Magnifying glass Close
Partner van Inkoperscafé

Inkoop moet actievere rol spelen bij digitalisering

Op basis van eigen onderzoek concludeert E-proQure dat het digitaliseren van inkoopprocessen voor veel organisaties nog steeds topprioriteit heeft bij het zorgen voor concurrentievoordeel. E-proQure is een onafhankelijk kenniscentrum voor e-procurement. Het kenniscentrum komt ook tot de conclusie dat het succesvol afronden van digitaliseringstrajecten in de praktijk tegenvalt. Bovendien moet inkoop meer doen met digitalisering om het eigen voortbestaan te waarborgen.

De vierde versie van marktonderzoek e-Procurement Vendor Landscape (2019) van E-proQure biedt een overzicht van de ontwikkelingen, de mogelijkheden, het aanbod van inkoop-ondersteunende software binnen de Benelux en van de soms moeilijke praktijk van het digitaliseren. Een eerste conclusie van het onderzoek op basis van eerdere studies is dat leidende organisaties voor 2020 verwachten dat 70 procent van hun key-processen, producten en services zijn gedigitaliseerd en geïntegreerd binnen de supply chain. Daarnaast noemen de organisaties de adequate ondersteuning van (inkoop)processen een topprioriteit voor het creëren van concurrentievoordeel. Hierbij stelt E-proQure dat ook publieke organisaties, ondanks slechte ervaringen en drempelvrees, steeds meer digitale ambities hebben.

Succesvol digitaliseren

E-proQure noemt als effecten van best practices bij e-procurement: lagere inkoopkosten (5 procent), lagere proceskosten (tot 75 procent), het mogelijk maken van strategisch gedreven inkoop, hogere compliance en risicobeheersing en betere stuurinformatie. Andere bijdragen die e-procurement kan leveren zijn het versnellen van inkoopprocessen en het vervangen van handmatige door waarde toevoegende inkoopactiviteiten.

Verder benadrukt het kenniscentrum dat nog steeds 70 procent van de ICT-trajecten hun doelstellingen niet halen. Succesvol digitaliseren vraagt daarom volgens E-proQure om een gestructureerde aanpak. Deze draait om oriëntatie en het formuleren en nastreven van gezamenlijke doelstellingen. Volgens E-proQure geldt voor succesvol digitaliseren een top 4 van succes- en faalfactoren. Het gaat om draagvlak, betrokkenheid/beschikbaarheid van medewerkers, project- en verandermanagement en doelstellingen. Hierbij hoort een aanpak op basis van het creëren van draagvlak en het toepassen van project- en verandermanagement.

Het uitblijven van resultaten op het gebied van e-procurement zorgt er volgens E-proQure voor dat initiatieven vanuit de business en andere afdelingen steeds vaker de ontwikkeling en inrichting van de digitale inkoop bepalen. Inkoopmanagement lijkt dan ook steeds minder een leidende partner voor zowel het eigen senior management als voor de leveranciers van e-procurementoplossingen.

Leveranciers

Verder heeft E-proQure voor het onderzoek 40 leveranciers ondervraagd over de belangrijkste behoeften en productontwikkelingen voor de komende twee jaar. De selectie van deze leveranciers was gebaseerd op de respons van meer dan 300 inkoopprofessionals van bedrijven en overheden in de Benelux. Deze werd geactualiseerd op basis van (inter)nationale vermeldingen in vakbladen en aangevuld met enkele recent ontwikkelde innovatieve systemen. Uit de respons blijkt dat er een kopersmarkt is met een uitgebreid, laagdrempelig aanbod van inkoop-ondersteunende systemen. Daarbij hebben concurrentie en technologische vernieuwingen het aanbod de afgelopen twee jaar verder verbeterd.

Vooruitstrevende inkoopsoftware

Wim Vriend, kennispartner bij E-proQure, stelt op de website van het bedrijf: “Zoals we in eerder onderzoek hebben aangegeven, is het voor leveranciers noodzakelijk om te investeren in het ontwikkelplatform waarop hun inkoopsoftware is gebaseerd. Leveranciers die dit succesvol doen lopen op de concurrentie voor.” Vriend legt uit dat bedrijven bij het ontwikkelen van vooruitstrevende software tegenwoordig vaak open source technologieën gebruiken. Hierbij spelen op Java gebaseerde ontwikkeltalen en zogenaamde NoSQL/Graph-databases een belangrijke rol. Enerzijds maakt Java hierbij gebruiksvriendelijke en efficiënte webbased software mogelijk. Daarnaast maken NoSQL/Graph- databases grote hoeveelheden data toegankelijk. “Denk hierbij aan het steeds belangrijker worden van het benutten van informatie die besloten ligt in grote, gekoppelde dataverzamelingen.”

E-proQure zag in 2019 de introductie van diverse toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. Vriend: “Enerzijds in de vorm van algoritmen binnen inkoopsoftware. Anderzijds als separate applicaties of scripts met een specifieke functie. Zonder uitzondering zorgen de toepassingen die wij hebben gezien voor een betere gebruikservaring (zoals virtuele assistentie), procesefficiëntie (robotic process automation (RPA)) of een verbetering van gegevensanalyses voor zowel besluitvorming als oordeelsvorming (machine learning/deep learning).”

Blockchain

Vriend beklemtoont dat blockchain niet zorgt voor innovatie van (bedrijfs)software. “De onderliggende principes van blockchain lenen zich niet goed voor het verwerken en opslaan van transactionele processen. Misschien dat de komst van nanocomputers en bijpassende, wereldwijd beschikbare netwerken en gegevensopslag hier verandering in aanbrengt.” Dat kan volgens hem nog lang duren. Blockchains komen echter wel terug binnen inkoopprocessen. “Bijvoorbeeld daar waar het belangrijk is om de status of herkomst van grondstoffen, producten, verpakkingen, etc. te volgen. Maar dus niet in de vorm van inkoopsoftware.”

Digitale transformatie

Gert Walhof, ook kennispartner van E-proQure, geeft op de site van het kenniscentrum aan dat E-proQure inkopers al een aantal jaren vraagt om zich te verdiepen in en na te denken over digitale transformatie. “Daarbij gaat het niet om nieuwe inkoopsoftware die net weer iets slimmer is dan de vorige generatie. Maar om de invloed van digitale technologieën op de gehele organisatie. Te beginnen met de gevolgen die deze technologieën hebben voor producten en diensten, die de organisatie aan klanten wil gaan leveren. En wat dit betekent voor de supply chain. Onze stelling is, dat als inkopers vasthouden aan bestaande werkwijzen ze geen rol spelen in deze transformatie.”

Walhof benadrukt dat digitale transformatie het spel voor inkoop wezenlijk gaat veranderen. Het heeft volgens hem niet alleen effect op de eigen organisatie, maar op alle organisaties. “Ook die van de leveranciers of beter de gehele supply chain. De effecten zijn nu al te zien. Steeds vaker bieden leveranciers producten in combinatie met services aan. Services die vaak mogelijk worden gemaakt door nieuwe digitale technologieën. Een van de effecten hiervan is dat vaak de integrale kosten omlaag kunnen. Tijdens de looptijd van de samenwerking met leveranciers worden steeds nieuwe behoeften (klant) of mogelijkheden (leverancier) zichtbaar. Hier moet snel iets mee worden gedaan. De invloed van digitalisering stopt immers niet op de dag dat het contract wordt gesloten. De vraag die dan opkomt is ‘Werkt het lineaire inkoopproces nog wel in een wereld waar wendbaarheid (agile) de boventoon voert?’.”

Cyclisch inkoopproces

Om succesvol te blijven, moet inkoop volgens Walhof in ieder geval drie stappen zetten. Ten eerste moet inkoop het lineaire inkoopproces loslaten. “De herkenning moet ontstaan dat het inkoopproces cyclisch is. Wendbaarheid vraagt om regie op het gehele proces en verbinding van alle fasen. Van strategie tot de dagelijkse operatie.” Daarnaast komt de ‘supplier journey’ meer centraal te staan. Dat is de reis die de eigen organisatie wil doormaken in een bepaalde tijd en de bijdragen die leveranciers daaraan kunnen leveren met de reizen die zij willen maken. “De traditionele aanpak van ‘drie offertes’ lijkt dan niet te voldoen. Wat het alternatief is, is nog niet helemaal duidelijk.” Ten derde zijn nieuwe tools nodig. “Daarbij is het goed om zowel te kijken welke ontwikkelingen bestaande leveranciers van inkoopsoftware doormaken als wat start ups aanbieden.”

Walhof benadrukt dat de digitale transformatie een bedreiging vormt voor inkoop als inkopers en inkoopmanagers niet zien dat het gaat om veel meer dan de inkoop-toolbox vernieuwen en digitaliseren. “Deze transformatie vindt in alle geledingen van de demand en supply chain plaats en leidt tot nieuwe dienstverlening aan klanten en mogelijk een andere positionering van de organisatie in ketens. Daar moet inkoop een belangrijke rol in spelen. Het tempo waarin deze ontwikkelingen worden doorgemaakt is in belangrijke mate afhankelijk van het tempo waarin je organisatie digitaal wil en kan transformeren. De verwachting is dat in de eerste plaats bij het inkopen van services de invloed van digitalisering gaat gelden.”

Partner van Inkoperscafé

Top 5 trends in digitale inkoop

Inkoopactiviteiten omvatten een groot deel van organisatiekosten en hebben impact op de kosten van het eindproduct. Als gevolg hiervan zijn organisaties op zoek naar kostenbesparende maatregelen om concurrerend te blijven op de markt. Digitale inkoop biedt organisaties een overzicht van al hun inkoopprocessen door overbodige inkoopstappen te elimineren en de efficiëntie van inkoopprocessen te verhogen. De top vijf trends in digitale inkoop zijn:

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Blockchain-technologie kan West-Europese bedrijven €406 miljard besparen

Volgens een onderzoek van crypto-nieuwssite Cointelegrap en Insolar, een Zwitsers blockchain-bedrijf, zou het gebruik van blockchain-technologie in de toeleveringsketen West-Europese bedrijven 406 miljard euro kunnen opleveren. Crypto Insiders bericht hierover.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Nieuwe technologieën overwinnen beperkingen en creëren flexibiliteit

Artificial intelligence, slimme assistenten en voorspellende analyses transformeren inkoop. Volgens Richard Hogg op Supply Management maken deze tools het mogelijk end-to-end processen te automatiseren, tijd te besparen en de nauwkeurigheid te verbeteren.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Wat te doen met ‘as is’ in softwarecontracten?

Wie met enige regelmaat een contract voor het gebruik van software onder ogen krijgt, kent de term ‘as is’.  Varianten die tegenwoordig opduiken zijn ‘as is, where is’ en ‘as is, as available’. Waar staan deze termen voor en wat moeten we ermee?

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Boekrecensie Wie niet tech is, is gezien

Als de titel van het boek ‘Wie niet tech is, is gezien’ je enigszins bekend voorkomt, kan dat kloppen. De titel is afgeleid van een uitspraak bij het verstoppertje spelen, waarmee degene die de anderen moet zoeken aankondigt dat hij na het aftellen tot 10 daadwerkelijk komt zoeken. ‘Wie niet weg is, is gezien’ betekende indirect een waarschuwing dat je afviel als je gezien was en het spel niet meer kon meespelen, laat staan winnen. Met die boodschap in gedachte schreef auteur Martijn Vet een super leesbaar boekje over zes technologieën die de wereld (nu al) veranderen en van grote invloed zijn op ons leven en ons werk.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Piraterij bestrijden met inzet van maritieme drones

Drones zijn hot. Maar nog voor de consument ze ontdekte, werden ze al langer gebruikt voor militaire doeleinden. Senior contractmanager Marjo Brink-Koning koopt de ontwikkeling van drones, net als andere innovaties zoals augmented reality en 3D-printing, in voor de Koninklijke Marine. Door het ontwikkeltraject op te delen in stukjes haalt zij het beste uit de markt.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Datagedreven Rijkswaterstaat verandert het inkoopvak

Digitalisering neemt een hoge vlucht, ook bij Rijkswaterstaat. Wat betekent dat voor inkoop en de samenwerking met de markt? Ton van der Veen, directeur Bedrijfsvoering en Inkoop Informatievoorziening bij Rijkswaterstaat, vertelt erover. Zijn directie faciliteert alle inkoop van ICT en data waarmee Rijkswaterstaat haar werk uitvoert: van hardware in datacenters tot software in verkeerscentrales, tunnels, bruggen en sluizen.

(meer…)
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres