 3.4 procent af. Bij de importprijzen werd door analisten gerekend op een afname van 5.3 procent. na een daling van een herziene 7 procent een maand eerder. (c) ANP 2009

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Peoplegroup gaat aankomende inkopers TTP trainen

Per 1 januari 2008 gaat TTP voor haar traineeconcept Tactisch Inkoper Overheid de coaching en training van haar medewerkers onderbrengen bij Peoplegroup uit Hilversum. Vandaag ondertekenen beide bedrijven het samenwerkingscontract.


Trainees gaan de opleidingen “Inkooppraktijk” en  “Europees Aanbesteden” volgen en zullen tevens via internet in hun werkomgeving gebruik kunnen maken van de bijbehorende actuele inkoopmethodologie van PeopleGroup. Tevens worden zij gedurende langere termijn on-the job gecoacht door ervaren PeopleGroup inkoopprofessionals.

TTP werkt momenteel al samen met NEVI maar ziet Peoplegroup als een waardevolle aanvulling. Mark van Bruxvoort. directeur TTP Groep: “Wat ons zo goed bevalt aan Peoplegroup is het feit dat deze organisatie bezig is met vernieuwingen binnen het vakgebied. iets wat TTP binnen haar verschillende disciplines ook altijd hoog in het vaandel heeft staan.”

Mike de Jongh. directeur van Peoplegroup. is eveneens enthousiast: “TTP biedt bedrijven met het traineeconcept een concrete oplossing in een markt waarin inkoopprofessionals bijna niet meer te vinden zijn. Door professionals te werven met de juiste competenties en door deze mensen in sneltreinvaart het inkoopvak bij te brengen ontstaat een waardevolle propositie. TTP heeft bewezen de daarvoor noodzakelijke werving zeer goed te kunnen vormgeven. Wij zijn dan ook erg verheugd over deze samenwerking. ”

TTP richt zich niet alleen op het werven en detacheren van professionals maar begeleidt met haar beproefde traineeformules talentvolle starters naar een veelbelovende carrière. Doelstelling van het traineeship Tactisch Inkoper Overheid is om ambitieuze aankomende inkopers zich verder te laten specialiseren en een uitdagende baan te bieden. Afgelopen vijf jaar zijn ruim 500 talenten door TTP begeleid naar een functie binnen de overheid of het bedrijfsleven.

PeopleGroup biedt een compleet scala aan diensten waarmee organisaties hun inkoopambities kunnen realiseren. PeopleGroup richt zich daarmee bij voorkeur op de toegevoegde waarde die de inkoopfunctie aan de waardeketen kan toevoegen. Vanuit deze unieke visie op ‘value chain management’ biedt zij een breed scala aan diensten. waaronder Interim management. Verandermanagement. Detachering. Werving & Selectie. Bedrijfsinterne opleidingen en open Trainingen en Workshops. De afgelopen 7 jaar is PeopleGroup uitgegroeid tot marktleider op het gebied van inkoop Interim- en Verandermanagement en complexe detachering. Met ruim 20 professionals ondersteunt zij dagelijks tientallen bedrijven en trainingsdeelnemers.

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Jobhoppen met een vast dienstverband

Op 1 oktober is de Yacht wervingscampagne ‘150 professionals geven inhoud aan procurement’ gestart. Deze wervingsactie is tot stand gekomen met de absolute medewerking van alle Yacht interim-professionals uit het vakgebied Procurement.


Op de actiesite www.yachtprocurement.nl toont Yacht een tag cloud met begrippen als Regie. Europees aanbesteden. Client interlock. Risicomanagement. Haarlemmer olie en Cruijff. Wat deze woorden inhouden? Klik ze aan en lees de persoonlijke definities.

Yacht is op zoek naar ambitieuze procurement specialisten
Paulien van Mierlo vertelt uit eigen ervaring: "Bij Yacht kan je jobhoppen met een vast dienstverband! Dit wisselen van opdrachten is goed voor zowel je persoonlijke als vakinhoudelijke ontwikkeling. Veel ervaring op doen. Je zit zelf achter het stuur van je eigen carrière en Yacht faciliteert hierin. Daarnaast is het prettig dat Yacht rekening met je houdt. Ik heb twee kinderen en mijn partner heeft een eigen bedrijf. Door zaken bespreekbaar te maken. houd ik werk en priv? in balans. Dit is voor mij echt een verademing." Naast Van Mierlo vertellen nog vier Yacht interim-professionals hun ervaringen.

Yacht zoekt
Procurement Managers
Senior Buyers
Buyers

Kijk op www.yachtprocurement.nl wat Yacht te bieden heeft.

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Alleen de naam verandert

PEOPLEGROUP

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

'Gaan we het nu weer over Europees aanbesteden hebben??

Onlangs werd het Ziekenhuis Rivierenland Tiel (ZRT) erop gewezen dat een onderhandse gunning volgens het Europees aanbestedingsrecht had moeten plaatsvinden. omdat de rechter oordeelde dat de financiering van het ZRT ertoe leidt dat het ziekenhuis een aanbesteding-plichtige organisatie is. Een uitspraak die een enorme reflexwerking heeft voor alle ziekenhuizen en GGZ-instellingen.

PeopleGroup Procurement en Yacht hebben hier direct op gereageerd door een product te ontwikkelen waarmee ziekenhuizen zich op dit punt snel kunnen professionaliseren. Dit wordt nu voor het eerst bij het ZRT ge?mplementeerd. Het product bestaat uit de volgende componenten:

Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres