Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Dit zijn de belangrijkste inkooptrends voor 2020

Het Britse Supply Management heeft de belangrijkste inkoopontwikkelingen voor 2020 op een rij gezet. Allereerst blijft er sprake van veel onzekerheid vanwege onder andere aanhoudende tariefoorlogen tussen de VS en China en een dreigende Brexit-deadline. “Onzekerheid zoals tariefwijzigingen vormt een unieke uitdaging voor bedrijven, omdat elke stijging de kostenstructuur voor producten kan beïnvloeden, waardoor bepaalde supply chains mogelijk onhoudbaar worden”, aldus Alex Saric, chief marketing officer bij Ivalua. Volgens hem gaat het er voor inkoopteams om dat ze inzicht krijgen in de impact van tariefscenario’s op hun totale toeleveringsketen en haalbare alternatieven.

Cobots en datasilo’s

Daarnaast zorgden in Groot-Brittannië Brexit-voorbereidingen voor meer voorraad in 2019, waardoor de Britse pakhuizen in juli 2019 vol waren. In het nieuwe jaar kan echter sprake zijn van een grootschalige overgang naar slimme magazijnacceptatie. Mel Tymm, hoofd industrie bij e-commercebedrijf Maginus, denkt dat er ook een ontwikkeling zal zijn van automatisering en collaboratieve robots (cobots) die samen met werknemers gaan werken en helpen bij zware til- en repetitieve taken. Volgens Tom Kieley, CEO van softwarebedrijf SourceDay, betekent de vraag van consumenten naar onmiddellijke bevrediging, gevoed door sites zoals Amazon, dat toeleveringsketens sneller en efficiënter moeten werken als ze willen concurreren in 2020. “Om dit te doen, zullen bedrijven datasilo’s moeten elimineren die kostbare verspilling veroorzaken; verspilling die inkomsten en middelen onttrekt, vaak vanwege slechte ERP-gegevens. Ze moeten zichzelf ook in de positie brengen om realtime verandering te bereiken en te beheren, voordat de verandering invloed heeft op hun vermogen om aan de vraag van de klant te voldoen”, aldus Kieley.

Duurzaamheid en een recessie

Verder eisen klanten transparantie. Duurzaamheid wordt volgens Supply Management zowel ecologisch als sociaal een cruciaal aspect van inkoop. “Om geloofwaardig te zijn, verschuiven de slimme partijen van alleen focussen op kostenbesparingen en compliance naar echte waardecreatie en vermijden ze greenwashing (het zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is). Op kosten van leveranciers besparen, is niet meer genoeg. Kopers en leveranciers komen samen om waarde te creëren voor hun wederzijdse klant.”, stelt Padmini Ranganathan, wereldwijde vice-president, risico en duurzaamheid bij SAP Ariba. Alex Saric van Ivalua waarschuwt dat geopolitieke factoren kunnen leiden tot wereldwijde recessies, waarbij organisaties zich opnieuw richten op het nettoresultaat en kosten besparen. “De inkoop is de afgelopen jaren met grote stappen vooruitgegaan, van een prijsverlager tot een afdeling die strategische waarde toevoegt. Een recessie dreigt deze vooruitgang terug te dringen met een hernieuwde nadruk op kosten boven andere doelstellingen.”

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres