Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Partner van Inkoperscafé:

Inkopers vinden kwaliteit goederen en diensten nog steeds het belangrijkst

Veruit het belangrijkste onderwerp voor inkopers in de private en de publieke sector is opnieuw de kwaliteit van de ingekochte goederen en diensten. Zo laat de Deal!-Nevi Nationale Inkoopenquête ‘Ambitie in inkoop’ zien, waarover Nevi bericht. Deze enquête vindt sinds 2014 iedere twee jaar plaats. Het onderzoek verschaft onder andere inzicht in employability en arbeidsmarkt, inkomen en secundaire arbeidsvoorwaarden en de top-issues en non-issues van het inkopersvak.

Belangrijkste onderwerpen inkoop
De geïnterviewden konden voor in totaal 31 vakmatige onderwerpen aangeven in hoeverre deze een rol spelen in hun eigen organisatie. Dit leverde voor 2020 de volgende top vijf van belangrijkste onderwerpen op:

  1. Kwaliteit van ingekochte goederen en diensten
  2. Integriteit
  3. Opstellen specificaties/eisenpakket
  4. Optimalisatie inkooporganisatie, kostenmanagement en compliance
  5. Risicomanagement.

IT-onderwerpen, zoals e-procurement, blockchain en artificial intelligence, zijn voor inkopers in veel mindere mate van belang. Hetzelfde geldt voor maatschappelijk verantwoord en circulair inkopen.

Bron: Nevi

Partner van Inkoperscafé:

Inkoopteams kunnen hun bedrijf op zeven manieren wapenen tegen het coronavirus

Volgens het Britse Supply Management kunnen inkoopteams zich richten op zeven belangrijke acties om de bedreiging door het coronavirus voor de bedrijfscontinuïteit aan te pakken. Deze komen voort uit een onderzoek onder leden door Casme, een wereldwijd lidmaatschapsnetwerk voor bedrijfsaankopen. Volgens de onderzoekers spelen inkoopteams ‘een cruciale rol bij het managen van de impact van het Covid-19-virus’. Ruim vijftig organisaties reageerden op de enquête.

Zeven acties tegen het coronavirus

1. Leveranciers waarvan bekend is dat ze zich in risicovolle regio’s bevinden, in kaart brengen en identificeren om de omvang van het potentiële probleem te begrijpen.

2. Prioriteit geven aan het vinden en bemachtigen van beschermingsmiddelen voor werknemers, zoals maskers.

3. Inzicht krijgen in welke items waarschijnlijk worden vertraagd of beïnvloed met een planning voor worst-case-scenario’s.

4. Een versnelde introductie van alternatieve leveranciers.

5. Verhogen van de veiligheidsniveaus.

6. Verzoek werknemers in risicovolle gebieden om waar mogelijk vanuit huis te werken en het openbaar vervoer te vermijden.

7. Annuleren van teamvergaderingen en regionale conferenties en het invoeren van een reisverbod naar landen en regio’s met veel coronabesmettingen.

Graham Crawshaw, global services director bij Casme, benadrukt dat het belangrijk is om de communicatielijnen met leveranciers open te houden, zodat de organisatie op de hoogte is van ontwikkelingen en uitdagingen waarmee leveranciers worden geconfronteerd.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:

Live webinar SAP Ariba

“Hoe automatiseerde de Deense raamfabrikant VELUX 64% van hun 20.000 maandelijkse orderregels?

Neem deel aan het live webinar van SAP Ariba om te ontdekken hoe ze innovatieve technologie gebruiken om samenwerking tussen leveranciers te vereenvoudigen. [Lees meer] ”

Partner van Inkoperscafé:

Boekrecensie: Principes

Een schrijver die in de eerste regel van zijn boek meldt dat hij een ‘domme kluns’ is, nodigt nu niet bepaald uit tot het lezen van datzelfde boek. Laat staan als het gebonden boek met 590 pagina’s en een gewicht van (nagemeten) 1.168 gram gerust een dikke of zware pil mag worden genoemd. Toch intrigeert het boek al op het eerste gezicht. Door zijn sobere (zwarte) omslag, het ontbreken van een ondertitel, de titel ‘Principes’ en het feit dat Ray Dalio tot het schrijven van dit boek niet bepaald bekend stond als een auteur van management boeken.

Wie is Ray Dalio?
Als je dan verder weet dat Ray Dalio een Amerikaanse miljonair, investeerder, hedge fonds manager, filantroop en oprichter en medevoorzitter is van Bridgewater Associates, een van ’s-werelds grootste hedge fondsen, vraag je je af of je bijvoorbeeld niet beter een boek als ‘Beleggen voor Dummies’ kan lezen. Compact en met alle informatie die je zoekt over investeren. Maar het tegendeel is waar, Ray Dalio’s eerste boek, gaat naar verhouding slechts een klein deel over dat investeren. Dat onderwerp gaat, zoals hij aangeeft in zijn inleiding, uitgebreider terugkomen in zijn tweede boek over principes voor economie en investeringen.     

Een dikke pil moet je niet in één keer doorslikken 
Zoals gezegd is het boek een zware en dikke pil, maar laat je daardoor niet afschrikken. Net zoals met ieder medicijn dat moeilijk door te slikken is, zijn daar verschillende oplossingen voor beschikbaar. In de inleiding geeft Ray Dario daar zelf al een voorzet voor door aan te geven dat hij het je niet kwalijk neemt als je deel I met de titel ‘Waar ik vandaan kom’ overslaat. Omdat het naar zijn mening afleidt van met name de principes zelf.

Toch kan het geen kwaad, zoals bij veel dikke pillen, om dit deel toch te lezen. Om beter te begrijpen waar Ray Dalio vandaan komt, hoe hij in elkaar steekt, waarom hij het boek heeft geschreven en hoe hij tot zijn principes is gekomen.  Wel is het aan te raden om, net zoals bij de rest van het boek, dit in behapbare delen te doen. Omdat iedere alinea, ieder individueel principe je meer dan voldoende stof tot nadenken geeft.

Waarom deel je je principes?
Ray Dalio is rijk, heel rijk en dat heeft hij samen met zijn medewerkers bij Bridgewater Associates voor elkaar gekregen. Die medewerkers spelen door het boek heen een belangrijke rol omdat ze direct betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van de principes, de eigenlijke hoofdrolspelers van het boek. “Wanneer iemand schermt met zijn principes, denk ik altijd aan een kreupele die met zijn krukken zwaait”. Deze uitspraak is van Fritz Francken, een Vlaams schrijver. Vrij vertaald en gekoppeld naar het boek: leuk dat je als rijk man principes hebt, maar waarom deel je ze en wat moet ik ermee als lezer? Ook daar staat Ray Dalio even bij stil. 

Je eigen principes hebben
Principieel zijn wil zeggen dat je consequent handelt op basis van je eigen principes, die je vervolgens nog eens duidelijk kunt uitleggen. Als je vervolgens in De Dikke van Dale zoekt naar de betekenis van het woord ‘principe’ kom je negentien betekenissen tegen, variërend van basisbeginsel, ethische norm tot en met grondgedachte. Ze vormen het fundament van de zoektocht naar je eigen principes. Dat is de boodschap die Ray Dalio je duidelijk meegeeft.

Zijn boek gaat over zijn principes en de principes van zijn bedrijf. Specifieke principes die hem geholpen hebben. Hij deelt ze nu met jou als lezer, omdat hij je wil helpen je eigen principes te ontdekken, het liefst op te schrijven, erover na te denken, ze aan te scherpen en ze te delen met anderen waardoor je elkaar beter leert begrijpen en betere beslissingen kunt nemen. Met name voor een vak als inkopen waarbij het heel vaak draait om communicatie en je als inkoper als belangrijke schakel tussen klant en leverancier fungeert, vormt dit boek een waardevolle en essentiële aanvulling op en inspiratie voor je persoonlijke (inkoop)toolkit.

Verandering, keuze en principes
Enig verwantschap met het boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen Covey is er ook. Volgens dat boek, met wereldwijd meer dan vijfentwintig miljoen vertaalde en verkochte exemplaren een van de meest succesvolle management boeken ooit, zijn er drie constanten in het leven: verandering, keuze en principes. Als je meer duidelijkheid hebt (gekregen) over je principes door je eigen ervaringen of die van anderen zoals bijvoorbeeld je ouders, vrienden, collega’s over te nemen, kan je als lezer zeer waarschijnlijk betere keuzes maken. Zowel zakelijk als privé. Als gevolg daarvan kan je weer beter onderbouwd veranderingen doorvoeren, mocht je dat willen of mocht dat noodzakelijk zijn.

Ook inkopers hebben hun principes
In deel II van het boek komen de principes voor het leven aan de orde, in deel III de principes voor het werk. Wordt deel II afgesloten met een samenvatting, bij deel III wordt begonnen met een samenvatting. In beide gevallen zeer nuttig en bijzonder omdat ze vanuit een verschillend perspectief zijn geschreven. Vanzelfsprekend zijn deze principes eveneens voor inkopers (m/v) toepasbaar. Enerzijds inkoopprincipes, afgeleid uit de inkooptheorieën en de principes voor het werk, en daarnaast vanzelfsprekend principes die voortkomen uit de inkoper als mens. Wie ze zijn, door wie ze zijn beïnvloed en wat ze daar mee als inkoper en als mensen hebben gedaan. Ethisch handelen is dan zo’n voorbeeld uit de inkooppraktijk waar beide soorten principes samen komen. Hoe je daar als inkoper mee omgaat, wordt door beide soorten principes beïnvloed. In dat opzicht biedt dit boek je als inkoper zeker houvast. 

Eindoordeel
Bij mijn zoektocht naar de betekenis en achtergronden van principes kwam ik de volgende tekst afkomstig uit een Duits humoristisch weekblad tegen (ja ja, Duitsers hebben humor, wel slechts één keer per week): “De meeste mensen houden er alleen principes op na om zich de moeite van het denken te kunnen besparen”. Helaas moet ik je als lezer daarover teleurstellen. Dat het zo niet werkt, ook niet met dit zelfhulpboek.

Je zult zelf moeten beslissen of je iets met de teksten van Ray Dalio wilt doen en zo ja, wat je ermee wilt bereiken in de dagelijkse inkooppraktijk. Dat dit niet zonder slag of stoot gebeurt, had je zelf wel kunnen bedenken. Enig denkwerk wordt dus zeker van je gevraagd. Dat kan natuurlijk wel in een luie stoel met dit boek bij de hand. Lezen in bed, nog makkelijker lijkt het, wordt overigens afgeraden. Kramp in je handen en teveel druk op je borst vanwege het gewicht.

Beoordeling

·        Nieuwswaarde:        **

·        Praktisch nut:           *****

·        Toegankelijkheid:    *****

 Aanvullende literatuur

·        De zeven eigenschappen van effectief leiderschap – Stephen Covey

·        Denk groot & word rijk – Napoleon Hill

·        Beleggen voor Dummies – Hans Oudshoorn, Peter Siks

·        Master your mindset – Michael Pilarczyk

·        De edele kunst van not giving a f*ck – Mark Manson

 

·        Video: Principles For Success by Ray Dalio (In 30 Minutes)

·        Website: Principles

·        TED Talk: How to build a company where the best ideas win | Ray Dalio

·        Video: 15 Things You Didn’t Know About Ray Dalio

Boekgegevens
Auteur: Ray Dalio is een van de grootste investeerders en ondernemers van onze tijd. Hij stond in de Time 100-lijst van de invloedrijkste mensen ter wereld en de Forbes 100-lijst van de rijkste mensen ter wereld. Wil je meer weten over Ray Dalio, bekijk dan zijn Wikipedia-pagina door hier te klikken.

Gebonden, 592 blz. | Nederlands

Business Contact | 1e druk, 2019

EAN: 9789047012665

Het boek ‘Principes’ is verkrijgbaar via www.managementboek.nl en direct uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen. Het boek is tevens als e-book (Engelstalig) verkrijgbaar, klik hier om het e-book te bestellen.

Partner van Inkoperscafé:

Bijna geen krimp meer – Nevi PMI® januari 49.9

Zoetermeer, 3 februari 2020 – De Nevi PMI steeg naar 49.9 in januari, wat wijst op de kleinste verslechtering van de bedrijfsomstandigheden in de huidige periode van krimp van drie maanden.

De productie daalde voor de vierde maand op rij, al was deze daling gering en kleiner dan in december. Het aantal nieuwe orders daalde opnieuw, zij het in de kleinste mate in drie maanden. De buitenlandse orders daalden eveneens licht.

De hoeveelheid onvoltooid of nog niet uitgevoerd werk daalde voor de elfde keer op rij, maar ook deze daling was bescheiden en kleiner dan in december. De voorraad eindproducten daalde aanzienlijk en de inkoopactiviteiten namen in bescheiden mate af. Ook de voorraad ingekochte materialen nam af. De levertijden bleven toenemen, zij het deze maand minder dan in december. De werkgelegenheid nam licht toe.

De inkoopprijzen stegen voor de tweede achtereenvolgende maand en de verkoopprijzen stegen aanzienlijk. Tot slot was het vertrouwen van de Nederlandse producenten in januari het grootst in veertien maanden.

Redactioneel commentaar prof. dr. ir. Bart Vos, Scientific Director Brightlands Institute for Supply Chain Innovation (BISCI) en verbonden aan Maastricht University

Voorzichtig positief nieuws uit de PMI-cockpit: de index steeg van 48.3 in december naar 49.9 in januari. Dat duidt nog steeds op een krimp in de Nederlandse productiesector, maar deze is bijna verwaarloosbaar te noemen. Het nieuwe decennium had dus zeker slechter kunnen beginnen.


De score van net onder de 50 wordt vooral veroorzaakt door een aanhoudende daling in het productievolume, al was deze daling nu minder dan eind 2019. Verder duidt een daling in de ‘productie niet gereed’ deelindex op overcapaciteit. Door een afzwakking van de klantvraag kunnen Nederlandse producenten nu wel hun achterstanden wegwerken.

Positief nieuws is dat de werkgelegenheid index na een dip in december weer boven de 50 is uitgekomen. Dit duidt op een hernieuwde uitbreiding van de personeelsbestanden in de Nederlandse industrie, al was de banengroei nog bescheiden te noemen. Het is ook goed om te zien dat Nederlandse ondernemers optimistisch zijn over het komende jaar. De toekomstige productie-index is sinds november 2018 niet meer zo hoog geweest. Nevi PMI-panelleden geven aan plannen te hebben om nieuwe (export)markten te betreden en zijn ook positief over wereldwijde economische groei.

Het zou echter te voorbarig zijn om nu rustig achterover te gaan leunen. Nederland is immers een open economie en mondiaal gezien is er nog wel de nodige onzekerheid. De brexit is sinds 31 januari 2020 dan wel een feit, maar daarmee is de onzekerheid bepaald nog niet verdwenen. De Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk hebben tot het einde van dit jaar om tot een handelsakkoord te komen. Even ter vergelijking: de onderhandelingen tussen de EU en Canada over een dergelijk akkoord begonnen in 2009, het verdrag trad in september 2017 voorlopig (!) in werking. Met gevoel voor Brits understatement is er dus sprake van een ambitieus tijdpad.

Van een heel andere orde is de onzekerheid die de uitbraak van het Coronavirus met zich meebrengt. Dit is natuurlijk in eerste instantie een mondiaal gezondheidsrisico, maar deze uitbraak heeft zeker ook effect op de wereldeconomie. In 2003 zorgde het SARS-virus al voor behoorlijke economische schade, maar nu is China een veel grotere speler in mondiale ketens. Bovendien zit de Chinese stad Wuhan door het virus ‘op slot’ en die miljoenenstad is een belangrijk logistiek knooppunt in het midden van China. Door het Chinees Nieuwjaar waren de meeste Chinese bedrijven al gepland dicht, maar door het virus is die sluiting in veel gevallen met een week verlengd en dat zorgt voor Westerse klanten voor problemen met de aanvoer van onderdelen. Net als in 2003 met SARS zal de economische dip tijdelijk zijn, maar de komende maanden zullen ook Nederlandse bedrijven last hebben van deze situatie.

Er is al met al meer dan voldoende reden om de ontwikkelingen in de PMI, zowel in Nederland als mondiaal, op de voet te blijven volgen.

Drie deelindices uitgelicht:

NIEUWE EXPORT ORDERS INDEX
De seizoensmatig aangepaste Nieuwe export orders index kwam in januari uit onder de geen-veranderingsgrens van 50.0, wat voor de derde maand op rij wijst op een afname van het aantal nieuwe orders uit het buitenland. Er zijn aanwijzingen dat deze daling het gevolg was van de grote concurrentiedruk en de zwakke vraag, al bleef de daling bescheiden en kleiner dan in december.

PRODUCTIE NIET GEREED INDEX
De hoeveelheid onvoltooid of nog niet uitgevoerd werk ging in januari omlaag. Dit is nu al sinds maart 2019 maandelijks het geval en wijst op overcapaciteit in de Nederlandse productiesector. De bedrijven schreven deze laatste daling toe aan de lagere productievereisten, waardoor zij hun achterstanden konden verkleinen. De afname was echter bescheiden en kleiner dan in december.

De subsectorgegevens lieten een daling zien voor alle drie sectoren. De grootste daling werd genoteerd door de producenten van investeringsgoederen.

VERKOOPPRIJS INDEX
De gegevens voor januari lieten een stijging zien van de gemiddelde verkoopprijzen die de Nederlandse producenten in rekening brachten, de veertigste op rij. Er zijn aanwijzingen dat de inflatie het gevolg was van het doorberekenen van de hogere inkoopkosten aan klanten. De aanzienlijke inflatie was bovendien samen met die van juni de grootste sinds april.

Over de Nevi PMI…
De Nevi Purchasing Managers’ Index (PMI®) is een samengestelde index ontworpen om een algeheel beeld te verkrijgen van de economische activiteiten in de verschillende industrieën. Een score van de PMI onder de 50,0 geeft daling van de industriële activiteit aan, een score boven het kritische punt van 50,0 duidt op een groeiende economie. Een score van 50,0 duidt erop dat er geen veranderingen hebben plaatsgevonden. Hoe groter de afwijking van 50,0, hoe groter de mate van verandering in de index is. De Nevi PMI wordt opgesteld aan de hand van maandelijkse vragenlijsten die circa 350 inkoopmanagers uit Nederland invullen.  

Over Nevi …
Nevi is het kennisnetwerk voor inkoop, contract- en supply management. Gevoed door visies en inzichten uit bedrijfsleven, publieke sector, onderwijs en wetenschap bundelen en duiden wij alle facetten van procurement. Wij delen die diepgaande kennis: in onze vereniging van 7.000 professionals die elkaar inspireren en stimuleren. In doelgerichte opleidingen, trainingen en events voor iedereen die verder wil in ons mooie vak. En in innovatieve krachtenbundelingen met maatschappelijke en commerciële partners. Zo brengen wij, gezamenlijk, procurement naar een hoger niveau.
Nevi. Procurement in perspectief
Partner van Inkoperscafé:

AI maakt vooral kostenbesparingen mogelijk in toeleveringsketen en productie

Met kunstmatige intelligentie of artificial intelligence (AI) zijn waarschijnlijk de grootste kostenbesparingen mogelijk in de toeleveringsketen en bij de productie. Zo komt naar voren uit actueel onderzoek van McKinsey, waarover Nevi bericht. McKinsey ondervroeg honderden respondenten over de voordelen die ze verwachten van de toepassing van AI en de gevolgen ervan voor hun organisatie.

Kostenbesparing inkoopproces
Het onderzoek laat zien dat 64 procent van de respondenten een kostenbesparing verwacht in de productie. Tegelijk schat 61 procent in dat een verlaging mogelijk is van de kosten van de planning van de toeleveringsketen. Volgens de onderzoekers zouden de besparingen in de toeleveringsketen (supply chain) het resultaat zijn van betere uitgavenanalyses en een verbeterde netwerkoptimalisatie. Nevi verwijst in dit verband naar de ervaringen van Manutan, een leverancier van kantoormeubilair. Samen met een start-upbedrijf ontwikkelde dit bedrijf een toepassing voor het automatisch verwerken van natuurlijke taal. Deze is gericht op het meer complexe en nauwgezette werk dat hoort bij het inkoopproces en daarbij het identificeren van producten. Het voordeel van zo’n taalanalyserende oplossing is dat een inkoopafdeling alle teksten kan interpreteren zonder dat de afdeling de taal hoeft te leren.

Bronnen: Nevi, Manutan

Partner van Inkoperscafé:

Microsoft gebruikt inkoop om emissies te verminderen

In 2021 wil Microsoft CO2-reductie opnemen in zijn inkoopprocessen als onderdeel van een ‘agressief’ duurzaamheidsprogramma. Dit meldt het Britse Supply Management. Het IT-bedrijf wil rond 2030 CO2-negatief zijn. Volgend jaar zal het CO2-reductie ook een expliciet onderdeel van de inkoopprocessen voor de supply chain maken.

Tegen juli 2021 begint Microsoft met het implementeren van nieuwe inkoopprocessen en -instrumenten om het voor zijn leveranciers mogelijk te maken om hun emissies te verminderen. De IT-gigant zal hierbij samenwerken met zijn leveranciers. Het hoort bij een programma van Microsoft om zijn CO2-voetafdruk te verkleinen door het verminderen van de uitstoot met meer dan 50 procent en het verwijderen van meer CO2 dan het produceert tegen 2030. Microsoft wil rond 2050 de koolstof uit het milieu hebben verwijderd die het direct of door elektrisch verbruik heeft uitgestoten sinds de oprichting in 1975.

Klimaatinnovatiefonds
Het plan van Microsoft omvat een nieuw klimaatinnovatiefonds dat 1 miljard dollar in kas heeft om de doelen te helpen bereiken via het ontwikkelen van negatieve emissietechnologieën, waaronder bebossing en herbebossing, koolstofvastlegging in de bodem, bio-energie met koolstofafvang en -opslag, en directe luchtafvang.

Duurzame samenwerking met leveranciers
Ondertussen heeft de Deense turbinefabrikant Vestas toegezegd om tegen 2030 koolstofneutraal te zijn door de overstap naar groen aangedreven apparaten, een vermindering van de CO2-uitstoot van zijn toeleveringsketen met 45 procent per megawattuur en het zorgen voor duurzame partnerschappen met leveranciers. Lisa Malmquist Ekstrand, hoofd duurzaamheid bij Vestas: “CO2-neutraal worden in onze eigen activiteiten en het verminderen van CO2-uitstoot in onze toeleveringsketen is de volgende fase van onze reis naar een duurzamere planeet voor toekomstige generaties. Dat is ons doel als bedrijf en als individuen.”

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:

Nederlandse universiteiten dragen bij aan alle wereldwijde duurzame doelen

De veertien universiteiten in Nederland maken zich volgens Nevi actief hard voor de Sustainable Development Goals (SDG’s). Zo blijkt uit het SDG-Dashboard. Dit is een tool van de Vrije Universiteit Amsterdam die inzicht biedt in de wetenschappelijk publicaties over de SDG’s. Via hun onderzoek dragen de veertien Nederlandse universiteiten bij aan alle zeventien SDG’s. Bij de SDG’s gaat het om de belangrijkste wereldwijde duurzame doelen die in 2030 gehaald moeten zijn.

Duurzame consumptie en productie
Het SDG-Dashboard laat zien dat SDG 12, Duurzame consumptie en productie, in de top 4 staat met bijna 4500 publicaties. Dit onderwerp krijgt dus aandacht, zeker in de wetenschappelijke wereld. Karin van IJsselmuide, coördinator van SDG12, die werkt bij Nevi, is hier erg blij mee. “De jonge generatie groeit op met duurzaamheid en onze verantwoordelijkheid voor de aarde en dat levert betrokkenheid, dynamiek en mooie papers op. Nu is het aan de overheid en het bedrijfsleven om diezelfde urgentie te zien en daarop te acteren.”

Bron: Nevi

Partner van Inkoperscafé:

Fijne feestdagen!

Beste bezoeker,

Het einde van het jaar nadert. We willen je daarom alvast een smakelijke kerst en een gelukkig nieuwjaar wensen! Wij, en hopelijk jij ook, kunnen terugblikken op een succesvol jaar met voor ons als hoogtepunt: de vernieuwde websites. Proost op nog een jaar met veel nieuws en geweldige carrièrekansen!

We hopen je in het nieuwe decennium weer terug te zien.

Groeten van Inkoperscafé, Aanbestedingscafé en onze partners

Partner van Inkoperscafé:

Voor het eerst weer krimp - Nevi PMI

De Nevi PMI® van november was 49.6. Dit betekent dat de bedrijfsomstandigheden voor het eerst in meer dan zes jaar verslechterden, zij het in geringe mate. Tegen de algemene trend in liet de subsector consumptiegoederen juist een goede verbetering van de bedrijfsomstandigheden zien.

(meer…)
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres