Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Partner van Inkoperscafé

IT-beveiliging draait om het voorkomen van menselijke fouten

Inkoop moet goede IT-afspraken maken met leveranciers

In 2017 was een internationaal containerbedrijf slachtoffer van een aanval met ransomware. Hierna moest het bedrijf ruim 45.000 pc’s en 4000 nieuwe servers herinstalleren. Dit kostte de onderneming ongeveer 300 miljoen dollar. Hieruit blijken de grote en zelfs ontwrichtende gevolgen van cyberaanvallen. Mensen en organisaties zijn volledig afhankelijk geworden van digitaal verkeer. Wat zijn de veiligheidsrisico’s van it-software en – hardware en hoe hou je er rekening mee als inkoop?

De omvang en de ernst van digitale dreiging nemen toe. Tegelijk nemen lang niet alle organisaties de noodzakelijke basismaatregelen voor het afslaan van cyberaanvallen. Wat het nog ingewikkelder maakt, zijn onder andere clouddiensten en het gebruik van mobiele en slimme apparaten. Dit vergroot nog de potentiële kwetsbaarheden. De bescherming tegen digitale schade richt zich op cybersecurity en datasecurity.

Cybersecurity
Bij cybersecurity gaat het om de beveiliging van IT-systemen tegen diefstal of schadelijke aanvallen. Het kan om een ‘harde’ aanval gaan waarbij een aanvaller een ontwerp- of configuratiefout gebruikt om de beveiliging te omzeilen. Er kan ook sprake zijn van een ‘zachte’ aanval met bijvoorbeeld phishing via de e-mail. Bescherming kan plaatsvinden met antivirus- en antimalware-software en met een firewall. Bescherming via hardware gebeurt bijvoorbeeld met NX-bit (AMD) of XD-bit (Intel). Deze technieken beschermen de computer tegen bijvoorbeeld virusaanvallen gericht op overbelasting van het IT-systeem. Tot slot zijn fysieke beveiligingsmaatregelen mogelijk, zoals het vastzetten van apparatuur met staalkabels en het fysiek afsluiten van usb-poorten  

Datasecurity
Datasecurity richt zich op de bescherming van digitale data tegen vernietiging of ongewilde acties, zoals bij een datalek. Ook voorkomt het dat ongeautoriseerde gebruikers toegang krijgen tot data.

Een beveiligingsmaatregel is bijvoorbeeld versleuteling (encryptie). Dit biedt bescherming bij het verzenden en delen van data. Ook is het frequent en structureel maken van back-ups belangrijk om dataverlies te voorkomen.

Een andere vorm van datasecurity is het inloggen met sterke wachtwoorden met twee-factor-authenticatie (gebruik wachtwoord plus extra code). Extra veilig is een inlog met biometrische herkenning. Hierbij moet de gebruiker zich identificeren met vingerafdruk- of gezichtsherkenning.

In aansluiting hierop is een goede voorlichting van medewerkers over het zorgvuldig omgaan met data erg belangrijk. Datalekken ontstaan namelijk vaak door menselijke fouten of onoplettendheid. Een goede monitoring van dergelijke fouten en eventuele datalekken zelf is dan ook belangrijk.   

Organisatorische maatregelen
Voor zowel cyber- als datasecurity zijn organisatorische maatregelen erg belangrijk, omdat menselijke fouten voor grote schade kunnen zorgen. Dit begint met het bewust maken van medewerkers wat IT-veiligheidsrisico’s inhouden. Het kan helpen om medewerkers te laten zien hoe gemakkelijk het is om in het kantoor of in systemen binnen te dringen. Dit kan bijvoorbeeld met een inlooptest of met een namaak-phishingmail.

In combinatie hiermee zijn duidelijke richtlijnen voor het IT-gebruik nodig. Denk aan het niet delen van wachtwoorden, geen externe usb-sticks in de pc stoppen, programma’s tijdig updaten en alert zijn op phishingmails. Ook is het verstandig om voorzichtig te zijn met vertrouwelijke, papieren documenten. Medewerkers moeten daarvan goed op de hoogte zijn. In combinatie daarmee is het trainen van medewerkers belangrijk.

Mobiele apparaten
Er is steeds meer aandacht voor de veiligheid van smartphones en andere mobiele apparaten zoals tablets. Gebruikers vergeten nog wel eens dat voor dergelijke apparaten soortgelijke IT-risico’s gelden als voor een PC.  Met mobiele apparaten wordt bovendien ook in onveilige omgevingen gewerkt. Daarbij staat er vaak ook nog eens vertrouwelijke of privacygevoelige informatie op deze ‘devices’. Dit brengt hoge veiligheidsrisico’s met zich mee. Hiervoor zijn minimaal dezelfde beschermingsmaatregelen nodig als bij vaste computers.

Shadow-IT
Een groot risico voor zowel cyber- als datasecurity is zogeheten shadow-IT. Dat is software of hardware die niet voldoet aan de richtlijnen van de IT-afdeling, maar die medewerkers toch gebruiken omdat het zo gemakkelijk is. Daarnaast kunnen ook gebruiksonvriendelijke officiële applicaties, trage verbindingen, gebrek aan functionaliteiten en soms zelfs gebrekkige invoering van nieuwe applicaties redenen zijn voor gebruik van shadow-IT. De exacte omvang ervan is vanwege het verborgen karakter niet bekend.

Bij shadow-IT ontbreekt het zicht op updates en de kwaliteit van software. Dit kan voor allerlei kwetsbaarheden in een IT-systeem zorgen. Verder kan het ook leiden tot datalekken, doordat gebruikers bijvoorbeeld gevoelige data uploaden naar een externe clouddienst. Het is dan ook belangrijk dat organisaties medewerkers wijzen op de IT-veiligheidsrisico’s van gebruik van niet-goedgekeurde hard- of software. Daarbij is het verstandig om medewerkers duidelijk zelf verantwoordelijk te stellen voor deze risico’s.

Thuiswerken levert een soortgelijk risico op, omdat de kans dan nog groter is dat de werknemer werkt met eigen software en/of niet goed beveiligde software. Bij thuiswerken is het daarom extra belangrijk dat medewerkers zich aan dezelfde veiligheidsvoorschriften houden als op kantoor.

BYOD
Een ander soortgelijk risico wordt gevormd door ‘bring your own device’ (BYOD). Dit betekent dat medewerkers hun eigen ‘devices’ (smartphones, laptops en tablets) mogen gebruiken voor hun werk. BYOD maakt een IT-systeem extra kwetsbaar. Van belang is dat er een duidelijke en vaste scheiding is tussen data en apps in een zakelijk en privédeel. Bovendien moet beveiligingssoftware ook op de externe devices up-to-date blijven. Daarnaast doen organisaties er goed aan gebruikers duidelijk te instrueren om hun apparaten niet door mensen van buiten de organisatie te laten gebruiken.

Het nieuwe digitale werken
Consultant collega Marnix Pilon van adviesbureau Improven stelt op Consultancy.nl dat de laatste jaren digitale risico’s alleen maar zijn toegenomen. Dat komt volgens hem onder andere door de tempo waarin het werken via de cloud afgelopen jaren is gegroeid. “Het nieuwe digitaal werken is veelal onder grote tijdsdruk geïmplementeerd om vooral niet achter te raken. Terwijl veel organisaties hun IT-strategie en IT-beleid nog niet op deze ontwikkeling hebben geactualiseerd.”  

Zijn collega Kevin Hermes waarschuwt voor het koppelen van zakelijke accounts aan apps zoals Google Drive, Dropbox en Gmail. De informatie die je erop zet valt vaak onder Amerikaans recht en buiten de Europese wetgeving (AVG). Organisaties beseffen dat nog onvoldoende.

Het adequaat voorkomen van digitale ‘ongelukken’ vraagt volgens Hermes echt om veranderingen in de kern van organisaties. “Organisatie hebben vaak wel een algemene bedrijfsstrategie, maar men verzuimt aansluitend een afgeleide IT-strategie en passend IT-beleid te formuleren. Terwijl innovatie sneller dan ooit verloopt en IT-beslissingen steeds vaker decentraal worden genomen.”

Inkoop en IT-beveiliging
Inkoopprocessen en de inkoopadministratie zijn steeds meer geautomatiseerd. Dit betekent dat IT-veiligheid ook voor de inkoop steeds meer een aandachtspunt is geworden. Een speciaal onderwerp daarbij is de digitale veiligheid van de toeleveringsketen. Deze is in principe zo sterk als de zwakste schakel. Als één partij de beveiliging niet in orde heeft dan kan dat een datalek van de gegevens van de inkoop betekenen. Het is daarom erg belangrijk om goede afspraken te maken met leveranciers over de IT-veiligheid en het delen van data. 

Verder is het van belang om punten in supply-chainprocessen te identificeren waarvoor een cyberaanval de meeste gevolgen heeft. Inkoopafdelingen doen er goed aan dit in een noodplan met draaiboek te verwerken voor het geval het fout gaat.

Een ander aandachtspunt is dat alle IT-eisen die voor de rest van de organisatie gelden ook in de inkoop worden toegepast. Geef inkoopmedewerkers daarom de verantwoordelijkheid voor de IT-veiligheid binnen hun werkterrein. Bevorder verder een goede samenwerking van de inkoopafdeling met de IT-afdeling. Hierbij moet er aanspreekpunten zijn voor IT binnen de inkoopafdeling en voor de inkoop binnen het IT-team.

Het is tot slot raadzaam om zorgvuldig om te gaan met de uitbesteding van inkoopfuncties. Kies hiervoor betrouwbare partners die hetzelfde niveau van IT-beveiliging toepassen als de uitbestedende organisatie en die werken met de juiste, goed geteste software.

Partner van Inkoperscafé

Serious game verlevendigt opleiding contract- en leveranciersmanagement

Nevi voegt een serious game toe aan de opleiding contract- en leveranciersmanagement. Deze moet studenten op een speelse manier aan het denken zetten over het werk van de contractmanager en zijn interactie met andere organisatieonderdelen. Volgens Berry Koolstra, programmamanager bij Nevi, is het spel een waardevol element voor de (aankomende) contractmanagers die deelnemen aan de opleiding.

Wil een professional ideeën in een organisatie uitvoeren, dan heeft hij daar eigenlijk altijd andere mensen bij nodig. De game laat de studenten ervaren wat de impact is van zijn plannen of de wijze waarop hij die uitvoert, op anderen. Daarbij draait de game om een voor iedereen herkenbare organisatiecasus. Het is een bordspel met meerdere speelvelden met meerdere activiteiten op een lesdag. Bij iedere activiteit is een andere vaardigheid of competentie van de spelers nodig voor het bereiken van leerdoelen. De deelnemer ervaart daarbij wat de impact is op verschillende stakeholders. Het spel gaat in op de vijf meest voorkomende rollen die een contractmanager in en buiten zijn organisatie tegen kan komen. Dat zijn naast de contractmanager zelf, de inkoper, de klant, de leverancier en de directie. ‘Facilitators’ begeleiden het spel en zorgen voor daadwerkelijk confronterende situaties.

Concrete leer- en verbeterpunten
“We kozen bewust voor een bordspel zodat je fysiek met elkaar in contact bent. Dat geeft je een levendige ervaring van wat je als contractmanager zelf tegenkomt in je werk, maar ook hoe die andere functionarissen dat ondervinden”, vertelt Koolstra. De deelnemers verzamelen op de speeldag de concrete leer- en verbeterpunten, die zij tijdens de simulatie hebben ondervonden. Dit levert een concreet actieplan op dat ze mee kunnen nemen. Koolstra: “Je kunt het geleerde eigenlijk direct toepassen in je dagelijkse werkzaamheden. Ongeveer twee weken na de simulatie treffen we elkaar weer in het ‘Leerlab’. Daar evalueer je met de facilitator en de andere deelnemers of je daadwerkelijk met je actiepunten aan de slag bent gegaan en waar je tegenaan liep. Met die bagage kun je het vervolg van je opleiding in.”

Bron: Nevi

Partner van Inkoperscafé

Cobots ondersteunen orderpickers in magazijnen logistieke dienstverlener

In een Nederlands magazijn van logistiek dienstverlener Ceva Logistics werken orderpickers sinds kort samen met robots. Het bedrijf spreekt van ‘cobots’, wat aangeeft dat het om collaboratieve robots gaat. Dit valt te lezen op de site van Supply Chain Magazine.

Integratie met WMS
Ceva Logistics is een transport- en logistiek bedrijf dat in 160 landen actief is. Het bedrijf ziet de inzet van cobots als de volgende grote doorbraak in robotica. Bij Ceva werken vijftien cobots direct naast de orderpickers om daarmee de productie te maximaliseren. Het gevolg is dat de orderpickers in het magazijn nu veel minder meters hoeven te maken. De cobots nemen ook het zware tilwerk over van de mensen. Volgens Bart Beeks van Ceva Logistics wil het bedrijf dat de medewerkers, maar ook de concurrentie en de industrie over vijf jaar vinden dat Ceva goed voor haar mensen zorgt, het goed doet in lean en innovatie stimuleert. De cobots zijn volledig geïntegreerd met het warehouse management systeem (WMS) en zijn flexibel en schaalbaar. Ceva benadrukt dat dit garant staat voor een maximale ‘pick output’.

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé

Mercedes test blockchain voor batterijengrondstof kobalt

Autofabrikant Mercedes-Benz is gestart met een blockchain-pilot in de kobalt-toeleveringsketen. Kobalt is een essentiële grondstof voor batterijen in elektrische auto’s. Met blockchain wil het Duitse automerk de hoeveelheid gerecycled materiaal registreren. Verder wil Mercedes ook het emissieniveau vastleggen en registreren of toeleveranciers in de keten zich houden aan de duurzaamheidseisen van moederbedrijf Daimler. Dit meldt Nevi.

Supply chain batterijen
Het Duitse autobedrijf stelt dat het de eerste autofabrikant is die blockchain-technologie inzet voor het bepalen van de CO2-uitstoot in de wereldwijde supply chain van batterijen. Mercedes-Benz is ook partner geworden van het Chinese Farasis Energy voor de levering van lithium-ionbatterijen die zijn geproduceerd met hernieuwbare energiebronnen en gerecyclede materialen. Hiermee zouden producenten volgens de autofabrikant de CO2-voetafdruk van de batterijenproductie met ongeveer een derde kunnen verkleinen. IT-onderzoeksbureau Gartner is overigens sceptisch over het succes van de vele huidige pilots voor de toepassing van blockchain in ketens. Het bureau denkt dat vier van de vijf initiatieven op dit terrein de komende jaren in de pilotfase blijven steken.

Bron: Nevi

Partner van Inkoperscafé

AI maakt vooral kostenbesparingen mogelijk in toeleveringsketen en productie

Met kunstmatige intelligentie of artificial intelligence (AI) zijn waarschijnlijk de grootste kostenbesparingen mogelijk in de toeleveringsketen en bij de productie. Zo komt naar voren uit actueel onderzoek van McKinsey, waarover Nevi bericht. McKinsey ondervroeg honderden respondenten over de voordelen die ze verwachten van de toepassing van AI en de gevolgen ervan voor hun organisatie.

Kostenbesparing inkoopproces
Het onderzoek laat zien dat 64 procent van de respondenten een kostenbesparing verwacht in de productie. Tegelijk schat 61 procent in dat een verlaging mogelijk is van de kosten van de planning van de toeleveringsketen. Volgens de onderzoekers zouden de besparingen in de toeleveringsketen (supply chain) het resultaat zijn van betere uitgavenanalyses en een verbeterde netwerkoptimalisatie. Nevi verwijst in dit verband naar de ervaringen van Manutan, een leverancier van kantoormeubilair. Samen met een start-upbedrijf ontwikkelde dit bedrijf een toepassing voor het automatisch verwerken van natuurlijke taal. Deze is gericht op het meer complexe en nauwgezette werk dat hoort bij het inkoopproces en daarbij het identificeren van producten. Het voordeel van zo’n taalanalyserende oplossing is dat een inkoopafdeling alle teksten kan interpreteren zonder dat de afdeling de taal hoeft te leren.

Bronnen: Nevi, Manutan

Partner van Inkoperscafé

Inkoop moet actievere rol spelen bij digitalisering

Op basis van eigen onderzoek concludeert E-proQure dat het digitaliseren van inkoopprocessen voor veel organisaties nog steeds topprioriteit heeft bij het zorgen voor concurrentievoordeel. E-proQure is een onafhankelijk kenniscentrum voor e-procurement. Het kenniscentrum komt ook tot de conclusie dat het succesvol afronden van digitaliseringstrajecten in de praktijk tegenvalt. Bovendien moet inkoop meer doen met digitalisering om het eigen voortbestaan te waarborgen.

De vierde versie van marktonderzoek e-Procurement Vendor Landscape (2019) van E-proQure biedt een overzicht van de ontwikkelingen, de mogelijkheden, het aanbod van inkoop-ondersteunende software binnen de Benelux en van de soms moeilijke praktijk van het digitaliseren. Een eerste conclusie van het onderzoek op basis van eerdere studies is dat leidende organisaties voor 2020 verwachten dat 70 procent van hun key-processen, producten en services zijn gedigitaliseerd en geïntegreerd binnen de supply chain. Daarnaast noemen de organisaties de adequate ondersteuning van (inkoop)processen een topprioriteit voor het creëren van concurrentievoordeel. Hierbij stelt E-proQure dat ook publieke organisaties, ondanks slechte ervaringen en drempelvrees, steeds meer digitale ambities hebben.

Succesvol digitaliseren

E-proQure noemt als effecten van best practices bij e-procurement: lagere inkoopkosten (5 procent), lagere proceskosten (tot 75 procent), het mogelijk maken van strategisch gedreven inkoop, hogere compliance en risicobeheersing en betere stuurinformatie. Andere bijdragen die e-procurement kan leveren zijn het versnellen van inkoopprocessen en het vervangen van handmatige door waarde toevoegende inkoopactiviteiten.

Verder benadrukt het kenniscentrum dat nog steeds 70 procent van de ICT-trajecten hun doelstellingen niet halen. Succesvol digitaliseren vraagt daarom volgens E-proQure om een gestructureerde aanpak. Deze draait om oriëntatie en het formuleren en nastreven van gezamenlijke doelstellingen. Volgens E-proQure geldt voor succesvol digitaliseren een top 4 van succes- en faalfactoren. Het gaat om draagvlak, betrokkenheid/beschikbaarheid van medewerkers, project- en verandermanagement en doelstellingen. Hierbij hoort een aanpak op basis van het creëren van draagvlak en het toepassen van project- en verandermanagement.

Het uitblijven van resultaten op het gebied van e-procurement zorgt er volgens E-proQure voor dat initiatieven vanuit de business en andere afdelingen steeds vaker de ontwikkeling en inrichting van de digitale inkoop bepalen. Inkoopmanagement lijkt dan ook steeds minder een leidende partner voor zowel het eigen senior management als voor de leveranciers van e-procurementoplossingen.

Leveranciers

Verder heeft E-proQure voor het onderzoek 40 leveranciers ondervraagd over de belangrijkste behoeften en productontwikkelingen voor de komende twee jaar. De selectie van deze leveranciers was gebaseerd op de respons van meer dan 300 inkoopprofessionals van bedrijven en overheden in de Benelux. Deze werd geactualiseerd op basis van (inter)nationale vermeldingen in vakbladen en aangevuld met enkele recent ontwikkelde innovatieve systemen. Uit de respons blijkt dat er een kopersmarkt is met een uitgebreid, laagdrempelig aanbod van inkoop-ondersteunende systemen. Daarbij hebben concurrentie en technologische vernieuwingen het aanbod de afgelopen twee jaar verder verbeterd.

Vooruitstrevende inkoopsoftware

Wim Vriend, kennispartner bij E-proQure, stelt op de website van het bedrijf: “Zoals we in eerder onderzoek hebben aangegeven, is het voor leveranciers noodzakelijk om te investeren in het ontwikkelplatform waarop hun inkoopsoftware is gebaseerd. Leveranciers die dit succesvol doen lopen op de concurrentie voor.” Vriend legt uit dat bedrijven bij het ontwikkelen van vooruitstrevende software tegenwoordig vaak open source technologieën gebruiken. Hierbij spelen op Java gebaseerde ontwikkeltalen en zogenaamde NoSQL/Graph-databases een belangrijke rol. Enerzijds maakt Java hierbij gebruiksvriendelijke en efficiënte webbased software mogelijk. Daarnaast maken NoSQL/Graph- databases grote hoeveelheden data toegankelijk. “Denk hierbij aan het steeds belangrijker worden van het benutten van informatie die besloten ligt in grote, gekoppelde dataverzamelingen.”

E-proQure zag in 2019 de introductie van diverse toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. Vriend: “Enerzijds in de vorm van algoritmen binnen inkoopsoftware. Anderzijds als separate applicaties of scripts met een specifieke functie. Zonder uitzondering zorgen de toepassingen die wij hebben gezien voor een betere gebruikservaring (zoals virtuele assistentie), procesefficiëntie (robotic process automation (RPA)) of een verbetering van gegevensanalyses voor zowel besluitvorming als oordeelsvorming (machine learning/deep learning).”

Blockchain

Vriend beklemtoont dat blockchain niet zorgt voor innovatie van (bedrijfs)software. “De onderliggende principes van blockchain lenen zich niet goed voor het verwerken en opslaan van transactionele processen. Misschien dat de komst van nanocomputers en bijpassende, wereldwijd beschikbare netwerken en gegevensopslag hier verandering in aanbrengt.” Dat kan volgens hem nog lang duren. Blockchains komen echter wel terug binnen inkoopprocessen. “Bijvoorbeeld daar waar het belangrijk is om de status of herkomst van grondstoffen, producten, verpakkingen, etc. te volgen. Maar dus niet in de vorm van inkoopsoftware.”

Digitale transformatie

Gert Walhof, ook kennispartner van E-proQure, geeft op de site van het kenniscentrum aan dat E-proQure inkopers al een aantal jaren vraagt om zich te verdiepen in en na te denken over digitale transformatie. “Daarbij gaat het niet om nieuwe inkoopsoftware die net weer iets slimmer is dan de vorige generatie. Maar om de invloed van digitale technologieën op de gehele organisatie. Te beginnen met de gevolgen die deze technologieën hebben voor producten en diensten, die de organisatie aan klanten wil gaan leveren. En wat dit betekent voor de supply chain. Onze stelling is, dat als inkopers vasthouden aan bestaande werkwijzen ze geen rol spelen in deze transformatie.”

Walhof benadrukt dat digitale transformatie het spel voor inkoop wezenlijk gaat veranderen. Het heeft volgens hem niet alleen effect op de eigen organisatie, maar op alle organisaties. “Ook die van de leveranciers of beter de gehele supply chain. De effecten zijn nu al te zien. Steeds vaker bieden leveranciers producten in combinatie met services aan. Services die vaak mogelijk worden gemaakt door nieuwe digitale technologieën. Een van de effecten hiervan is dat vaak de integrale kosten omlaag kunnen. Tijdens de looptijd van de samenwerking met leveranciers worden steeds nieuwe behoeften (klant) of mogelijkheden (leverancier) zichtbaar. Hier moet snel iets mee worden gedaan. De invloed van digitalisering stopt immers niet op de dag dat het contract wordt gesloten. De vraag die dan opkomt is ‘Werkt het lineaire inkoopproces nog wel in een wereld waar wendbaarheid (agile) de boventoon voert?’.”

Cyclisch inkoopproces

Om succesvol te blijven, moet inkoop volgens Walhof in ieder geval drie stappen zetten. Ten eerste moet inkoop het lineaire inkoopproces loslaten. “De herkenning moet ontstaan dat het inkoopproces cyclisch is. Wendbaarheid vraagt om regie op het gehele proces en verbinding van alle fasen. Van strategie tot de dagelijkse operatie.” Daarnaast komt de ‘supplier journey’ meer centraal te staan. Dat is de reis die de eigen organisatie wil doormaken in een bepaalde tijd en de bijdragen die leveranciers daaraan kunnen leveren met de reizen die zij willen maken. “De traditionele aanpak van ‘drie offertes’ lijkt dan niet te voldoen. Wat het alternatief is, is nog niet helemaal duidelijk.” Ten derde zijn nieuwe tools nodig. “Daarbij is het goed om zowel te kijken welke ontwikkelingen bestaande leveranciers van inkoopsoftware doormaken als wat start ups aanbieden.”

Walhof benadrukt dat de digitale transformatie een bedreiging vormt voor inkoop als inkopers en inkoopmanagers niet zien dat het gaat om veel meer dan de inkoop-toolbox vernieuwen en digitaliseren. “Deze transformatie vindt in alle geledingen van de demand en supply chain plaats en leidt tot nieuwe dienstverlening aan klanten en mogelijk een andere positionering van de organisatie in ketens. Daar moet inkoop een belangrijke rol in spelen. Het tempo waarin deze ontwikkelingen worden doorgemaakt is in belangrijke mate afhankelijk van het tempo waarin je organisatie digitaal wil en kan transformeren. De verwachting is dat in de eerste plaats bij het inkopen van services de invloed van digitalisering gaat gelden.”

Partner van Inkoperscafé

Top 5 trends in digitale inkoop

Inkoopactiviteiten omvatten een groot deel van organisatiekosten en hebben impact op de kosten van het eindproduct. Als gevolg hiervan zijn organisaties op zoek naar kostenbesparende maatregelen om concurrerend te blijven op de markt. Digitale inkoop biedt organisaties een overzicht van al hun inkoopprocessen door overbodige inkoopstappen te elimineren en de efficiëntie van inkoopprocessen te verhogen. De top vijf trends in digitale inkoop zijn:

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Blockchain-technologie kan West-Europese bedrijven €406 miljard besparen

Volgens een onderzoek van crypto-nieuwssite Cointelegrap en Insolar, een Zwitsers blockchain-bedrijf, zou het gebruik van blockchain-technologie in de toeleveringsketen West-Europese bedrijven 406 miljard euro kunnen opleveren. Crypto Insiders bericht hierover.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Nieuwe technologieën overwinnen beperkingen en creëren flexibiliteit

Artificial intelligence, slimme assistenten en voorspellende analyses transformeren inkoop. Volgens Richard Hogg op Supply Management maken deze tools het mogelijk end-to-end processen te automatiseren, tijd te besparen en de nauwkeurigheid te verbeteren.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Wat te doen met ‘as is’ in softwarecontracten?

Wie met enige regelmaat een contract voor het gebruik van software onder ogen krijgt, kent de term ‘as is’.  Varianten die tegenwoordig opduiken zijn ‘as is, where is’ en ‘as is, as available’. Waar staan deze termen voor en wat moeten we ermee?

(meer…)
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres