Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Partner van Inkoperscafé:

Google en WWF helpen mode-industrie met duurzaam platform

Het WWF Zweden en Google willen samen een gegevensplatform ontwikkelen om de mode-industrie te helpen bij meer verantwoorde en duurzame inkoopbeslissingen. Het platform gaat uitgebreide gegevens verstrekken over grondstoffen in de toeleveringsketens van kledingfabrikanten en de risico’s van verschillende soorten textiel en grondstoffen. Dit bericht Nevi.

Duurzame sourcing
Op het nieuwe platform krijgen iedere materiaal- en sourcinglocatie een score op meerdere milieu-onderwerpen zoals waterschaarste of luchtverontreiniging. Ook vindt een schatting plaats van specifieke milieu-effecten zoals broeikasgasemissies en houdt het platform rekening met de verzachtende werking van duurzame sourcing. Volgens Google is de mode-industrie verantwoordelijk voor twintig procent van het afvalwater en twee tot acht procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Dit zou tegen 2030 met maar liefst vijftig procent kunnen stijgen. Nevi benadrukt het belang van maatschappelijk verantwoord inkopen. Inkoop, sourcing en supply chains kunnen hier volgens de inkopersvereniging een grote bijdrage aan leveren.

Bron: Nevi

Partner van Inkoperscafé:

Blockchain en een productpaspoort bieden meer inzicht in goederenketens

De begrippen duurzaamheid, vindbaarheid en transparantie staan steeds meer in de schijnwerpers. Bij klanten neemt het bewustzijn toe wat hun aankopen bij retailers betreft. Daarom doet CEO Leontien Hasselman-Plugge van SIM Supply Chain een voorstel om goederenketens vast te leggen en te visualiseren met blockchain en een productpaspoort. Zo bericht Supply Chain Magazine.

Voor transparantie en vertrouwen is volgens Hasselman-Plugge in de toekomst een soort paspoort van een product nodig. Zo moeten klanten van retailers kunnen zien waar het product vandaan komt en wie ermee in aanraking zijn geweest. De herkomst en de doorlopen stappen zijn momenteel vaak wel duidelijk. Volgens de CEO ontbreekt echter vaak nog een vertaling naar het tastbaar maken van deze stappen in de keten. Blockchain kan volgens haar ook bevestigen dat betrokken partijen verantwoordelijkheid nemen voor de productie en het logistieke proces. De techniek werkt dan als validatie.

Partijen achter een product
Hoewel de prijs voor de consument een belangrijke factor blijft, hoopt Hasselman-Plugge op een toekomst waarin klanten voor een groot deel van de producten die over de wereld gaan, kunnen zien welke partijen erbij betrokken zijn geweest. Ze heeft daarbij als suggestie dat eindgebruikers wellicht kunnen gaan investeren in lokale projecten op de plaats van herkomst.

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé:

Lokale supply chains zijn nu essentieel voor Coca-Cola

Het vervoeren van grondstoffen over de grenzen is een uitdaging voor Coca-Cola tijdens de coronacrisis. De gebruik van de lokale toeleveringsketen heeft de frisdrankgigant echter voordelen opgeleverd. Dit bericht Supply Management.

De CEO van Coca-Cola, James Quincey, vertelde investeerders over logistieke uitdagingen, maar dat het bedrijf erg gefocust was op het aanpassen van de toeleveringsketen. “Er is veel druk aan de grenzen, of het nu provinciegrenzen zijn in sommige landen of landsgrenzen in andere delen van de wereld. Dit raakt sommige ingrediënten die in principe over de hele wereld worden vervoerd.”

Gezondheidsonderzoeken
Op bepaalde locaties vervangt Coca-Cola de bezorgers aan de grenzen om vertragingen door verplichte gezondheidsonderzoeken van mensen die grenscontroleposten overschrijden, te vermijden. Zodra de ingrediënten echter naar het gewenste land zijn vervoerd, worden alle dranken lokaal geproduceerd. “De frisdrank in de VS wordt in de VS gemaakt. De drank in Duitsland wordt geproduceerd in Duitsland. De frisdrank in Kenia maken we in Kenia”, aldus Quincey.

Lokale toeleveringsketen
De lokale toeleveringsketen kan volgens de Coca-Cola-topman dus goed werken. Als onderdeel van het voedselsysteem en daarmee een essentiële dienstverlening, zorgt het dat productiesystemen en distributie blijven draaien. “We hebben wat problemen gehad met het goed timen van de aanvoer van ingrediënten, maar dat is al veel beter dan een paar weken geleden.”

Heropeningen
Hoewel er enkele shutdowns plaatsvonden, bleven de productiefaciliteiten van de frisdrankfabrikant, zoals de concentraatfabrieken en de bottelarijen, grotendeels in bedrijf. Daarbij heeft Coca-Cola aanpassingen gedaan om de veiligheid en beveiliging van werknemers te waarborgen. “Er zijn delen van de supply chain die 24/7 draaien. Sommige delen, zoals het aanbod voor frisdrankfonteinen, vullen we veel minder in. En dat zullen we moeten afhandelen als de geleidelijke heropeningen de komende maanden en kwartalen gaan plaatsvinden”, benadrukt Quincey.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:

De helft van de bedrijven heeft door de coronacrisis last van overmacht

Meer dan de helft van de bedrijven heeft vanwege de uitbraak van het coronavirus te maken met overmacht. Dit speelt bij een leverancier of omdat ze er zelf een beroep op doen. Dit meldt Supply Management op basis van eigen onderzoek.

In een poll, uitgevoerd door Supply Management en CIPS, geeft meer dan de helft van de respondenten (52%) aan dat hun bedrijf door de aanhoudende Covid-19 pandemie gedwongen was de productie te verminderen. Bijna een kwart (24%) heeft de productie volledig stopgezet.

Betalingstermijnen
Meer dan twee derde (69%) van de ondervraagde inkoop- en supply-chain-professionals meent dat de gevolgen van het coronavirus voor bedrijven steeds erger wordt. Als gevolg hiervan heeft 31% van de respondenten betaling aan hun leveranciers uitgesteld of opgeschort. Een vijfde heeft de betalingstermijnen echter juist verkort. Dat deden ze in navolging van retailers zoals Morrisons en Sainsbury’s, die leveranciers onmiddellijk willen betalen om de cashflow te ondersteunen.

Alternatieve leveranciers
Verder is meer dan een derde (34%) van de bedrijven overgestapt op alternatieve leveranciers om de impact van verstoring van de toeleveringsketen te beheersen. Ook werkt 31% samen op het gebied van inkoop en logistiek. Het gaat om aanpassingen voor de lange termijn. Bijna de helft (45%) van de respondenten wil alternatieve leveranciers behouden, terwijl 41% de samenwerking na de coronacrisis wil voortzetten. Tot 70% van de inkopers betaalt momenteel meer of verwacht meer te betalen voor goederen en diensten. Hierbij betaalt bijna de helft (48%) tot 20% meer en 15% tot 50% meer.

Breder aanbod
Bedrijven zijn ook gedwongen zich aan te passen aan de snel veranderende situatie. Tot 17% van de bedrijven kiest voor een breder aanbod aan goederen en diensten om zo te reageren op de coronacrisis. Daarnaast heeft 15% voor meer aanbod gekozen om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:

Alternatief voor palmolie verbetert toeleveringsketen

Het bedrijf C16 Biosciences heeft een biologisch alternatief ontwikkeld voor palmolie als onderdeel van een ‘missie om ontbossing te stoppen’. Hiervoor heeft het bedrijf 24 miljoen dollar aan financiering opgehaald. C16 Biosciences gebruikt microben voor het ‘brouwen’ van olie die palmolie in de bestaande palmolieketen kan vervangen. Zo bericht het Britse Supply Management.

Efficiëntere toeleveringsketen
Palmolie zit in bijna 50 procent van de producten in de schappen van supermarkten. Het gaat onder andere om zeep, shampoo, make-up, brood, ijs, pindakaas en koekjes. De palmolieproductie wordt ondertussen geassocieerd met de vernietiging van tropische regenwouden en de habitats van bedreigde diersoorten, waaronder orang-oetans, neushoorns en olifanten. De bioproductie van C16 Biosciences hangt echter niet af van ontbossing en leidt tot een betere controle over de olie-eigenschappen. Volgens het bedrijf levert dat een volledig traceerbare, efficiëntere toeleveringsketen op. Ruim 250 bedrijven en negen landen over de hele wereld hebben publiekelijk toegezegd te stoppen met het gebruik van niet-duurzaam gecertificeerde palmolie in hun toeleveringsketens.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:

Milieuschade begint invloed te krijgen op grondstoffenprijzen

Volgens onderzoek van het Wereld Natuur Fonds (WNF) zal de achteruitgang van het milieu met tekorten aan grondstoffen, droogte, overstromingen en stijgende voedselprijzen de wereldeconomie 9,6 biljoen (8000 miljard) euro kosten in 2050. Zo is te lezen op de site van het Britse Supply Management.

In het Global Futures Report van het WNF staat dat een aanhoudende achteruitgang van het milieu jaarlijks minstens 442 miljard euro gaat kosten als er geen actie wordt ondernomen. De
gevolgen zijn onder andere het verlies van natuurlijke kust- en overstromingsbescherming, het verdwijnen van natuurlijke koolstofopslag en snelle stijgingen van de grondstofprijzen. Het laatste kan zorgen voor verstoringen van de toeleveringsketen en lagere marges voor bedrijven.

Mondiale grondstoffen
Het WNF verwacht dat ontwikkelingslanden te maken krijgen met een onevenredig deel van de wereldwijde financiële lasten door watertekorten en steeds minder bestuiving door insecten. Met name Oost- en West-Afrika, Centraal-Azië en delen van Zuid-Amerika worden hier waarschijnlijk door getroffen. Voor verschillende belangrijke mondiale grondstoffen zou tegen 2050 sprake kunnen zijn van belangrijke prijsstijgingen. Prijzen van hout zouden met 8 procent stijgen, van katoen met 6 procent, van oliehoudende zaden met 4 procent en van groenten en fruit met 3 procent. Zorgvuldig beheer van land- en zeebronnen kan volgens het WNF de verliezen echter beperken en zelfs leiden tot een jaarlijkse stijging van het mondiale bbp met ongeveer 10,8 miljard euro per jaar.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:

Mercedes test blockchain voor batterijengrondstof kobalt

Autofabrikant Mercedes-Benz is gestart met een blockchain-pilot in de kobalt-toeleveringsketen. Kobalt is een essentiële grondstof voor batterijen in elektrische auto’s. Met blockchain wil het Duitse automerk de hoeveelheid gerecycled materiaal registreren. Verder wil Mercedes ook het emissieniveau vastleggen en registreren of toeleveranciers in de keten zich houden aan de duurzaamheidseisen van moederbedrijf Daimler. Dit meldt Nevi.

Supply chain batterijen
Het Duitse autobedrijf stelt dat het de eerste autofabrikant is die blockchain-technologie inzet voor het bepalen van de CO2-uitstoot in de wereldwijde supply chain van batterijen. Mercedes-Benz is ook partner geworden van het Chinese Farasis Energy voor de levering van lithium-ionbatterijen die zijn geproduceerd met hernieuwbare energiebronnen en gerecyclede materialen. Hiermee zouden producenten volgens de autofabrikant de CO2-voetafdruk van de batterijenproductie met ongeveer een derde kunnen verkleinen. IT-onderzoeksbureau Gartner is overigens sceptisch over het succes van de vele huidige pilots voor de toepassing van blockchain in ketens. Het bureau denkt dat vier van de vijf initiatieven op dit terrein de komende jaren in de pilotfase blijven steken.

Bron: Nevi

Partner van Inkoperscafé:

Supermarkten scoren onder de maat op palmolie

Nederlandse supermarkten doen het matig tot slecht bij het stimuleren van duurzame productie van palmolie en het aanpakken van ontbossing. Ahold Delhaize heeft van de Nederlandse retailers de hoogste score met 12 uit 22 punten. Zo laat een internationale palmoliescorekaart zien van het Wereld Natuur Fonds (WNF), waarover Distrifood bericht. Superunie heeft 11,5 punten en Jumbo scoort een roodgemarkeerde 9 punten.

Volgens het WNF schieten alle grote internationale voedings- en cosmeticabedrijven tekort. Geen enkel bedrijf haalt wereldwijd de topscore op de nieuwe ranglijst. De palmoliescorekaart beoordeelt wat merken doen aan het beperken van de negatieve effecten van niet-duurzame inkoop van palmolie als meest gebruikte plantaardige olie.

Nederlandse bedrijven
Van alle retailers wereldwijd neemt Ahold Delhaize een gedeelde 25e plek in. De top-3 bestaat uit Edeka, Kaufland en Ikea met respectievelijk 19,8, 19,3 en 19 punten. Op plaats 4 en 5 staan Marks & Spencer (18,8) en Aldi Süd (18,3). FrieslandCampina doet het van de onderzochte Nederlandse bedrijven het best met 17 van 22 punten. Unilever volgt met 14,8 punten. Remia staat onderaan in de Nederlandse lijst, omdat het niet inging op de vraag van het WNF. Daarnaast scoort Jacobs Douwe Egberts heel slecht met een 1,8.

Verwoestende productie
Het WNF benadrukt dat als palmolie onverantwoord wordt geproduceerd, dat verwoestend kan zijn voor bossen, diersoorten, gemeenschappen en het wereldwijde klimaat. De scorekaart laat volgens het WNF zien dat de meeste bedrijven nog ver weg zijn van het duurzaam inkopen en produceren van palmolie. De natuurorganisatie vindt dit teleurstellend.

Bron: Distrifood

Partner van Inkoperscafé:

Microsoft gebruikt inkoop om emissies te verminderen

In 2021 wil Microsoft CO2-reductie opnemen in zijn inkoopprocessen als onderdeel van een ‘agressief’ duurzaamheidsprogramma. Dit meldt het Britse Supply Management. Het IT-bedrijf wil rond 2030 CO2-negatief zijn. Volgend jaar zal het CO2-reductie ook een expliciet onderdeel van de inkoopprocessen voor de supply chain maken.

Tegen juli 2021 begint Microsoft met het implementeren van nieuwe inkoopprocessen en -instrumenten om het voor zijn leveranciers mogelijk te maken om hun emissies te verminderen. De IT-gigant zal hierbij samenwerken met zijn leveranciers. Het hoort bij een programma van Microsoft om zijn CO2-voetafdruk te verkleinen door het verminderen van de uitstoot met meer dan 50 procent en het verwijderen van meer CO2 dan het produceert tegen 2030. Microsoft wil rond 2050 de koolstof uit het milieu hebben verwijderd die het direct of door elektrisch verbruik heeft uitgestoten sinds de oprichting in 1975.

Klimaatinnovatiefonds
Het plan van Microsoft omvat een nieuw klimaatinnovatiefonds dat 1 miljard dollar in kas heeft om de doelen te helpen bereiken via het ontwikkelen van negatieve emissietechnologieën, waaronder bebossing en herbebossing, koolstofvastlegging in de bodem, bio-energie met koolstofafvang en -opslag, en directe luchtafvang.

Duurzame samenwerking met leveranciers
Ondertussen heeft de Deense turbinefabrikant Vestas toegezegd om tegen 2030 koolstofneutraal te zijn door de overstap naar groen aangedreven apparaten, een vermindering van de CO2-uitstoot van zijn toeleveringsketen met 45 procent per megawattuur en het zorgen voor duurzame partnerschappen met leveranciers. Lisa Malmquist Ekstrand, hoofd duurzaamheid bij Vestas: “CO2-neutraal worden in onze eigen activiteiten en het verminderen van CO2-uitstoot in onze toeleveringsketen is de volgende fase van onze reis naar een duurzamere planeet voor toekomstige generaties. Dat is ons doel als bedrijf en als individuen.”

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:

Volvo zet blockchain in voor duurzamere batterijen

Batterijen voor elektrische auto’s bestaan uit allerlei kostbare grondstoffen, zoals lithium en kobalt. Het verwerven van deze metalen wordt nog regelmatig in verband gebracht met mensenrechtenschending. Door het inzetten van blockchain wil Volvo de kobaltketen transparant maken. Naar eigen zeggen is Volvo de eerste autofabrikant die blockchain voor dit doeleinde inzet, zo meldt Duurzaam Bedrijfsleven.

(meer…)
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres