Magnifying glass Close
Partner van Inkoperscafé

H&M richting volledig duurzaam textiel

H&M wil dat in 2030 al haar kleding gemaakt wordt van duurzame materialen. In een persbericht stelt het grote stappen in die richting te zetten; 57% van de materialen die het dit jaar heeft gebruikt zouden ofwel zijn gerecycled ofwel uit een duurzame bron afkomstig zijn. Vorig jaar was dat nog het geval voor 37% van haar materialen.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Duurzaamheid hoofdfactor facilitaire inkoop

Voor facilitair managers is duurzaamheid de belangrijkste factor bij het formuleren van hun inkoopbeleid. Daarbij spelen de kosten een ondergeschikte rol. Dat concludeert het Facility & Workplace Management Marktonderzoek, een tweejaarlijks trendonderzoek uitgevoerd door FMN, de belangenvereniging van het facilitair domein.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Asset sharing bespaart geld en CO2

Asset sharing, het delen van producten, diensten en personeel, is “financieel, sociaal en duurzaam voordelig. We hebben berekend dat een actieve deler jaarlijks zijn/haar zorgorganisatie 3000 euro per jaar kan besparen. In andere branches gaat het om een bedrag van ongeveer 2400 euro per jaar. Dat is een aanzienlijke besparing, behaald door gewoon te gebruiken wat er al is.” Zo stelt Lieke van Kerkhoven, mede-oprichter van FLOOW2Healthcare.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Albert Heijn past training inkopers aan

Albert Heijn gaat in haar interne training voor inkopers meer de focus leggen op het signaleren van misstanden in de keten. Het is de bedoeling dat zaken als mensenrechten en duurzaamheid onderdeel worden van de onderhandelingen met leveranciers. Inkopers die op dit gebied resultaten behalen kunnen op een bonus rekenen. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Drinkwatersector verduurzaamt met ‘Blauwe Netten’

Met de toevoeging van WML vertegenwoordigd de coalitie Blauwe Netten nu alle waterbedrijven in Nederland. Doel van het netwerk is de verduurzaming van de drinkwatersector. Daarom heeft het onder meer een grondstofpaspoort voor leidingsmaterialen aangekondigd, en wil het dit jaar onderzoeken of het met een gezamenlijke aanbesteding de inkoop van chemicaliën kan verduurzamen. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Inkoop eigen afval verkleint circulaire cirkel

“Recyclen is een complex systeem waar een heleboel verschillende bedrijven bij betrokken zijn. En tijdens het gehele proces produceren al deze bedrijven hun eigen afval. Bij het transporteren en scheiden van dit plastic komt bovendien veel CO2 vrij. Wij proberen daarom de recycling-cirkel te verkleinen door nieuwe producten te maken uit het overtollige plastic van bedrijven en die vervolgens aan hen terug te verkopen.” Aan het woord is Nout Kooij, oprichter van VanPlestik, dat met 3D-printers de strijd tegen plastic afval en vóór duurzame grondstoffen voert. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Samsung vervangt plastic in verpakkingen

Samsung wil voor juni al haar plastic verpakkingsmateriaal vervangen door een duurzamer alternatief. De Zuid-Koreaanse elektronicagigant denkt zo jaarlijks 1500 ton aan plastic te kunnen besparen. Het bedrijf belooft vast te zullen houden aan deze doelstelling, ook wanneer dat hogere kosten tot gevolg heeft. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

De uitdagingen van circulaire inkoop

Inkopers vervullen een sleutelrol bij de transitie naar een circulaire economie. Zij kunnen bijvoorbeeld leveranciers stimuleren om zich te houden aan sociale en milieuverplichtingen. Maar wat is circulaire inkoop precies en hoe breng je het in de praktijk? (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Duurzaam inkopen: het nieuwe normaal?

“Ik ben ooit begonnen als inkoper op de Botlek in Rotterdam, bij Vopak. Nadat daar een aantal incidenten met tanks waren gebeurd draaide alles daar om veiligheid. Vanaf dat moment gingen we niks meer kopen wanneer het niet veilig was. En dat is nu eigenlijk in de hele inkoopwereld zo. Als iets niet veilig is, dan gaan we het niet kopen. Het hoeft niet eens meer benoemd te worden als wens. Waarom geldt dat niet voor duurzaamheid? Moet het niet zo zijn dat we iets niet willen kopen, omdat het niet duurzaam is?” (meer…)

Partner van Inkoperscafé

KPN Circulair Manifest voegt 11 leveranciers toe

Nokia, Cisco, VolkerWessels Telecom en PostNL behoren tot de 11 leveranciers die deze maand het KPN Circulair Manifest hebben ondertekend. Het aantal leveranciers die binnen dit manifest samenwerkt met KPN staat nu op 18; de eerste zeven leveranciers hadden zich al in oktober 2017 aangesloten. (meer…)

Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres