Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Partner van Inkoperscafé

Milieuthermometer spoort zorginstellingen aan tot duurzame inkoop

Het St. Antonius Ziekenhuis en De Forensische Zorgspecialisten vullen de groene beloften die ze enkele jaren terug hebben gedaan, langzaam maar zeker in. Zo bericht Nevi. De twee zorginstellingen waren enkele jaren terug mede-ondertekenaars van een convenant waarin ze beloofden hun bedrijfsvoering inclusief de inkoop te verduurzamen. Het einddoel daarvan is klimaatneutraliteit in 2050. Als eerste moeten de ondertekenaars voldoen aan de eisen van de Milieuthermometer Zorg. Dit is een heldere handleiding waarmee instellingen hun milieuprestaties kunnen verbeteren en aantonen.

De thermometer kent de niveaus: brons, zilver en goud. Het Antonius Ziekenhuis heeft brons ‘binnen’ en werkt nu aan zilver. De Forensische Zorgspecialisten hebben al zilver behaald. Brons betekent dat je iets meer dan het wettelijk minimum doet op het gebied van energiebesparing. Voor zilver moet een organisatie extra aandacht schenken aan een duurzame inkoop. Het St. Antonius Ziekenhuis verwacht komend voorjaar zilver te krijgen. Ondertussen kijkt het ziekenhuis goed naar allerlei energievriendelijke maatregelen. “We kijken bijvoorbeeld of we het warme water dat we in onze Nieuwegeinse vestiging gebruiken bij nierdialyses kunnen hergebruiken voor de verwarming,” vertelt Hennie de Groot van het St. Antonius Ziekenhuis. Plastic is ook een aandachtspunt. “Dat is lastig afval, verwerkers kunnen het aanbod niet aan. Wij zijn bezig met een nieuw afvalcontract en één van onze eisen is dat het gescheiden wordt afgevoerd en hergebruikt.”

Gedrag beïnvloeden
De zorginstellingen hebben al kartonnen in plaats van plastic bekers. Volgend jaar wil De Forensische Zorgspecialisten overgaan op ‘gewone’ bekers en koppen die medewerkers zelf meenemen. Dat is volgens Marian Wiarda van de Forensische Zorgspecialisten een uitdaging. “Zonnepanelen kun je gewoon neerleggen, maar gedrag beïnvloeden is minder makkelijk.” Beide zorgorganisaties geven prioriteit aan de zorg en het bewaken van de kwaliteit daarvan. “Pionierswerk op het gebied van duurzaamheid kun je van ons niet verwachten. Ik vind het soms lastig een goede oplossing te kiezen, omdat ik niet altijd weet welke techniek zich heeft bewezen. Ook daarom is de hulp via de milieuthermometer voor ons een uitkomst”, aldus Wiarda.

Bron: Nevi

 

Partner van Inkoperscafé

H&M bevordert duurzaamheid met het openstellen van zijn supply chain

Kledingketen Hennes & Mauritz (H&M) geeft andere kledingmerken toegang tot zijn supply chain. Dit gebeurt via de dienst Treadler. Hiermee kunnen kleinere merken gebruik maken van alle onderdelen van de toevoerketen van H&M. Dat gaat van productontwikkeling en sourcing tot productie en logistiek. Het moet bijdragen aan het verduurzamen van de fashionindustrie, zo meldt Supply Chain Magazine op basis van een bericht in de zakenkrant Financial Times.

Volgens H&M’s nieuwe CEO Helena Helmersson is de kledingindustrie commercieel succesvol, maar niet duurzaam genoeg. “Om onze industrie toekomstbestendig te maken, hebben we ons gericht op het transformeren en verbeteren van onze supply chain. We realiseren ons dat de output van onze inspanningen ook waardevol kan zijn voor anderen”, zei Helmersson tegen de Financial Times. H&M krijgt nogal eens kritiek op zijn ‘fast fashion’. Dit zou overconsumptie bevorderen. Het Zweedse bedrijf richt zich echter al langer op een nieuwe duurzaamheidsstrategie en wil rond 2030 CO2-neutraal zijn. Hiervoor werkt het onder andere met hernieuwbare energie en gerecyclede materialen.

Breed leveranciersnetwerk
Volgens Treadler-directeur Gustaf Aspis is het beter om te groeien in een duurzame supply chain dan in een minder duurzame. “Maar het lost het probleem van overconsumptie niet op.” H&M wil met het nieuwe initiatief ook andere merken van dienst zijn bij het opzetten van een breed leveranciersnetwerk. Dat moet helpen om de gevolgen van een handelsoorlog te vermijden of de impact van het coronavirus te minimaliseren.

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé

MVO Nederland en Nevi versterken samenwerking voor circulair en maatschappelijk inkopen

Vanuit een gemeenschappelijke ambitie om een bijdrage te leveren aan het oplossen van duurzaamheidsvraagstukken in de maatschappij, hebben Nevi en MVO Nederland hun samenwerking officieel bekrachtigd met een handtekening van beide directeuren. De twee organisaties gaan elkaar op diverse vlakken versterken om met bedrijven en organisaties te versnellen naar de nieuwe economie.  

Jeroen Harink, algemeen directeur Nevi: “Ik ben blij dat MVO Nederland en Nevi intensief gaan samenwerken om onze doelgroep – de inkoopprofessionals en de organisaties waarvoor zij werken – verder in maatschappelijk verantwoord ondernemen te bekwamen. Daar draait het om. Met deze samenwerking krijgen reeds lopende maatschappelijke programma’s een betere verankering. Denk hierbij aan projecten zoals de Klankbordgroep Advies Duurzaam Inkopen OverheidGreen Deal Circulair inkopen en Circulair werken in de Zorg. Uiteraard pakken we samen ook nieuwe maatschappelijke programma’s op. Qua ideeën is er geen schaarste.” 

Maria van der Heijden, algemeen directeur MVO Nederland, vult aan: “Als beweging van ondernemers in de nieuwe economie horen we dagelijks uit ons netwerk hoe belangrijk de rol van inkoop is. We zijn dan ook enorm blij om de samenwerking met Nevi nu officieel te bekrachtigen. We zijn ervan overtuigd dat we ondernemers en bedrijven nog beter kunnen faciliteren in het verder verduurzamen van hun inkoopproces. Binnen, maar ook buiten ons netwerk van 2.000 partners.”

Nevi koers
Jeroen Harink: “Samenwerken met MVO Nederland doen we natuurlijk al langer. Meer dan ooit is duidelijk dat allianties met anderen de sleutel is naar succes. De kunst is om met de juiste partijen een zodanige samenwerking aan te gaan, dat we waarde voor de maatschappij, voor organisaties en voor inkoopprofessionals kunnen leveren. En dat kunnen we met vele partijen doen, en zeker ook met MVO Nederland!”

Masterclass: Wegwijs in Circulair en Verantwoord Inkopen
Eén van de eerste concrete uitwerkingen van de samenwerking is de Masterclass Wegwijs in Circulair en verantwoord inkopen die op dinsdag 7 april in Utrecht gepland staat. Een interactieve masterclass waar de laatste trends en ontwikkelingen besproken wordt aan de hand van de MVI-Wegwijzer. Meer informatie en aanmelden: https://www.mvonederland.nl/event/masterclass-wegwijs-in-circulair-en-verantwoord-inkopen

Maria van der Heijden (MVO Nederland) en Jeroen Harink (Nevi)

Michel Schuurman, Karin van IJsselmuide, Maria van der Heijden en Jeroen Harink (vlnr)

Over Nevi
Nevi® is de 3e inkoopvereniging ter wereld en al sinds 1956 hét kennisnetwerk voor inkoop en supply management. NEVI heeft als eerste inkooporganisatie de Global Standard ontvangen voor haar inkoopopleidingen en maakt inkoop, supply- en contractmanagement kennis toegankelijk voor iedereen die betrokken is bij het inkoopproces. Nevi organiseert (inter)nationale congressen, vakopleidingen en maatwerktrainingen, alsmede netwerkbijeenkomsten voor een netwerk van ongeveer 12.000 professionals. Nevi subsidieert hoogleraren, lectoren en promovendi. De Nevi Gedragscode is leidend in het vakgebied. De Nevi PMI® indiceert maandelijks de ontwikkeling van de Nederlandse industrie.
Inkoop = Nevi. Meer informatie: www.nevi.nl.

Over MVO Nederland
MVO Nederland is de beweging van ondernemers in de nieuwe economie. De nieuwe economie is een toekomstbestendige: klimaatneutraal, circulair, inclusief en met eerlijke ketens. Alleen in de nieuwe economie kunnen ondernemers blijven ondernemen. Daarom is het bereiken ervan het doel. Dat lukt nog sneller als de beweging zo groot mogelijk is. Op dit moment is dat ongeveer 2.000 partners, maar groei is nodig. MVO Nederland maakt innovaties mogelijk via onverwachte samenwerkingen tussen ondernemers en creëert de juiste condities via belangenbehartiging bij overheden en financiers. Ons doel is bereikt bij het kantelpunt in 2025: minimaal twintig procent van de economie gaat om in de nieuwe economie. Word partner en neem je aandeel in de nieuwe economie. Meer informatie: www.mvonederland.nl.

Partner van Inkoperscafé

ISO 20400 maakt circulaire inkoop gemakkelijker

Circulair inkopen komt steeds meer voor. Volgens het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) kunnen organisaties hiervoor ISO 20400 gebruiken. Het gaat om de internationale richtlijn voor maatschappelijk verantwoord inkopen. NEN benadrukt dat inkoop een sleutelrol heeft bij de overgang naar een circulaire economie. Met het stellen va de juiste vragen kunnen inkopers circulaire innovatie bevorderen.

Inkoper en circulaire economie
Volgens NEN is inkoop nauw verbonden met de duurzaamheidsstrategie van een organisatie. Daarbij kan een organisatie met ISO 20400 haar duurzame strategie verbinden met de praktijk van inkoop. ISO 20400 gaat uit van de omschrijving van circulaire economie van de Ellen McArthur Foundation. Organisaties kunnen met deze definitie hun visie op het gebied van circulaire economie zelf praktisch uitwerken. Ze kunnen dan kijken of ze de nadruk leggen op producten die afkomstig zijn van herwonnen materialen of op toekomstig hergebruik van producten. Op basis van de eigen visie en daarnaast behoeften en mogelijkheden kan de inkoper inhaken op de circulaire economie. ISO 20400 richt zich in de brede zin op MVI (Maatschappelijk Verantwoord Inkopen), maar besteedt ook expliciet aandacht aan de circulaire economie.

Bron: NEN.nl

Partner van Inkoperscafé

Microsoft gebruikt inkoop om emissies te verminderen

In 2021 wil Microsoft CO2-reductie opnemen in zijn inkoopprocessen als onderdeel van een ‘agressief’ duurzaamheidsprogramma. Dit meldt het Britse Supply Management. Het IT-bedrijf wil rond 2030 CO2-negatief zijn. Volgend jaar zal het CO2-reductie ook een expliciet onderdeel van de inkoopprocessen voor de supply chain maken.

Tegen juli 2021 begint Microsoft met het implementeren van nieuwe inkoopprocessen en -instrumenten om het voor zijn leveranciers mogelijk te maken om hun emissies te verminderen. De IT-gigant zal hierbij samenwerken met zijn leveranciers. Het hoort bij een programma van Microsoft om zijn CO2-voetafdruk te verkleinen door het verminderen van de uitstoot met meer dan 50 procent en het verwijderen van meer CO2 dan het produceert tegen 2030. Microsoft wil rond 2050 de koolstof uit het milieu hebben verwijderd die het direct of door elektrisch verbruik heeft uitgestoten sinds de oprichting in 1975.

Klimaatinnovatiefonds
Het plan van Microsoft omvat een nieuw klimaatinnovatiefonds dat 1 miljard dollar in kas heeft om de doelen te helpen bereiken via het ontwikkelen van negatieve emissietechnologieën, waaronder bebossing en herbebossing, koolstofvastlegging in de bodem, bio-energie met koolstofafvang en -opslag, en directe luchtafvang.

Duurzame samenwerking met leveranciers
Ondertussen heeft de Deense turbinefabrikant Vestas toegezegd om tegen 2030 koolstofneutraal te zijn door de overstap naar groen aangedreven apparaten, een vermindering van de CO2-uitstoot van zijn toeleveringsketen met 45 procent per megawattuur en het zorgen voor duurzame partnerschappen met leveranciers. Lisa Malmquist Ekstrand, hoofd duurzaamheid bij Vestas: “CO2-neutraal worden in onze eigen activiteiten en het verminderen van CO2-uitstoot in onze toeleveringsketen is de volgende fase van onze reis naar een duurzamere planeet voor toekomstige generaties. Dat is ons doel als bedrijf en als individuen.”

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé

Dit zijn de belangrijkste inkooptrends voor 2020

Het Britse Supply Management heeft de belangrijkste inkoopontwikkelingen voor 2020 op een rij gezet. Allereerst blijft er sprake van veel onzekerheid vanwege onder andere aanhoudende tariefoorlogen tussen de VS en China en een dreigende Brexit-deadline. “Onzekerheid zoals tariefwijzigingen vormt een unieke uitdaging voor bedrijven, omdat elke stijging de kostenstructuur voor producten kan beïnvloeden, waardoor bepaalde supply chains mogelijk onhoudbaar worden”, aldus Alex Saric, chief marketing officer bij Ivalua. Volgens hem gaat het er voor inkoopteams om dat ze inzicht krijgen in de impact van tariefscenario’s op hun totale toeleveringsketen en haalbare alternatieven.

Cobots en datasilo’s

Daarnaast zorgden in Groot-Brittannië Brexit-voorbereidingen voor meer voorraad in 2019, waardoor de Britse pakhuizen in juli 2019 vol waren. In het nieuwe jaar kan echter sprake zijn van een grootschalige overgang naar slimme magazijnacceptatie. Mel Tymm, hoofd industrie bij e-commercebedrijf Maginus, denkt dat er ook een ontwikkeling zal zijn van automatisering en collaboratieve robots (cobots) die samen met werknemers gaan werken en helpen bij zware til- en repetitieve taken. Volgens Tom Kieley, CEO van softwarebedrijf SourceDay, betekent de vraag van consumenten naar onmiddellijke bevrediging, gevoed door sites zoals Amazon, dat toeleveringsketens sneller en efficiënter moeten werken als ze willen concurreren in 2020. “Om dit te doen, zullen bedrijven datasilo’s moeten elimineren die kostbare verspilling veroorzaken; verspilling die inkomsten en middelen onttrekt, vaak vanwege slechte ERP-gegevens. Ze moeten zichzelf ook in de positie brengen om realtime verandering te bereiken en te beheren, voordat de verandering invloed heeft op hun vermogen om aan de vraag van de klant te voldoen”, aldus Kieley.

Duurzaamheid en een recessie

Verder eisen klanten transparantie. Duurzaamheid wordt volgens Supply Management zowel ecologisch als sociaal een cruciaal aspect van inkoop. “Om geloofwaardig te zijn, verschuiven de slimme partijen van alleen focussen op kostenbesparingen en compliance naar echte waardecreatie en vermijden ze greenwashing (het zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is). Op kosten van leveranciers besparen, is niet meer genoeg. Kopers en leveranciers komen samen om waarde te creëren voor hun wederzijdse klant.”, stelt Padmini Ranganathan, wereldwijde vice-president, risico en duurzaamheid bij SAP Ariba. Alex Saric van Ivalua waarschuwt dat geopolitieke factoren kunnen leiden tot wereldwijde recessies, waarbij organisaties zich opnieuw richten op het nettoresultaat en kosten besparen. “De inkoop is de afgelopen jaren met grote stappen vooruitgegaan, van een prijsverlager tot een afdeling die strategische waarde toevoegt. Een recessie dreigt deze vooruitgang terug te dringen met een hernieuwde nadruk op kosten boven andere doelstellingen.”

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé

Een duurzame kerstboom inkopen, maar hoe dan

In de laatste maanden van dit bijna afgelopen jaar 2019 kom je het begrip duurzaamheid tegen in heel veel lopende discussies. Of het nu de CO² uitstoot is die de boeren, de bouwers of de industrie veroorzaken, de plannen voor de uitbreiding van Airport Lelystad, het vlieggedrag van beroemde mensen, de strijd van Greta Thunberg, het energieverbruik van blockchain technieken en zo kan ik nog wel even doorgaan. De lijst van onderwerpen is eindeloos en iedereen heeft daar een al dan niet zinnige mening over. De vraag die daarbij voor mij belangrijk is, is welke rol wij als inkopers bij een aantal van deze discussies kunnen of willen spelen. Food for thought zo vlak voor de feestdagen en een nieuw jaar in aantocht.   

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Toeleveringsketens kunnen één gigaton aan emissiebesparingen ontgrendelen

Grote zakelijke kopers met triljoenen aan inkoopuitgaven kunnen hefboomwerking gebruiken om de energie van hun leveranciers te ‘vergroenen’. Van Walmart en Target tot Dell en L’Oreal: enkele tientallen grote zakelijke kopers betrekken hun leveranciers proactief om over te schakelen naar hernieuwbare energiebronnen. Dit wordt vermeld in het rapport Changing the Chain.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Van hockeystick naar impact

Economen kijken maar naar twee parameters om de economische groei op lange termijn te voorspellen: de demografische ontwikkeling en de productiviteitscijfers. Met andere woorden, hoeveel mensen zijn er beschikbaar om te werken en hoeveel komt er uit hun handen. Die twee elementen bepalen hoe de hockeystick-curve er uit komt te zien. Ik vind het nogal wat: de toekomst voorspellen met behulp van twee glazen bollen. Marieke Blom, hoofdeconoom van ING, sprak onlangs een zaal ondernemers toe met de boodschap dat er in dit kader weinig reden is tot optimisme. De groei van de Nederlandse bevolking stagneert en de productiviteit neem ook nauwelijks toe.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Bedrijven worstelen bij het omzetten van groene ambities in acties

Een vijfde van de bedrijven beschouwt duurzaamheid als “essentieel voor hun voortbestaan op de lange termijn”. Dat blijkt uit het Navigator Report 2019 van de bank HSBC. 96 procent van de bedrijven voelt de druk om duurzamer te worden, maar “slechts een minderheid heeft een duidelijk inzicht hoe ze dit presenteren”, zo meldt Supply Management.

(meer…)
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres