Magnifying glass Close
Partner van Inkoperscafé

Microsoft gebruikt inkoop om emissies te verminderen

In 2021 wil Microsoft CO2-reductie opnemen in zijn inkoopprocessen als onderdeel van een ‘agressief’ duurzaamheidsprogramma. Dit meldt het Britse Supply Management. Het IT-bedrijf wil rond 2030 CO2-negatief zijn. Volgend jaar zal het CO2-reductie ook een expliciet onderdeel van de inkoopprocessen voor de supply chain maken.

Tegen juli 2021 begint Microsoft met het implementeren van nieuwe inkoopprocessen en -instrumenten om het voor zijn leveranciers mogelijk te maken om hun emissies te verminderen. De IT-gigant zal hierbij samenwerken met zijn leveranciers. Het hoort bij een programma van Microsoft om zijn CO2-voetafdruk te verkleinen door het verminderen van de uitstoot met meer dan 50 procent en het verwijderen van meer CO2 dan het produceert tegen 2030. Microsoft wil rond 2050 de koolstof uit het milieu hebben verwijderd die het direct of door elektrisch verbruik heeft uitgestoten sinds de oprichting in 1975.

Klimaatinnovatiefonds
Het plan van Microsoft omvat een nieuw klimaatinnovatiefonds dat 1 miljard dollar in kas heeft om de doelen te helpen bereiken via het ontwikkelen van negatieve emissietechnologieën, waaronder bebossing en herbebossing, koolstofvastlegging in de bodem, bio-energie met koolstofafvang en -opslag, en directe luchtafvang.

Duurzame samenwerking met leveranciers
Ondertussen heeft de Deense turbinefabrikant Vestas toegezegd om tegen 2030 koolstofneutraal te zijn door de overstap naar groen aangedreven apparaten, een vermindering van de CO2-uitstoot van zijn toeleveringsketen met 45 procent per megawattuur en het zorgen voor duurzame partnerschappen met leveranciers. Lisa Malmquist Ekstrand, hoofd duurzaamheid bij Vestas: “CO2-neutraal worden in onze eigen activiteiten en het verminderen van CO2-uitstoot in onze toeleveringsketen is de volgende fase van onze reis naar een duurzamere planeet voor toekomstige generaties. Dat is ons doel als bedrijf en als individuen.”

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé

Dit zijn de belangrijkste inkooptrends voor 2020

Het Britse Supply Management heeft de belangrijkste inkoopontwikkelingen voor 2020 op een rij gezet. Allereerst blijft er sprake van veel onzekerheid vanwege onder andere aanhoudende tariefoorlogen tussen de VS en China en een dreigende Brexit-deadline. “Onzekerheid zoals tariefwijzigingen vormt een unieke uitdaging voor bedrijven, omdat elke stijging de kostenstructuur voor producten kan beïnvloeden, waardoor bepaalde supply chains mogelijk onhoudbaar worden”, aldus Alex Saric, chief marketing officer bij Ivalua. Volgens hem gaat het er voor inkoopteams om dat ze inzicht krijgen in de impact van tariefscenario’s op hun totale toeleveringsketen en haalbare alternatieven.

Cobots en datasilo’s

Daarnaast zorgden in Groot-Brittannië Brexit-voorbereidingen voor meer voorraad in 2019, waardoor de Britse pakhuizen in juli 2019 vol waren. In het nieuwe jaar kan echter sprake zijn van een grootschalige overgang naar slimme magazijnacceptatie. Mel Tymm, hoofd industrie bij e-commercebedrijf Maginus, denkt dat er ook een ontwikkeling zal zijn van automatisering en collaboratieve robots (cobots) die samen met werknemers gaan werken en helpen bij zware til- en repetitieve taken. Volgens Tom Kieley, CEO van softwarebedrijf SourceDay, betekent de vraag van consumenten naar onmiddellijke bevrediging, gevoed door sites zoals Amazon, dat toeleveringsketens sneller en efficiënter moeten werken als ze willen concurreren in 2020. “Om dit te doen, zullen bedrijven datasilo’s moeten elimineren die kostbare verspilling veroorzaken; verspilling die inkomsten en middelen onttrekt, vaak vanwege slechte ERP-gegevens. Ze moeten zichzelf ook in de positie brengen om realtime verandering te bereiken en te beheren, voordat de verandering invloed heeft op hun vermogen om aan de vraag van de klant te voldoen”, aldus Kieley.

Duurzaamheid en een recessie

Verder eisen klanten transparantie. Duurzaamheid wordt volgens Supply Management zowel ecologisch als sociaal een cruciaal aspect van inkoop. “Om geloofwaardig te zijn, verschuiven de slimme partijen van alleen focussen op kostenbesparingen en compliance naar echte waardecreatie en vermijden ze greenwashing (het zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is). Op kosten van leveranciers besparen, is niet meer genoeg. Kopers en leveranciers komen samen om waarde te creëren voor hun wederzijdse klant.”, stelt Padmini Ranganathan, wereldwijde vice-president, risico en duurzaamheid bij SAP Ariba. Alex Saric van Ivalua waarschuwt dat geopolitieke factoren kunnen leiden tot wereldwijde recessies, waarbij organisaties zich opnieuw richten op het nettoresultaat en kosten besparen. “De inkoop is de afgelopen jaren met grote stappen vooruitgegaan, van een prijsverlager tot een afdeling die strategische waarde toevoegt. Een recessie dreigt deze vooruitgang terug te dringen met een hernieuwde nadruk op kosten boven andere doelstellingen.”

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé

Een duurzame kerstboom inkopen, maar hoe dan

In de laatste maanden van dit bijna afgelopen jaar 2019 kom je het begrip duurzaamheid tegen in heel veel lopende discussies. Of het nu de CO² uitstoot is die de boeren, de bouwers of de industrie veroorzaken, de plannen voor de uitbreiding van Airport Lelystad, het vlieggedrag van beroemde mensen, de strijd van Greta Thunberg, het energieverbruik van blockchain technieken en zo kan ik nog wel even doorgaan. De lijst van onderwerpen is eindeloos en iedereen heeft daar een al dan niet zinnige mening over. De vraag die daarbij voor mij belangrijk is, is welke rol wij als inkopers bij een aantal van deze discussies kunnen of willen spelen. Food for thought zo vlak voor de feestdagen en een nieuw jaar in aantocht.   

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Toeleveringsketens kunnen één gigaton aan emissiebesparingen ontgrendelen

Grote zakelijke kopers met triljoenen aan inkoopuitgaven kunnen hefboomwerking gebruiken om de energie van hun leveranciers te ‘vergroenen’. Van Walmart en Target tot Dell en L’Oreal: enkele tientallen grote zakelijke kopers betrekken hun leveranciers proactief om over te schakelen naar hernieuwbare energiebronnen. Dit wordt vermeld in het rapport Changing the Chain.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Van hockeystick naar impact

Economen kijken maar naar twee parameters om de economische groei op lange termijn te voorspellen: de demografische ontwikkeling en de productiviteitscijfers. Met andere woorden, hoeveel mensen zijn er beschikbaar om te werken en hoeveel komt er uit hun handen. Die twee elementen bepalen hoe de hockeystick-curve er uit komt te zien. Ik vind het nogal wat: de toekomst voorspellen met behulp van twee glazen bollen. Marieke Blom, hoofdeconoom van ING, sprak onlangs een zaal ondernemers toe met de boodschap dat er in dit kader weinig reden is tot optimisme. De groei van de Nederlandse bevolking stagneert en de productiviteit neem ook nauwelijks toe.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Bedrijven worstelen bij het omzetten van groene ambities in acties

Een vijfde van de bedrijven beschouwt duurzaamheid als “essentieel voor hun voortbestaan op de lange termijn”. Dat blijkt uit het Navigator Report 2019 van de bank HSBC. 96 procent van de bedrijven voelt de druk om duurzamer te worden, maar “slechts een minderheid heeft een duidelijk inzicht hoe ze dit presenteren”, zo meldt Supply Management.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Duurzaamheid relevante factor bij decemberaankopen

Transparantie, ondersteuning van de lokale economie, gepersonaliseerde interactie in de winkel en het minimaliseren van het gebruik van plastic zijn de belangrijkste factoren die invloed hebben op de decemberaankopen van Europese consumenten. Customer Talk bericht hierover. Van de Europese consumenten geeft 70 procent aan actief rekening te willen houden met het belang van duurzaamheid bij de aankopen voor Sinterklaas en Kerstmis.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Inkoop moet het voortouw nemen rondom duurzaamheid

De inkoopwereld krijgt steeds meer verantwoordelijkheid en kan ‘het voortouw nemen’ als het gaat om duurzaamheid. Inkoopprofessionals zouden zichzelf dus in het middelpunt van de bedrijfsinspanningen moeten plaatsen om duurzamer te worden, zo meldt Supply Management.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

In 8 stappen naar circulair inkopen

Afval bestaat niet. Dat is het doel van een circulaire economie: een economisch systeem van gesloten kringlopen waarin producten, grondstoffen en onderdelen zo min mogelijk hun waarde verliezen, hernieuwbare energiebronnen worden ingezet en systeemdenken centraal staat. Vaak wordt er niet bij stilgestaan hoeveel grondstoffen er dagelijks gebruikt wordt. Lekker eten kopen, maar ook weer weggooien, of de wereld rondreizen: het voelt zo vanzelfsprekend. Toch wordt er hierdoor een aanzienlijk beslag gelegd op de beperkte voorraad grondstoffen van de aarde, wat tot uiting kwam op 29 juli 2019: Earth Overshoot Day. De dag waarop wereldwijd alle grondstoffen op de aarde voor de rest van het jaar al gebruikt zijn. 1,75 keer de aarde zijn nodig om alle grondstoffen te kunnen leveren, in Nederlands zelfs 2,9 keer de aarde om aan de vraag naar grondstoffen te voldoen. Een enorme klus staat er dus de komende jaren te wachten, want hoe kan ervoor gezorgd worden dat er minder beslag wordt gelegd op onze schaarse grondstoffen? Tijd om circulair te worden!

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Inkoop regisseert verduurzaming toeleveringsketen specerijen

Samen met de ideële organisatie (ngo) Fairfood en supermarktketen Coop heeft specerijen- en kruidenfabrikant Verstegen een ‘duurzame’, transparante toeleveringsketen voor nootmuskaat ontwikkeld. Hiervoor hebben ze gebruik gemaakt van blockchain. Zo kunnen klanten van de Coop de nootmuskaat van teelt tot de supermarkt door de hele keten heen volgen. Marianne van Keep, directeur duurzaamheid bij Verstegen, licht de nieuwe, duurzame aanpak inclusief de gevolgen voor de inkoop toe.

(meer…)
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres