Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Partner van Inkoperscafé:

Supermarkten gaan ‘apenarbeid’ in de toeleveringsketen van kokosnoten tegen

Na undercoveronderzoek van dierenrechtenorganisatie PETA waaruit bleek dat apen worden ingezet bij de productie van kokosmelk, kwamen supermarkten in actie. Zo heeft de Britse supermarktketen Morrisons de levering van een merk opgeschort en hebben de ketens Waitrose en Co-op toegezegd geen producten te verkopen die afkomstig zijn van apenarbeid. Dit bericht het Britse Supply Management.

PETA bezocht acht boerderijen in Thailand en ontdekte dat apen vastgeketend of opgesloten waren in kooien. De beesten werden gedwongen in bomen te klimmen en kokosnoten te plukken voor export over de hele wereld. “De dieren in deze faciliteiten – van wie velen illegaal als baby worden gevangen – vertoonden stereotiep gedrag dat wijst op extreme stress”, aldus PETA. Volgens PETA moesten de apen noten plukken voor kokosmelk die wordt verkocht door merken als Chaokoh en Aroy-D. De dierenrechtenorganisatie zegt dat meer dan 15.000 winkels geen producten van deze merken meer zullen kopen.

Albert Heijn
“Deze nieuwsgierige, zeer intelligente dieren worden psychologische stimulatie, kameraadschap, vrijheid en al het andere dat hun leven de moeite waard zou maken, ontzegd. Allemaal zodat ze kunnen worden gebruikt om kokosnoten te verzamelen”, beklemtoont PETA-directeur Elisa Allen.

Een woordvoerder van Co-op gaf aan als ethische detailhandelaar het gebruik van apenarbeid niet toe te staan bij het verwerven van ingrediënten voor de producten van de supermarktketen. Verder heeft volgens PETA Ahold Delhaize, waarbij supermarkten horen zoals Giant Food en Hannaford in de VS en Albert Heijn in Nederland, beloofd om niet bewust producten van leveranciers in te slaan en te verkopen met apenarbeid.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:

Webinar biedt inzicht in inkoop- en leveringsproblemen door coronacrisis

Door de coronacrisis werd heel duidelijk welke risico’s horen bij het maximaal uitbesteden naar lagelonenlanden aan de andere kant van de wereld in combinatie met just-in-timeleveringen. Nevi bericht hierover op basis van een webinar dat de inkopersvereniging organiseerde met kennispartner SOLVINT en waarbij vooral vooruit werd gekeken. In het webinar behandelde Manu Matthyssens van SOLVINT de kansen op vier terreinen: toeleveringsketens, toeleveranciers, informatie en leiderschap.

Volgens Matthyssens heeft de hoogconjunctuur van de afgelopen jaren bedrijven lui gemaakt. Door de coronacrisis liepen complete toeleveringsketens vast. Te weinig helder inzicht in ketens maakte het onduidelijk waar de toeleveringsproblemen precies zaten. Achtergrond is dat inkoop en supply- chainmanagement, operations en verkoop en marketing sterk uiteenlopende agenda’s hebben en niet goed verbonden zijn. Door de coronacrisis is het mogelijk om voor goed geïntegreerd end-to-end -supplychain-management te zorgen. Matthyssens benadrukte dat actuele informatie, goede communicatie en sterke relaties met cruciale toeleveranciers op de agenda moeten staan.

Betrouwbare toeleveringsketens
Verder toonde Matthyssens tijdens het webinar een plaatje dat aangaf wat de kracht van de toeleveringsketen en de mate van politieke stabiliteit is van landen met bedrijven die leveren aan maakbedrijven. Landen in Oost-Europa scoorden daarop opvallend goed met betrouwbare ketens en politieke stabiliteit. ‘Near shoring’ is volgens Nevi nog geen massale beweging, maar er zijn wel veel bedrijven die het overwegen en de mogelijkheden onderzoeken. Daarbij moeten bedrijven volgens Matthyssens niet alleen een ‘reality check’ doen van de regio(‘s) waar ze inkopen, maar ook van hun single source suppliers. Dan gaat het om situaties waarbij bedrijven voor bepaalde ingrediënten, onderdelen of componenten afhankelijk zijn van één leverancier.

Bron: Nevi

Partner van Inkoperscafé:

Chinees-Europese treindienst vestigt record tijdens coronacrisis

Vanwege de coronacrisis heeft de treindienst tussen Europa en China een recordaantal ritten achter de rug. Het gaat om al meer dan duizend diensten, met een totale lading van 1,923 miljoen ton. Dit betekent een toename van 41,7 procent vergeleken met 2019. Dit bericht Supply Chain Magazine op basis van nieuws van spoorwegexploitant China Railway Xi’an Group.

De Chinese spoorvervoerder noemt als voorbeeld het Nederlandse GVT Intermodal. Op 26 april vertrok bijvoorbeeld vanuit Xi’an een goederentrein met producten voor Longi Green Energy naar Tilburg. Deze producten gingen eerder per schip vanuit de haven van Tianjin in China naar Europa. Door de pandemie bood die verbinding, ook qua tijdsplanning, geen zekerheid meer. Daarom vervoerde GVT Intermodal de producten rechtstreeks per trein tussen China en Nederland. Dit bespaarde tijd en magazijnkosten.

Goederentreinen steeds populairder
Volgens general manager Roland Verbraak deed GVT Group of Logistics ruim drie jaar geleden voor het eerst een beroep op de Chinees-Europese goederentreindiensten. Sinds 2019 liet GVT zelfs vijf treinen per week rijden. “Met de trein zijn we in staat om goederen in vijftien dagen te ontvangen, terwijl luchtvracht tien tot twintig dagen duurt en bovendien vier keer zo duur is. Hierdoor worden goederentreinen steeds populairder”, legt Verbraak uit. Ook tijdens de coronacrisis haalt GVT wekelijks nog steeds vijf tot zes treinen met goederen uit China naar Europa.

Nieuwe bestemmingen
Volgens directeur Xinhuang van Xi’an Xinzhu Station van China Railway Xi’an Group heeft de goederentreindienst tussen China en Europa duidelijke voordelen. Hij stelt dat de trein het belangrijkste middel is geworden om goederen tussen China en Europa te vervoeren. “We hebben onze activiteiten tijdens de pandemie op peil kunnen houden en hebben onze treindiensten zelfs uitgebreid door de intervaltijden te verkorten en nieuwe bestemmingen – zoals Barcelona – te bereiken”, aldus Xinhuang.

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé:

Brabantse hightech-bedrijven zien weinig in lokale toeleveringsketens

Door de coronacrisis is er steeds meer behoefte aan productie in het eigen land. De Noord-Brabantse hightechindustrie wil echter juist een globale productiespreiding. Deze vindt dat meer eigen productie in Nederland de supply chains eerder kwetsbaarder maakt. Zo meldt Supply Chain Magazine op basis van berichtgeving in het FD.

Wereldwijd waren de gevolgen zichtbaar toen de Chinese fabrieken begin 2020 vanwege de virusuitbraak sloten. Algemeen leeft daarom het idee dat complexe toeleveringsketens geen toekomst meer hebben en dat er meer in eigen land moet worden geproduceerd. De Brabantse hightechfabrikanten hebben echter een voorkeur voor een eigen productienetwerk in Azië om zo de risico’s te beperken. De Eindhovense fabrikant Additive Industries, die complexe 3D-metaalprinters produceert, wil graag op termijn een vestiging in China openen. Het bedrijf stelt niet snel te kunnen uitwijken naar andere leveranciers. Het bedrijf zou het liefst juist in China een tweede fabricage- en supply chain opzetten. Het merkt dat in China de productie op gang is gekomen, terwijl in Nederland alles nog moeizaam gaat.

Nederlandse toeleveranciers
De ook uit Eindhoven afkomstige NTS-Group heeft al fabrieken over de hele wereld. De toeleverancier van hightechbedrijven dekt zich daarmee onder andere in tegen politieke verrassingen, zoals de handelsoorlog tussen Amerika en China. Volgens het bedrijf zit het risico nog steeds in de onvoorspelbaarheid van de pandemie. Ook produceert NTS nu al maximaal. Het levert aan de medische en de halfgeleiderindustrie, die alleen maar groeien tijdens de coronacrisis. Toeleveranciers hebben ook andere ervaringen. Zo stelt Betech uit Hoogeveen dat zich sinds de coronacrisis nadrukkelijk afficheert met de slogan ‘Made in Holland’ dat het steeds meer orders krijgt van fabrikanten die kiezen voor Nederlandse toeleveranciers. Het bedrijf levert overigens ook onderdelen aan de NTS-Group.

Behoefte aan efficiency
Rolf Bos, Senior Manager Value Chain Transformation bij PwC, denkt dat het om een psychologische reactie op de crisis gaat en dat op termijn de behoefte aan efficiency weer de overhand krijgt. Bos raadt bedrijven aan te kijken wat het ze waard vinden om hun grootste risico’s te verkleinen. “Productie dichtbij huis of spreiding is duur. Net als voorraad. Maar alles over de wereld transporteren is ook duur.”

Bronnen: Supply Chain Magazine, FD

Partner van Inkoperscafé:

‘De coronacrisis leidt tot veel interessante en slimme oplossingen’

Lloyd Keays, Senior Director, Strategy & Innovation – Global Presales, bij SAP Ariba, ziet naast de negatieve gevolgen ook veel positieve kanten aan de coronacrisis. Het betekent een versnelling van het gebruik van handige nieuwe technologieën in de toeleveringsketens. Daarnaast leidt de crisis tot het besef dat veel processen en tussenschakels in de ketens helemaal niet nodig zijn.

Volgens Keays blijkt door de coronacrisis dat de toeleveringsketen zelf een risico is. “De zekerheid is verdwenen uit het inkoopproces. Dat heeft gevolgen voor levering en contracten.” Daarnaast denkt hij dat de behoefte aan ‘ethical sourcing’ met aandacht voor waarden op het gebied van milieu en maatschappij zich blijft ontwikkelen. “Ik ben daarom voorstander van een internationale standaard om leveranciers te vergelijken. Die bestaat nog niet. Zo’n standaard bespaart inkopers veel werk bij hun keuze van leveranciers. Bij ons inkoopproces zijn bijvoorbeeld al honderdduizenden leveranciers betrokken. Het wordt lastig als je die allemaal apart moet gaan beoordelen.”

Versnelde technologische ontwikkeling
Keays denkt dat nieuwe technologieën zoals 3D-printen en virtual reality een belangrijke rol gaan spelen in de toeleveringsketens van de toekomst. “De coronacrisis heeft de ontwikkelingen versneld. Denk aan de ademhalingsapparatuur waarvoor enkele Italianen een onderdeel (ventiel) konden printen met een 3D-printer. Dat ventiel had normaal duizenden euro’s gekost en het had weken geduurd voordat het er was. Nu hadden de Italianen het binnen enkele uren en kostte het vijftig euro. Dat heeft levens gered. Zo zijn er meer mogelijkheden om met 3D-printers onderdelen te maken die je anders uit China zou moeten halen. Vaak zitten onderdelen aan één merk vast en vindt de productie op enkele plekken plaats. Met 3D-printen kan je veel meer gespreid produceren.”

Lloyd Keays, Senior Director Strategy & Innovation – Global Presales bij SAP Ariba

Dit kan volgens Keays bijvoorbeeld ook een oplossing zijn voor het ‘right to repair’ voor elektronica. Daarbij gaat het om aankomende wetgeving waarbij consumenten het recht krijgen om hun aangekochte elektronische apparaten zelf te mogen repareren. “Dat brengt problemen met zich mee als onderdelen van ver weg moeten komen met een lange levertijd.”  

Het probleem zijn echter de patenten. De fabrikant van de ventielen voor de beademingsapparatuur dreigde al met een rechtszaak tegen de Italianen die ze 3D hadden geprint. “Als een ontwerp van een onderdeel online staat, kan iedereen het zelf (laten) maken. Inkoopafdelingen kunnen als eis aan leveranciers gaan stellen dat ze het ontwerp willen hebben voordat ze apparatuur kopen. Vervolgens kunnen de eindklanten dan zelf onderdelen maken als dat nodig is.”

Keays denkt ook dat er nu echt een einde komt aan het oude ‘analoge’ denken. “Op de computer gaan we nog steeds vaak uit van de oude papieren processen. Neem een aanbesteding waarbij alles digitaal verwerkt kon worden, maar uiteindelijk geprint moest worden ter ondertekening. Er zijn nieuwe, echt digitale processen mogelijk op basis van meer vertrouwen in de computer. Je kunt daarvoor onder andere een beroep doen op artificial intelligence en machine learning. Dit zijn geen nieuwe ontwikkelingen. Alleen is er nu meer urgentie om een beroep te doen op automatisering.”

Nieuwe oplossingen door coronacrisis
Opmerkelijk aan de coronacrisis is, zo signaleert Keays, dat mensen en organisaties veel sneller dan normaal blijken te kunnen schakelen. “Dat leidt tot veel interessante en slimme oplossingen. Grote modebedrijven gingen bijvoorbeeld in korte tijd mondkapjes produceren.”

Hij benadrukt dat we zonder het micromanagement met allerlei tussenlaagjes kunnen. “De coronacrisis bewijst dat. Zo hebben we laatst contractmanagement verkocht in het Midden-Oosten. Normaal is dat heel ingewikkeld met allerlei protocollen en processen die goedgekeurd moeten worden. Zoiets duurt dan zo’n twee jaar. Nu was het in twee weken afgerond. Door de coronacrisis had de inkoopmanager de bevoegdheid gekregen om de beslissing helemaal zelf te nemen. De crisis leidt tot meer gebruik van ons gezonde verstand met het besef dat veel processen en tussenschakels in de ketens helemaal niet nodig zijn.”

Inkopers krijgen meer invloed
Keays denkt dat het nog een uitdaging wordt om inkopers met de nieuwe ontwikkelingen mee te laten bewegen. “Inkoop is extreem conservatief. Slimmer en sneller ‘sourcen’ maakt een andere kijk op het inkoopproces nodig. Inkopers zouden zo’n 3D-geprint onderdeel van een ademhalingsapparaat normaal gesproken niet kopen, omdat het niet volgens het boekje is vervaardigd. Ze moeten anders gaan denken, bijvoorbeeld dat een leverancier iets dat niet of slecht leverbaar is, ook door de klant kan laten printen.”

Hij verwacht dat het werk van inkopers interessanter wordt door de huidige ontwikkelingen. “Het inkoopvak is altijd ondergewaardeerd geweest. Inkopers blijken nu veel invloed te kunnen uitoefenen. Door te beoordelen of een leverancier groen en verantwoord werkt, dragen ze bij aan een goede wereld. Dat maakt ze trots op hun vak.”

Volgens Keays krijgt inkoop het de komende tijd nog druk. “Er zullen meer corona-uitbraken komen en er zullen nieuwe leveranciers nodig zijn. Daar moeten bedrijven zich op voorbereiden. Grote bierbrouwers moeten zich bijvoorbeeld instellen op het opengaan van de horeca. Ze moeten dan in één keer heel veel bier leveren. Dat betekent een enorme piek die afhangt van één beslissing van de regering. Het heeft ook gevolgen voor de toeleveranciers van de bierbrouwers. Inkopers moeten zorgen dat dergelijke herstarts goed verlopen en dat er voldoende voorraad is.”

Simuleren is daarbij erg belangrijk. “Je kunt dagelijks een simulatie doen. Bijvoorbeeld de ene keer van een herstart, de andere keer van een tweede coronagolf of dat Duitsland weer helemaal open gaat voor handel. De levering vanuit China biedt ook diverse opties. Die simulaties houden je scherp.”

Is het coronavaccin eenmaal gevonden dan verwacht Keays dat inkoop nieuwe technologieën kan gaan inzetten voor het oplossen van kleine problemen. “Denk aan een route van een inkoopopdracht naar facturering die nu in vijftien stappen verloopt. Je kunt dan kijken welke stappen je met digitalisering kunt versnellen.”

Kansen benutten
De senior director van SAP Ariba ziet de toekomst niet al te somber in. “De coronacrisis is een koude douche, maar biedt ook kansen om het anders en beter te doen. We krijgen zulke kansen niet zo vaak, dus die moeten we zo goed mogelijk benutten.”

Partner van Inkoperscafé:

Steeds meer grote bedrijven willen milieugegevens van leveranciers

Non-profitorganisatie CDP ziet een stijging van 24 procent wat grote bedrijven betreft die leveranciers vragen om milieugegevens. CDP is een leverancier van klimaatonderzoek met meer dan 150 organisaties als lid met een gezamenlijke inkoopuitgave van meer dan 4 biljoen dollar. Volgens de organisatie heeft de stijging te maken met de behoefte van kopers, investeerders en consumenten aan meer transparantie. Dit meldt het Britse Supply Management.

CDP kende in 2020 een stijging van 24 procent van het ledenbestand, met Nike, Airbus en Sainsbury’s als nieuwe toetreders. De klimaatonderzoeksorganisatie vraagt ​​namens leden in totaal 15.000 leveranciers jaarlijks om gegevens over onder andere CO2-uitstoot, ontbossing en waterzekerheid.

Volgens Dexter Galvin, wereldwijd directeur van bedrijven en toeleveringsketens bij CDP, is er veel meer druk uitgeoefend op bedrijven om transparant te zijn en grip te hebben op wat er gebeurt in hun activiteiten en de supply chain. “Er is een beweging in de gehele samenleving en die begint meer invloed te krijgen op de toeleveringsketens, naarmate consumenten zich meer bewust worden van de huidige vormen van uitbestede bedrijfsvoering.”

Gedragsverandering bij leveranciers
Galvin stelt dat de coronapandemie het belang van veerkracht in de toeleveringsketen aantoont. Daarbij gelooft hij dat ondanks een schaarste van de hulpbronnen de langetermijnafspraken voor het klimaat voor bedrijven van kracht blijven. “Wereldwijde bedrijven hebben toeleveringsketens over de hele wereld, die miljoenen mensen raken. Doordat ze de eindbetalers zijn, hebben ze de kracht om op grote schaal invloed uit te oefenen. Dat stimuleert een gedragsverandering bij de leveranciers”, aldus Galvin. Met emissies in de toeleveringsketen die gemiddeld 5,5 keer hoger zijn dan de directe emissies van een bedrijf, zal de inkoper-leverancier-dynamiek volgens hem bepalend zijn of de economieën tegen 2050 het nulpunt kunnen bereiken qua uitstoot, zoals de wetenschap eist. Galvin voegde eraan toe dat ontbossing een rol heeft gespeeld in de Covid-19-crisis. “Er is een verband tussen ontbossing en verlies van leefgebied en de toename van nieuwe virusuitbraken in de samenleving.”

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:

Maersk verwacht dat de containervracht met 25 procent daalt door de coronacrisis  

Het grootste containerschipbedrijf ter wereld, Maersk, denkt dat zijn vrachtvolume in het tweede kwartaal van 2020 met 25 procent gaat dalen vanwege de coronacrisis. In een tussentijds rapport stelt de rederij dat Covid-19 een ‘aanzienlijke impact’ had op de activiteit in het eerste kwartaal. Toch steeg de omzet ondanks lagere volumes nog licht (0,3 procent) op jaarbasis tot 9,6 miljard Amerikaanse dollar. Dit bericht Supply Magazine.

Seren Skou, CEO van AP Moller Maersk: “Als we naar het tweede kwartaal van 2020 kijken, dan blijft de zichtbaarheid van de supply chains laag door de Covid-19-pandemie. We blijven onze klanten ondersteunen om hun supply chains draaiende te houden. Aangezien de wereldwijde vraag echter nog steeds aanzienlijk wordt beïnvloed, verwachten we dat de volumes in het tweede kwartaal voor alle bedrijven zullen afnemen, mogelijk met wel twintig tot 25 procent.”

Minder afvaarten en handel
Volgens Maersk zijn meer dan negentig afvaarten geannuleerd. Dat is een daling van 3,5 procent in het eerste kwartaal, toen de wereldwijde containerhandel met 4,74 procent daalde. Naar verwachting annuleert het containerbedrijf 140 afvaarten in het tweede kwartaal. De handel over de oost-westroutes daalde in het eerste kwartaal met 5,7 procent, omdat zo geeft Maersk aan, de Chinese export in februari bijna tot stilstand kwam en de Europese vraag in maart verslechterde. De oorzaak was de coronacrisis. Verder daalde de import van containers uit Noord-Amerika met 7,8 procent, terwijl de export vanuit het Midden-Oosten en het Indiase subcontinent een matige groei liet zien.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:

Winkelketen Bristol wil minder afhankelijk zijn van China

Elise Vanaudenhove, CEO van Euro Shoe Group, het moederbedrijf van de Bristolwinkels, vindt dat haar Belgische bedrijf te afhankelijk van China is geworden. Daarom wil ze de productie het liefst helemaal naar Europa halen, maar dat is niet eenvoudig. Zo meldt Supply Chain Magazine op basis van een artikel in het AD.

Bristol heeft 250 winkels in de Benelux, waarvan 109 in Nederland. De schoenen en kleren die Bristol verkoopt, komen voornamelijk uit China, Bangladesh en India. In tegenstelling tot andere retailers zei Bristol zijn contracten vanwege de coronacrisis niet op. “Veel leveranciers zouden dan over de kop gaan, sociaal gezien een drama voor heel veel mensen. Dat hebben we dus niet gedaan. Wel kijken we per bedrijf waar we zaken mee doen of er mogelijkheden zijn om tijdelijk minder te produceren”, aldus Vanaudenhove. Vanwege de crisis zou ze graag minder afhankelijk worden van vooral China. “Je ziet wat er mondiaal gebeurt als daar de fabrieken stil worden gezet. Het is niet goed als alle eieren in dezelfde mand liggen.”

Recycling van materialen
Bristol investeert steeds meer in duurzaamheid. Volgens Vanaudenhove snappen de leveranciers in China weinig van recycling van materialen. Ook merkt ze dat de controle op de arbeidsomstandigheden in China lastiger wordt. “Het systeem was al gesloten en dat wordt er zeker niet beter op.” Dat is ook een reden dat Bristol dichter bij huis wil produceren. Het is echter lastig om fabrikanten te vinden, omdat er zich in Europa nog maar weinig bedrijven op schoenen en kleding toeleggen. Daarbij zijn de productieprijzen hier hoger. “Het is een complex vraagstuk, maar we gaan door totdat we de juiste oplossing vinden. Wat vooral de doorslag geeft, is dat een terugkeer naar eigen bodem vanuit ecologisch én menselijk standpunt een positieve ontwikkeling teweegbrengt op lange termijn”, benadrukt de Belgische topvrouw.

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé:

Import uit China nam sterk af in februari en maart 2020

Het CBS meldt dat de waarde van de Nederlandse goederenimport uit China en Hongkong in maart 2020 met 9 procent is gedaald, vergeleken met maart 2019. Dat was in februari zelfs nog meer met 10 procent. In totaal was de goederenimport uit China en Hongkong in februari en maart ruim 700 miljoen euro lager dan in deze twee maanden in 2019.

China is na Duitsland de belangrijkste goederenleverancier voor Nederland. Nederlandse importeurs voerden in 2019 voor 49 miljard euro aan goederen in uit China. Zo’n twee derde deel daarvan ging als wederuitvoer het land weer uit. Het resterende deel was grondstof of halffabricaat voor onze industrie en voor binnenlandse consumptie. Door de corona-uitbraak lag de Chinese industrie vanaf eind januari enkele weken bijna stil.

Zonnepanelen
Voor een breed aanbod aan producten was de import uit China naar Nederland kleiner in februari en maart. Wat de technische producten betreft, kwamen vooral minder computers, modems en routers naar Nederland. Daartegenover steeg de invoer van zonnepanelen en halfgeleiderelementen. In februari en maart nam de Nederlandse import van zonnepanelen zelfs met bijna 75 procent toe. Bij de niet-technische producten is kleding het belangrijkst. Importeurs haalden in maart 37 procent minder kleding uit China. China is voor de kledingimport het belangrijkste land.

Olieprijs
Ook de import van buiten China en Hongkong was lager in maart 2020. De totale waarde van de ingevoerde goederen bedroeg 36,5 miljard euro. Dit was ruim 8 procent minder dan een jaar eerder. De oorzaak lag grotendeels in de sterk gedaalde olieprijs. Verder had de lagere import te maken met de gestegen economische onzekerheid door de wereldwijde gevolgen van het coronavirus.

Bron: CBS

 

 

Partner van Inkoperscafé:

Toeleveringsketens kleding zijn uit elkaar gevallen door coronacrisis

Volgens adviesbureau GlobalData moeten kopers en leveranciers in de kledingindustrie hun relaties opnieuw opbouwen als ze de sector willen laten herstellen van de uitbraak van het coronavirus. GlobalData stelt dat de toeleveringsketens van kledingstukken zijn verstoord door bestellingen die werden stopgezet of teruggeschroefd vanwege winkelsluitingen en dalende verkopen. Dit leidde tot fabriekssluitingen en banenverlies in enkele van de armste landen. Het Britse Supply Management bericht hierover.

Het adviesbureau benadrukt dat ‘sterkere en stabielere relaties’ tussen bedrijven, leveranciers en landen dringend nodig zijn, evenals sectoroverschrijdende initiatieven om ‘gebreken in het systeem te verhelpen’. Leonie Barrie, kledinganalist bij GlobalData: “Wereldwijde toeleveringsketens voor kleding zijn in slechts een paar korte weken uit elkaar gevallen, evenals het vertrouwen en de goodwill tussen veel kopers en fabrikanten. Het opbouwen van deze relaties is essentieel om de sector te herstellen, en nu is het tijd om na te denken over hoe de kledingindustrie zich kan herstellen voor de toekomst.”

Nieuwe fabrieken
Volgens Barrie zijn merken en retailers afhankelijk van hun leveranciers om de productie op te voeren als het stof uiteindelijk is neergedaald. Maar de vraag is waar ze hun goederen vandaan halen als grote aantallen fabrieken failliet zijn gegaan. “Het opzetten van nieuwe fabrieken is een lang en ingewikkeld proces.”

Sociale verantwoordelijkheid
Barrie denkt dat retailers die leveranciers slecht hebben behandeld, mogelijk ook merken dat ze geen steun krijgen als ze uiteindelijk hun voorraden willen aanvullen. Consumenten kunnen ook kledingmerken mijden, die zich richten op zelfbehoud en hun beloften van sociale verantwoordelijkheid niet nakomen.

Uitbuiting, dwangarbeid en mensenhandel
Adviesbureau Verisk Maplecroft geeft aan dat meer dan een miljoen arbeiders in Aziatische productiehubs zijn ontslagen, waardoor ze kwetsbaar zijn voor uitbuiting, dwangarbeid en mensenhandel. Verder zegt dit adviesbureau dat bedrijven te maken hebben met een ‘brandbare mix van reputatierisico’s die ze niet kunnen compenseren met inspecties ter plaatse’. In combinatie met verstoringen van de voorzieningen en burgerlijke onrust in belangrijke knooppunten zal een ‘business-as-usual-model’ niet werken.

Toenemende druk
Sofia Nazalya, mensenrechtenanalist bij Verisk Maplecroft, beklemtoont dat de komende maanden wereldwijd actieve retailbedrijven onder toenemende druk komen te staan ​​van internationale en activistische groepen om ervoor te zorgen dat ze de meest kwetsbare werknemers in hun toeleveringsketen niet in de steek laten. “In het bijzonder zullen detailhandelsbedrijven onder druk worden gezet om betalingen voor geplaatste bestellingen te voldoen en om ervoor te zorgen dat leveranciers die doorgaan met activiteiten strikte gezondheids- en veiligheidsmaatregelen opleggen.”

Geannuleerde bestellingen
Volgens Nazalya zijn sommige bedrijven al begonnen met het invoeren van maatregelen om de impact van Covid-19 op kledingarbeiders te verminderen. “Dergelijke maatregelen omvatten het oprichten van Covid-19-loonfondsen en de betaling van reeds geplaatste bestellingen. Het is echter onwaarschijnlijk dat deze acties een blijvende oplossing zijn voor werknemers die uiteindelijk met aanhoudende werkloosheid worden geconfronteerd.” In maart bleek dat modemerken bestellingen ter waarde van drie miljard Amerikaanse dollar hadden geannuleerd of opgeschort.

Bron: Supply Management

 

Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres