Magnifying glass Close
Partner van Inkoperscafé

Inkopers reizen verwachten grotere budgetten in 2020

Het aantal inkopers van reizen dat voor het komende jaar grotere budgetten verwacht, heeft volgens onderzoek van de Business Travel Show een piek bereikt voor de laatste vijf jaar. Zo bericht het Britse Supply Management. Uit de jaarlijkse enquête van de Business Travel Show onder 114 Europese kopers van reizen komt naar voren dat 41% van de kopers denkt dat ze in 2020 meer geld hebben om aan reizen te besteden dan in 2019 (33%).

Stijging reiskosten

Wel verwacht bijna de helft van de kopers (49%) een stijging van de reiskosten. Dat was vorig jaar 43%. Verder blijkt uit de enquête dat het reisbudget op alle gebieden toeneemt, inclusief vluchten, accommodatie en reizen. Daarnaast is er sprake van een grote stijging van het aantal reisinkopers dat verwacht in 2020 reizen te beheren (52% ten opzichte van 33% vorig jaar). Ook heeft 41% meer budget voor luchtvaartmaatschappijen. Dat is een stijging van 10% ten opzichte van een jaar geleden.

Bronnen: Supply Management, Business Travel Show

Partner van Inkoperscafé

Dit zijn de belangrijkste inkooptrends voor 2020

Het Britse Supply Management heeft de belangrijkste inkoopontwikkelingen voor 2020 op een rij gezet. Allereerst blijft er sprake van veel onzekerheid vanwege onder andere aanhoudende tariefoorlogen tussen de VS en China en een dreigende Brexit-deadline. “Onzekerheid zoals tariefwijzigingen vormt een unieke uitdaging voor bedrijven, omdat elke stijging de kostenstructuur voor producten kan beïnvloeden, waardoor bepaalde supply chains mogelijk onhoudbaar worden”, aldus Alex Saric, chief marketing officer bij Ivalua. Volgens hem gaat het er voor inkoopteams om dat ze inzicht krijgen in de impact van tariefscenario’s op hun totale toeleveringsketen en haalbare alternatieven.

Cobots en datasilo’s

Daarnaast zorgden in Groot-Brittannië Brexit-voorbereidingen voor meer voorraad in 2019, waardoor de Britse pakhuizen in juli 2019 vol waren. In het nieuwe jaar kan echter sprake zijn van een grootschalige overgang naar slimme magazijnacceptatie. Mel Tymm, hoofd industrie bij e-commercebedrijf Maginus, denkt dat er ook een ontwikkeling zal zijn van automatisering en collaboratieve robots (cobots) die samen met werknemers gaan werken en helpen bij zware til- en repetitieve taken. Volgens Tom Kieley, CEO van softwarebedrijf SourceDay, betekent de vraag van consumenten naar onmiddellijke bevrediging, gevoed door sites zoals Amazon, dat toeleveringsketens sneller en efficiënter moeten werken als ze willen concurreren in 2020. “Om dit te doen, zullen bedrijven datasilo’s moeten elimineren die kostbare verspilling veroorzaken; verspilling die inkomsten en middelen onttrekt, vaak vanwege slechte ERP-gegevens. Ze moeten zichzelf ook in de positie brengen om realtime verandering te bereiken en te beheren, voordat de verandering invloed heeft op hun vermogen om aan de vraag van de klant te voldoen”, aldus Kieley.

Duurzaamheid en een recessie

Verder eisen klanten transparantie. Duurzaamheid wordt volgens Supply Management zowel ecologisch als sociaal een cruciaal aspect van inkoop. “Om geloofwaardig te zijn, verschuiven de slimme partijen van alleen focussen op kostenbesparingen en compliance naar echte waardecreatie en vermijden ze greenwashing (het zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is). Op kosten van leveranciers besparen, is niet meer genoeg. Kopers en leveranciers komen samen om waarde te creëren voor hun wederzijdse klant.”, stelt Padmini Ranganathan, wereldwijde vice-president, risico en duurzaamheid bij SAP Ariba. Alex Saric van Ivalua waarschuwt dat geopolitieke factoren kunnen leiden tot wereldwijde recessies, waarbij organisaties zich opnieuw richten op het nettoresultaat en kosten besparen. “De inkoop is de afgelopen jaren met grote stappen vooruitgegaan, van een prijsverlager tot een afdeling die strategische waarde toevoegt. Een recessie dreigt deze vooruitgang terug te dringen met een hernieuwde nadruk op kosten boven andere doelstellingen.”

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé

Aston Martin pakt kosten toeleveringsketen aan

De winst van de Britse autofabrikant Aston Martin halveerde vorig jaar praktisch tot 130 miljoen pond. De autoverkoop steeg met 12 procent, het beste resultaat sinds 2007, maar de onderliggende prestaties leverden niet de verwachte winst op. Aston Martin komt daarom in 2020 met een kostenbesparingsprogramma. Dat was in het laatste jaarverslag al terug te vinden als ‘strategische benadering van de inkoop’. Zo melden Nevi en de Britse vakwebsite Supply Management.

Voortdurende optimalisatie

Voor de nieuwe aanpak benoemt de producent van luxe sportauto’s een nieuw hoofd inkoop en toeleveringsketen. Aston Martin omschrijft zijn rol als het leidinggeven aan de voortdurende optimalisatie van de bestaande toeleveringsketen met een focus op kosten, doorlooptijd, leveranciersprestaties en voorraadverbetering. De Britse autofabrikant heeft 302 directe en 126 indirecte leveranciers.

Bronnen: Nevi, Cips

Partner van Inkoperscafé

Inkoop moet actievere rol spelen bij digitalisering

Op basis van eigen onderzoek concludeert E-proQure dat het digitaliseren van inkoopprocessen voor veel organisaties nog steeds topprioriteit heeft bij het zorgen voor concurrentievoordeel. E-proQure is een onafhankelijk kenniscentrum voor e-procurement. Het kenniscentrum komt ook tot de conclusie dat het succesvol afronden van digitaliseringstrajecten in de praktijk tegenvalt. Bovendien moet inkoop meer doen met digitalisering om het eigen voortbestaan te waarborgen.

De vierde versie van marktonderzoek e-Procurement Vendor Landscape (2019) van E-proQure biedt een overzicht van de ontwikkelingen, de mogelijkheden, het aanbod van inkoop-ondersteunende software binnen de Benelux en van de soms moeilijke praktijk van het digitaliseren. Een eerste conclusie van het onderzoek op basis van eerdere studies is dat leidende organisaties voor 2020 verwachten dat 70 procent van hun key-processen, producten en services zijn gedigitaliseerd en geïntegreerd binnen de supply chain. Daarnaast noemen de organisaties de adequate ondersteuning van (inkoop)processen een topprioriteit voor het creëren van concurrentievoordeel. Hierbij stelt E-proQure dat ook publieke organisaties, ondanks slechte ervaringen en drempelvrees, steeds meer digitale ambities hebben.

Succesvol digitaliseren

E-proQure noemt als effecten van best practices bij e-procurement: lagere inkoopkosten (5 procent), lagere proceskosten (tot 75 procent), het mogelijk maken van strategisch gedreven inkoop, hogere compliance en risicobeheersing en betere stuurinformatie. Andere bijdragen die e-procurement kan leveren zijn het versnellen van inkoopprocessen en het vervangen van handmatige door waarde toevoegende inkoopactiviteiten.

Verder benadrukt het kenniscentrum dat nog steeds 70 procent van de ICT-trajecten hun doelstellingen niet halen. Succesvol digitaliseren vraagt daarom volgens E-proQure om een gestructureerde aanpak. Deze draait om oriëntatie en het formuleren en nastreven van gezamenlijke doelstellingen. Volgens E-proQure geldt voor succesvol digitaliseren een top 4 van succes- en faalfactoren. Het gaat om draagvlak, betrokkenheid/beschikbaarheid van medewerkers, project- en verandermanagement en doelstellingen. Hierbij hoort een aanpak op basis van het creëren van draagvlak en het toepassen van project- en verandermanagement.

Het uitblijven van resultaten op het gebied van e-procurement zorgt er volgens E-proQure voor dat initiatieven vanuit de business en andere afdelingen steeds vaker de ontwikkeling en inrichting van de digitale inkoop bepalen. Inkoopmanagement lijkt dan ook steeds minder een leidende partner voor zowel het eigen senior management als voor de leveranciers van e-procurementoplossingen.

Leveranciers

Verder heeft E-proQure voor het onderzoek 40 leveranciers ondervraagd over de belangrijkste behoeften en productontwikkelingen voor de komende twee jaar. De selectie van deze leveranciers was gebaseerd op de respons van meer dan 300 inkoopprofessionals van bedrijven en overheden in de Benelux. Deze werd geactualiseerd op basis van (inter)nationale vermeldingen in vakbladen en aangevuld met enkele recent ontwikkelde innovatieve systemen. Uit de respons blijkt dat er een kopersmarkt is met een uitgebreid, laagdrempelig aanbod van inkoop-ondersteunende systemen. Daarbij hebben concurrentie en technologische vernieuwingen het aanbod de afgelopen twee jaar verder verbeterd.

Vooruitstrevende inkoopsoftware

Wim Vriend, kennispartner bij E-proQure, stelt op de website van het bedrijf: “Zoals we in eerder onderzoek hebben aangegeven, is het voor leveranciers noodzakelijk om te investeren in het ontwikkelplatform waarop hun inkoopsoftware is gebaseerd. Leveranciers die dit succesvol doen lopen op de concurrentie voor.” Vriend legt uit dat bedrijven bij het ontwikkelen van vooruitstrevende software tegenwoordig vaak open source technologieën gebruiken. Hierbij spelen op Java gebaseerde ontwikkeltalen en zogenaamde NoSQL/Graph-databases een belangrijke rol. Enerzijds maakt Java hierbij gebruiksvriendelijke en efficiënte webbased software mogelijk. Daarnaast maken NoSQL/Graph- databases grote hoeveelheden data toegankelijk. “Denk hierbij aan het steeds belangrijker worden van het benutten van informatie die besloten ligt in grote, gekoppelde dataverzamelingen.”

E-proQure zag in 2019 de introductie van diverse toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. Vriend: “Enerzijds in de vorm van algoritmen binnen inkoopsoftware. Anderzijds als separate applicaties of scripts met een specifieke functie. Zonder uitzondering zorgen de toepassingen die wij hebben gezien voor een betere gebruikservaring (zoals virtuele assistentie), procesefficiëntie (robotic process automation (RPA)) of een verbetering van gegevensanalyses voor zowel besluitvorming als oordeelsvorming (machine learning/deep learning).”

Blockchain

Vriend beklemtoont dat blockchain niet zorgt voor innovatie van (bedrijfs)software. “De onderliggende principes van blockchain lenen zich niet goed voor het verwerken en opslaan van transactionele processen. Misschien dat de komst van nanocomputers en bijpassende, wereldwijd beschikbare netwerken en gegevensopslag hier verandering in aanbrengt.” Dat kan volgens hem nog lang duren. Blockchains komen echter wel terug binnen inkoopprocessen. “Bijvoorbeeld daar waar het belangrijk is om de status of herkomst van grondstoffen, producten, verpakkingen, etc. te volgen. Maar dus niet in de vorm van inkoopsoftware.”

Digitale transformatie

Gert Walhof, ook kennispartner van E-proQure, geeft op de site van het kenniscentrum aan dat E-proQure inkopers al een aantal jaren vraagt om zich te verdiepen in en na te denken over digitale transformatie. “Daarbij gaat het niet om nieuwe inkoopsoftware die net weer iets slimmer is dan de vorige generatie. Maar om de invloed van digitale technologieën op de gehele organisatie. Te beginnen met de gevolgen die deze technologieën hebben voor producten en diensten, die de organisatie aan klanten wil gaan leveren. En wat dit betekent voor de supply chain. Onze stelling is, dat als inkopers vasthouden aan bestaande werkwijzen ze geen rol spelen in deze transformatie.”

Walhof benadrukt dat digitale transformatie het spel voor inkoop wezenlijk gaat veranderen. Het heeft volgens hem niet alleen effect op de eigen organisatie, maar op alle organisaties. “Ook die van de leveranciers of beter de gehele supply chain. De effecten zijn nu al te zien. Steeds vaker bieden leveranciers producten in combinatie met services aan. Services die vaak mogelijk worden gemaakt door nieuwe digitale technologieën. Een van de effecten hiervan is dat vaak de integrale kosten omlaag kunnen. Tijdens de looptijd van de samenwerking met leveranciers worden steeds nieuwe behoeften (klant) of mogelijkheden (leverancier) zichtbaar. Hier moet snel iets mee worden gedaan. De invloed van digitalisering stopt immers niet op de dag dat het contract wordt gesloten. De vraag die dan opkomt is ‘Werkt het lineaire inkoopproces nog wel in een wereld waar wendbaarheid (agile) de boventoon voert?’.”

Cyclisch inkoopproces

Om succesvol te blijven, moet inkoop volgens Walhof in ieder geval drie stappen zetten. Ten eerste moet inkoop het lineaire inkoopproces loslaten. “De herkenning moet ontstaan dat het inkoopproces cyclisch is. Wendbaarheid vraagt om regie op het gehele proces en verbinding van alle fasen. Van strategie tot de dagelijkse operatie.” Daarnaast komt de ‘supplier journey’ meer centraal te staan. Dat is de reis die de eigen organisatie wil doormaken in een bepaalde tijd en de bijdragen die leveranciers daaraan kunnen leveren met de reizen die zij willen maken. “De traditionele aanpak van ‘drie offertes’ lijkt dan niet te voldoen. Wat het alternatief is, is nog niet helemaal duidelijk.” Ten derde zijn nieuwe tools nodig. “Daarbij is het goed om zowel te kijken welke ontwikkelingen bestaande leveranciers van inkoopsoftware doormaken als wat start ups aanbieden.”

Walhof benadrukt dat de digitale transformatie een bedreiging vormt voor inkoop als inkopers en inkoopmanagers niet zien dat het gaat om veel meer dan de inkoop-toolbox vernieuwen en digitaliseren. “Deze transformatie vindt in alle geledingen van de demand en supply chain plaats en leidt tot nieuwe dienstverlening aan klanten en mogelijk een andere positionering van de organisatie in ketens. Daar moet inkoop een belangrijke rol in spelen. Het tempo waarin deze ontwikkelingen worden doorgemaakt is in belangrijke mate afhankelijk van het tempo waarin je organisatie digitaal wil en kan transformeren. De verwachting is dat in de eerste plaats bij het inkopen van services de invloed van digitalisering gaat gelden.”

Partner van Inkoperscafé

Top 10 best gelezen artikelen

Wederom sluiten we een mooi nieuwsjaar af.  We hebben jullie op de hoogte gehouden van de laatste trends, boekrecensies geschreven en het belangrijkste brexitnieuws met jullie gedeeld. Wat was voor u dit jaar het meest interessant?

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Revalidatiecentrum Basalt benut synergievoordelen voor inkoop na fusie

Het recent gefuseerde revalidatiecentrum Basalt heeft met hulp van Inkoopadviesbureau AevesBenefit verschillende synergievoordelen gevonden en toegepast op inkoopgebied. Op Consultancy.nl lichtte procurement consultant Douwe Ribbink van AevesBenefit de inkooptransformatie toe.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Huisartsen: ontevredenheid over inkoop blijft

Voorzitter Ella Kalsbeek van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) constateert dat huisartsen te weinig terug zien van de inkoopafspraken die zijn gemaakt in het hoofdlijnenakkoord. In een contracteringsonderzoek onder huisartsen wordt er aan de contracten en het contracteringsproces voor de derde keer een onvoldoende gegeven. Dat meldt Medisch Contact.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

De AVG: nieuwe regels nu blijkt dat slechts 31% van de bedrijven compliant is

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG/GDPR) is inmiddels anderhalf jaar van kracht. Toch worstelen veel organisaties er nog altijd mee. Het Capgemini Research Institute heeft vastgesteld dat slechts 31% van de ondervraagde bedrijven in Nederland voldoet aan de AVG. Reden voor de minister voor Rechtsbescherming om de stand van zaken te evalueren in een brief aan de Kamer. Met daarbij een aantal verbetervoorstellen.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Inkoop is meer dan exacte wetenschap

Er zijn meer overeenkomsten dan je denkt tussen inkopers en Max Verstappen. Zo maakt Frank Rozemeijer, NEVI Professor Purchasing & Supply Management aan de Universiteit van Maastricht, duidelijk tijdens SAP’s Connect to Innovate. “Een Formule 1 dashboard bestond in 1950 nog uit drie tellers en een stuur. Tegenwoordig is er overal een knopje. De coureur kan tijdens de gehele race informatie sturen naar de pit, waar mensen data analyseren, patronen herkennen en kunstmatige intelligentie toepassen zodat ze advies kunnen geven aan de ‘race director’ die de racer ondersteunt. Zo worden ook in inkoopprocessen steeds meer beslissingen door data-analyse genomen.”

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Agile, informatie, betrokkenheid en automatisering bepalen inkoopinnovatie

De conferentie van de Britse inkopersvereniging CIPS van november dit jaar toonde inkoopinnovaties, waaronder chatbots en ‘gloeiende bomen’. Behendigheid, innovatie en transformatie waren daarbij volgens Supply Management de sleutelwoorden.

(meer…)
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres