Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Partner van Inkoperscafé:

Supermarkten gaan ‘apenarbeid’ in de toeleveringsketen van kokosnoten tegen

Na undercoveronderzoek van dierenrechtenorganisatie PETA waaruit bleek dat apen worden ingezet bij de productie van kokosmelk, kwamen supermarkten in actie. Zo heeft de Britse supermarktketen Morrisons de levering van een merk opgeschort en hebben de ketens Waitrose en Co-op toegezegd geen producten te verkopen die afkomstig zijn van apenarbeid. Dit bericht het Britse Supply Management.

PETA bezocht acht boerderijen in Thailand en ontdekte dat apen vastgeketend of opgesloten waren in kooien. De beesten werden gedwongen in bomen te klimmen en kokosnoten te plukken voor export over de hele wereld. “De dieren in deze faciliteiten – van wie velen illegaal als baby worden gevangen – vertoonden stereotiep gedrag dat wijst op extreme stress”, aldus PETA. Volgens PETA moesten de apen noten plukken voor kokosmelk die wordt verkocht door merken als Chaokoh en Aroy-D. De dierenrechtenorganisatie zegt dat meer dan 15.000 winkels geen producten van deze merken meer zullen kopen.

Albert Heijn
“Deze nieuwsgierige, zeer intelligente dieren worden psychologische stimulatie, kameraadschap, vrijheid en al het andere dat hun leven de moeite waard zou maken, ontzegd. Allemaal zodat ze kunnen worden gebruikt om kokosnoten te verzamelen”, beklemtoont PETA-directeur Elisa Allen.

Een woordvoerder van Co-op gaf aan als ethische detailhandelaar het gebruik van apenarbeid niet toe te staan bij het verwerven van ingrediënten voor de producten van de supermarktketen. Verder heeft volgens PETA Ahold Delhaize, waarbij supermarkten horen zoals Giant Food en Hannaford in de VS en Albert Heijn in Nederland, beloofd om niet bewust producten van leveranciers in te slaan en te verkopen met apenarbeid.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:

Google en WWF helpen mode-industrie met duurzaam platform

Het WWF Zweden en Google willen samen een gegevensplatform ontwikkelen om de mode-industrie te helpen bij meer verantwoorde en duurzame inkoopbeslissingen. Het platform gaat uitgebreide gegevens verstrekken over grondstoffen in de toeleveringsketens van kledingfabrikanten en de risico’s van verschillende soorten textiel en grondstoffen. Dit bericht Nevi.

Duurzame sourcing
Op het nieuwe platform krijgen iedere materiaal- en sourcinglocatie een score op meerdere milieu-onderwerpen zoals waterschaarste of luchtverontreiniging. Ook vindt een schatting plaats van specifieke milieu-effecten zoals broeikasgasemissies en houdt het platform rekening met de verzachtende werking van duurzame sourcing. Volgens Google is de mode-industrie verantwoordelijk voor twintig procent van het afvalwater en twee tot acht procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Dit zou tegen 2030 met maar liefst vijftig procent kunnen stijgen. Nevi benadrukt het belang van maatschappelijk verantwoord inkopen. Inkoop, sourcing en supply chains kunnen hier volgens de inkopersvereniging een grote bijdrage aan leveren.

Bron: Nevi

Partner van Inkoperscafé:

Steeds meer grote bedrijven willen milieugegevens van leveranciers

Non-profitorganisatie CDP ziet een stijging van 24 procent wat grote bedrijven betreft die leveranciers vragen om milieugegevens. CDP is een leverancier van klimaatonderzoek met meer dan 150 organisaties als lid met een gezamenlijke inkoopuitgave van meer dan 4 biljoen dollar. Volgens de organisatie heeft de stijging te maken met de behoefte van kopers, investeerders en consumenten aan meer transparantie. Dit meldt het Britse Supply Management.

CDP kende in 2020 een stijging van 24 procent van het ledenbestand, met Nike, Airbus en Sainsbury’s als nieuwe toetreders. De klimaatonderzoeksorganisatie vraagt ​​namens leden in totaal 15.000 leveranciers jaarlijks om gegevens over onder andere CO2-uitstoot, ontbossing en waterzekerheid.

Volgens Dexter Galvin, wereldwijd directeur van bedrijven en toeleveringsketens bij CDP, is er veel meer druk uitgeoefend op bedrijven om transparant te zijn en grip te hebben op wat er gebeurt in hun activiteiten en de supply chain. “Er is een beweging in de gehele samenleving en die begint meer invloed te krijgen op de toeleveringsketens, naarmate consumenten zich meer bewust worden van de huidige vormen van uitbestede bedrijfsvoering.”

Gedragsverandering bij leveranciers
Galvin stelt dat de coronapandemie het belang van veerkracht in de toeleveringsketen aantoont. Daarbij gelooft hij dat ondanks een schaarste van de hulpbronnen de langetermijnafspraken voor het klimaat voor bedrijven van kracht blijven. “Wereldwijde bedrijven hebben toeleveringsketens over de hele wereld, die miljoenen mensen raken. Doordat ze de eindbetalers zijn, hebben ze de kracht om op grote schaal invloed uit te oefenen. Dat stimuleert een gedragsverandering bij de leveranciers”, aldus Galvin. Met emissies in de toeleveringsketen die gemiddeld 5,5 keer hoger zijn dan de directe emissies van een bedrijf, zal de inkoper-leverancier-dynamiek volgens hem bepalend zijn of de economieën tegen 2050 het nulpunt kunnen bereiken qua uitstoot, zoals de wetenschap eist. Galvin voegde eraan toe dat ontbossing een rol heeft gespeeld in de Covid-19-crisis. “Er is een verband tussen ontbossing en verlies van leefgebied en de toename van nieuwe virusuitbraken in de samenleving.”

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:

Blockchain en een productpaspoort bieden meer inzicht in goederenketens

De begrippen duurzaamheid, vindbaarheid en transparantie staan steeds meer in de schijnwerpers. Bij klanten neemt het bewustzijn toe wat hun aankopen bij retailers betreft. Daarom doet CEO Leontien Hasselman-Plugge van SIM Supply Chain een voorstel om goederenketens vast te leggen en te visualiseren met blockchain en een productpaspoort. Zo bericht Supply Chain Magazine.

Voor transparantie en vertrouwen is volgens Hasselman-Plugge in de toekomst een soort paspoort van een product nodig. Zo moeten klanten van retailers kunnen zien waar het product vandaan komt en wie ermee in aanraking zijn geweest. De herkomst en de doorlopen stappen zijn momenteel vaak wel duidelijk. Volgens de CEO ontbreekt echter vaak nog een vertaling naar het tastbaar maken van deze stappen in de keten. Blockchain kan volgens haar ook bevestigen dat betrokken partijen verantwoordelijkheid nemen voor de productie en het logistieke proces. De techniek werkt dan als validatie.

Partijen achter een product
Hoewel de prijs voor de consument een belangrijke factor blijft, hoopt Hasselman-Plugge op een toekomst waarin klanten voor een groot deel van de producten die over de wereld gaan, kunnen zien welke partijen erbij betrokken zijn geweest. Ze heeft daarbij als suggestie dat eindgebruikers wellicht kunnen gaan investeren in lokale projecten op de plaats van herkomst.

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé:

Duurzaamheidsplan Unilever levert ruim 1 miljard euro kostenbesparing op

Unilever bespaart ruim 1 miljard euro aan kosten met zijn tien jaar lopende op duurzaamheid gerichte Sustainable Living Plan (USLP). Volgens het bedrijf wist het kosten te beperken van merken zoals Dove, Hellmann’s en Domestos door de water- en energie-efficiëntie in zijn fabrieken te verbeteren, minder materiaal te gebruiken en minder afval te produceren. Zo meldt het Britse Supply Management.

Het USLP, dat in 2010 startte, bevat de doelstellingen van Unilever om mensenrechten in het hele bedrijf te verankeren. Ook gaat het in op sociale kwesties zoals gendergelijkheid en wil het de gevolgen van de productie voor het milieu halveren. Volgens Rebecca Marmot, Chief Sustainability Officer bij Unilever, zijn er verschillende hindernissen onderkend tijdens het project. “Unilever heeft veel programma’s om het levensonderhoud te verbeteren en de kansen voor vrouwen te vergroten; maar het meten van hun werkelijke impact is buitengewoon moeilijk gebleken”, aldus Marmot. Daarnaast benadrukt ze dat de complexiteit van veel van de wereldwijde toeleveringsketens het bereiken van de doelstellingen voor duurzaam inkopen extra uitdagend heeft gemaakt.

Klimaatactie
Alan Jope, CEO van Unilever, roept op tot collectieve actie om ervoor te zorgen dat de crises van sociale ongelijkheid en klimaatverandering niet worden verwaarloosd na COVID-19. “Bedrijven in verschillende sectoren, regeringen over continenten, ideële organisaties, academici, onderzoekers, wetenschappers…we moeten allemaal samenkomen. We kunnen klimaatactie niet uitstellen. We kunnen de mensen die in armoede leven niet laten wachten. 2020 is het jaar waarin een ongekende hoeveelheid overheidsgeld zal worden uitgegeven om de economie weer op de rails te krijgen. Maar we moeten niet proberen de economie ‘weer normaal’ te krijgen. In plaats daarvan moeten we sterker en veerkrachtiger tevoorschijn komen dan voorheen; klaar om beslissende en definitieve actie te ondernemen om voor de mensen en de planeet te zorgen”, benadrukt Jope. Volgens de Unilever-topman is het bedrijf van plan om voort te bouwen op de lessen van de USLP bij het werken aan de toekomst van de post- Covid-19-wereld.

Globalisering en kapitalisme
“Vóór de Covid-19-crisis was het al duidelijk dat het huidige kapitalistische model gerepareerd moet worden. Globalisering en kapitalisme zijn goed voor een bedrijf als het onze, maar globalisering en kapitalisme ten koste van mens en planeet niet. Het is daarom aan bedrijven zoals wij die samenwerken met partners, ideële organisaties, overheidsorganisaties, academici, leveranciers en klanten – om een ​​nieuw kapitalistisch model te ontwikkelen en een betere toekomst op te bouwen.

Nu de wereld steeds sneller verandert, verwachten onze medewerkers, onze consumenten, onze klanten, onze leveranciers, onze partners meer van ons. We weten dat we de leiding kunnen blijven nemen, maar we moeten beter, brutaler en sneller zijn”, stelt Jope. Dat het niet alleen om woorden maar ook om daden gaat, bewees Unilever toen het vorige maand aankondigde dat het als ondersteunende maatregel vijfhonderd miljoen euro aan kasstroomverlichting ging bieden aan haar meest kwetsbare MKB-leveranciers.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:

Alternatief voor palmolie verbetert toeleveringsketen

Het bedrijf C16 Biosciences heeft een biologisch alternatief ontwikkeld voor palmolie als onderdeel van een ‘missie om ontbossing te stoppen’. Hiervoor heeft het bedrijf 24 miljoen dollar aan financiering opgehaald. C16 Biosciences gebruikt microben voor het ‘brouwen’ van olie die palmolie in de bestaande palmolieketen kan vervangen. Zo bericht het Britse Supply Management.

Efficiëntere toeleveringsketen
Palmolie zit in bijna 50 procent van de producten in de schappen van supermarkten. Het gaat onder andere om zeep, shampoo, make-up, brood, ijs, pindakaas en koekjes. De palmolieproductie wordt ondertussen geassocieerd met de vernietiging van tropische regenwouden en de habitats van bedreigde diersoorten, waaronder orang-oetans, neushoorns en olifanten. De bioproductie van C16 Biosciences hangt echter niet af van ontbossing en leidt tot een betere controle over de olie-eigenschappen. Volgens het bedrijf levert dat een volledig traceerbare, efficiëntere toeleveringsketen op. Ruim 250 bedrijven en negen landen over de hele wereld hebben publiekelijk toegezegd te stoppen met het gebruik van niet-duurzaam gecertificeerde palmolie in hun toeleveringsketens.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:

Milieuthermometer spoort zorginstellingen aan tot duurzame inkoop

Het St. Antonius Ziekenhuis en De Forensische Zorgspecialisten vullen de groene beloften die ze enkele jaren terug hebben gedaan, langzaam maar zeker in. Zo bericht Nevi. De twee zorginstellingen waren enkele jaren terug mede-ondertekenaars van een convenant waarin ze beloofden hun bedrijfsvoering inclusief de inkoop te verduurzamen. Het einddoel daarvan is klimaatneutraliteit in 2050. Als eerste moeten de ondertekenaars voldoen aan de eisen van de Milieuthermometer Zorg. Dit is een heldere handleiding waarmee instellingen hun milieuprestaties kunnen verbeteren en aantonen.

De thermometer kent de niveaus: brons, zilver en goud. Het Antonius Ziekenhuis heeft brons ‘binnen’ en werkt nu aan zilver. De Forensische Zorgspecialisten hebben al zilver behaald. Brons betekent dat je iets meer dan het wettelijk minimum doet op het gebied van energiebesparing. Voor zilver moet een organisatie extra aandacht schenken aan een duurzame inkoop. Het St. Antonius Ziekenhuis verwacht komend voorjaar zilver te krijgen. Ondertussen kijkt het ziekenhuis goed naar allerlei energievriendelijke maatregelen. “We kijken bijvoorbeeld of we het warme water dat we in onze Nieuwegeinse vestiging gebruiken bij nierdialyses kunnen hergebruiken voor de verwarming,” vertelt Hennie de Groot van het St. Antonius Ziekenhuis. Plastic is ook een aandachtspunt. “Dat is lastig afval, verwerkers kunnen het aanbod niet aan. Wij zijn bezig met een nieuw afvalcontract en één van onze eisen is dat het gescheiden wordt afgevoerd en hergebruikt.”

Gedrag beïnvloeden
De zorginstellingen hebben al kartonnen in plaats van plastic bekers. Volgend jaar wil De Forensische Zorgspecialisten overgaan op ‘gewone’ bekers en koppen die medewerkers zelf meenemen. Dat is volgens Marian Wiarda van de Forensische Zorgspecialisten een uitdaging. “Zonnepanelen kun je gewoon neerleggen, maar gedrag beïnvloeden is minder makkelijk.” Beide zorgorganisaties geven prioriteit aan de zorg en het bewaken van de kwaliteit daarvan. “Pionierswerk op het gebied van duurzaamheid kun je van ons niet verwachten. Ik vind het soms lastig een goede oplossing te kiezen, omdat ik niet altijd weet welke techniek zich heeft bewezen. Ook daarom is de hulp via de milieuthermometer voor ons een uitkomst”, aldus Wiarda.

Bron: Nevi

 

Partner van Inkoperscafé:

H&M bevordert duurzaamheid met het openstellen van zijn supply chain

Kledingketen Hennes & Mauritz (H&M) geeft andere kledingmerken toegang tot zijn supply chain. Dit gebeurt via de dienst Treadler. Hiermee kunnen kleinere merken gebruik maken van alle onderdelen van de toevoerketen van H&M. Dat gaat van productontwikkeling en sourcing tot productie en logistiek. Het moet bijdragen aan het verduurzamen van de fashionindustrie, zo meldt Supply Chain Magazine op basis van een bericht in de zakenkrant Financial Times.

Volgens H&M’s nieuwe CEO Helena Helmersson is de kledingindustrie commercieel succesvol, maar niet duurzaam genoeg. “Om onze industrie toekomstbestendig te maken, hebben we ons gericht op het transformeren en verbeteren van onze supply chain. We realiseren ons dat de output van onze inspanningen ook waardevol kan zijn voor anderen”, zei Helmersson tegen de Financial Times. H&M krijgt nogal eens kritiek op zijn ‘fast fashion’. Dit zou overconsumptie bevorderen. Het Zweedse bedrijf richt zich echter al langer op een nieuwe duurzaamheidsstrategie en wil rond 2030 CO2-neutraal zijn. Hiervoor werkt het onder andere met hernieuwbare energie en gerecyclede materialen.

Breed leveranciersnetwerk
Volgens Treadler-directeur Gustaf Aspis is het beter om te groeien in een duurzame supply chain dan in een minder duurzame. “Maar het lost het probleem van overconsumptie niet op.” H&M wil met het nieuwe initiatief ook andere merken van dienst zijn bij het opzetten van een breed leveranciersnetwerk. Dat moet helpen om de gevolgen van een handelsoorlog te vermijden of de impact van het coronavirus te minimaliseren.

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé:

MVO Nederland en Nevi versterken samenwerking voor circulair en maatschappelijk inkopen

Vanuit een gemeenschappelijke ambitie om een bijdrage te leveren aan het oplossen van duurzaamheidsvraagstukken in de maatschappij, hebben Nevi en MVO Nederland hun samenwerking officieel bekrachtigd met een handtekening van beide directeuren. De twee organisaties gaan elkaar op diverse vlakken versterken om met bedrijven en organisaties te versnellen naar de nieuwe economie.  

Jeroen Harink, algemeen directeur Nevi: “Ik ben blij dat MVO Nederland en Nevi intensief gaan samenwerken om onze doelgroep – de inkoopprofessionals en de organisaties waarvoor zij werken – verder in maatschappelijk verantwoord ondernemen te bekwamen. Daar draait het om. Met deze samenwerking krijgen reeds lopende maatschappelijke programma’s een betere verankering. Denk hierbij aan projecten zoals de Klankbordgroep Advies Duurzaam Inkopen OverheidGreen Deal Circulair inkopen en Circulair werken in de Zorg. Uiteraard pakken we samen ook nieuwe maatschappelijke programma’s op. Qua ideeën is er geen schaarste.” 

Maria van der Heijden, algemeen directeur MVO Nederland, vult aan: “Als beweging van ondernemers in de nieuwe economie horen we dagelijks uit ons netwerk hoe belangrijk de rol van inkoop is. We zijn dan ook enorm blij om de samenwerking met Nevi nu officieel te bekrachtigen. We zijn ervan overtuigd dat we ondernemers en bedrijven nog beter kunnen faciliteren in het verder verduurzamen van hun inkoopproces. Binnen, maar ook buiten ons netwerk van 2.000 partners.”

Nevi koers
Jeroen Harink: “Samenwerken met MVO Nederland doen we natuurlijk al langer. Meer dan ooit is duidelijk dat allianties met anderen de sleutel is naar succes. De kunst is om met de juiste partijen een zodanige samenwerking aan te gaan, dat we waarde voor de maatschappij, voor organisaties en voor inkoopprofessionals kunnen leveren. En dat kunnen we met vele partijen doen, en zeker ook met MVO Nederland!”

Masterclass: Wegwijs in Circulair en Verantwoord Inkopen
Eén van de eerste concrete uitwerkingen van de samenwerking is de Masterclass Wegwijs in Circulair en verantwoord inkopen die op dinsdag 7 april in Utrecht gepland staat. Een interactieve masterclass waar de laatste trends en ontwikkelingen besproken wordt aan de hand van de MVI-Wegwijzer. Meer informatie en aanmelden: https://www.mvonederland.nl/event/masterclass-wegwijs-in-circulair-en-verantwoord-inkopen

Maria van der Heijden (MVO Nederland) en Jeroen Harink (Nevi)

Michel Schuurman, Karin van IJsselmuide, Maria van der Heijden en Jeroen Harink (vlnr)

Over Nevi
Nevi® is de 3e inkoopvereniging ter wereld en al sinds 1956 hét kennisnetwerk voor inkoop en supply management. NEVI heeft als eerste inkooporganisatie de Global Standard ontvangen voor haar inkoopopleidingen en maakt inkoop, supply- en contractmanagement kennis toegankelijk voor iedereen die betrokken is bij het inkoopproces. Nevi organiseert (inter)nationale congressen, vakopleidingen en maatwerktrainingen, alsmede netwerkbijeenkomsten voor een netwerk van ongeveer 12.000 professionals. Nevi subsidieert hoogleraren, lectoren en promovendi. De Nevi Gedragscode is leidend in het vakgebied. De Nevi PMI® indiceert maandelijks de ontwikkeling van de Nederlandse industrie.
Inkoop = Nevi. Meer informatie: www.nevi.nl.

Over MVO Nederland
MVO Nederland is de beweging van ondernemers in de nieuwe economie. De nieuwe economie is een toekomstbestendige: klimaatneutraal, circulair, inclusief en met eerlijke ketens. Alleen in de nieuwe economie kunnen ondernemers blijven ondernemen. Daarom is het bereiken ervan het doel. Dat lukt nog sneller als de beweging zo groot mogelijk is. Op dit moment is dat ongeveer 2.000 partners, maar groei is nodig. MVO Nederland maakt innovaties mogelijk via onverwachte samenwerkingen tussen ondernemers en creëert de juiste condities via belangenbehartiging bij overheden en financiers. Ons doel is bereikt bij het kantelpunt in 2025: minimaal twintig procent van de economie gaat om in de nieuwe economie. Word partner en neem je aandeel in de nieuwe economie. Meer informatie: www.mvonederland.nl.

Partner van Inkoperscafé:

ISO 20400 maakt circulaire inkoop gemakkelijker

Circulair inkopen komt steeds meer voor. Volgens het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) kunnen organisaties hiervoor ISO 20400 gebruiken. Het gaat om de internationale richtlijn voor maatschappelijk verantwoord inkopen. NEN benadrukt dat inkoop een sleutelrol heeft bij de overgang naar een circulaire economie. Met het stellen va de juiste vragen kunnen inkopers circulaire innovatie bevorderen.

Inkoper en circulaire economie
Volgens NEN is inkoop nauw verbonden met de duurzaamheidsstrategie van een organisatie. Daarbij kan een organisatie met ISO 20400 haar duurzame strategie verbinden met de praktijk van inkoop. ISO 20400 gaat uit van de omschrijving van circulaire economie van de Ellen McArthur Foundation. Organisaties kunnen met deze definitie hun visie op het gebied van circulaire economie zelf praktisch uitwerken. Ze kunnen dan kijken of ze de nadruk leggen op producten die afkomstig zijn van herwonnen materialen of op toekomstig hergebruik van producten. Op basis van de eigen visie en daarnaast behoeften en mogelijkheden kan de inkoper inhaken op de circulaire economie. ISO 20400 richt zich in de brede zin op MVI (Maatschappelijk Verantwoord Inkopen), maar besteedt ook expliciet aandacht aan de circulaire economie.

Bron: NEN.nl

Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres