Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

De vier vaardigheden die CPO’s nu nodig hebben

Volgens onderzoek van executive recruitmentbureau Heidrick & Struggles (H&S) hebben door data aangedreven technologieën, versnelde digitalisering en de evolutie van toeleveringsketens de rol van inkoopprofessionals ‘aanzienlijk belangrijker gemaakt’. Het onderzoeksrapport geeft aan dat de rol van de Chief Procurement Officer (CPO) in de meeste sectoren de afgelopen jaren fundamenteler is veranderd dan veel andere leiderschapsrollen. Toch is de transformatie nog verre van compleet.

Het rapport, ‘Resetting the role of the Chief Procurement Officer’, omvat interviews met elf inkoopleidinggevenden van bedrijven, waaronder Unilever, BT (het voormalige British Telecom) en Vodafone. CPO’s staan in het ‘centrum van moderne bedrijven’ en zijn ‘aanzienlijk opgeklommen’ ten opzichte van een rol die niet zo lang geleden voornamelijk was gericht op procesefficiëntie, kostenbeheersing en naleving. Volgens het onderzoek zijn dit de vier vaardigheden die CPO’s moeten ontwikkelen om voorbereid te zijn op opkomende trends:

1. Relaties opbouwen in complexe ecosystemen

Uit een onderzoek van strategisch managementbedrijf Korber bleek dat 91% van de bedrijven niet in staat was om de complexiteit van hun toeleveringsketen voor te blijven. Volgens H&S zullen CPO’s daardoor ‘hun spel moeten verbeteren’ en op moeten gaan in ‘het steeds groter wordende doolhof’ van het opbouwen van relaties met leveranciers, partners, klanten, werknemers, investeerders en belanghebbenden. Hervé Le Faou, CPO bij Heineken, zegt in het onderzoek: “De CPO evolueert naar een ‘chief value officer’, een partner en co-leider van de CEO die in staat is om waarde te genereren met business partnering, digitaal en technologie, en duurzaamheid. Dit zijn nieuwe bronnen van winstgevende groei in een verschuiving naar een toekomstbestendig bedrijfsmodel. Als gevolg hiervan zien we een nieuw soort inkoopmanager die extern gericht is, in staat is om buiten naar binnen te halen en de CEO kan adviseren over hoe hij beter kan winnen.”

2. Duurzaamheid in het hart van inkoop verankeren

Onderzoek van adviesbureau McKinsey & Company laat zien dat twee derde van de gemiddelde ESG-voetafdruk van een bedrijf afkomstig is van zijn leveranciers. “CPO’s zijn daarom verantwoordelijk voor het grootste deel van de ESG-prestaties van hun bedrijven”, aldus H&S. Bertrand Conquéret, CPO bij chemiebedrijf Henkel benadrukt dat CPO’s ook duurzaamheidsleiders moeten zijn. “Beide rollen vragen om superieure beïnvloedings- en netwerkvaardigheden.” Het rapport onderstreept hoe bedrijven, waaronder Diageo en Givaudan, supply chain, inkoop en duurzaamheid in één uitvoerende rol hebben samengebracht.

3. Toonaangevend op het gebied van digitale innovatie

“Een voorsprong nemen bij het gebruik van data in een organisatie kan een cruciaal concurrentievoordeel zijn”, betoogt het onderzoeksrapport. Volgens een recent onderzoek van Deloitte onder CPO’s heeft slechts 6% van de organisaties voorspellende analysesystemen volledig geïmplementeerd en slechts 15% schaalt deze op. Cyril Pourrat, CPO bij BT, stelt dat CPO’s zich niet hoeven te concentreren op het implementeren van specifieke e-sourcing-tools. In plaats daarvan moeten ze hun bedrijven overzetten naar ‘nieuwe manieren van werken’. Dit is mogelijk door processen te beheren en een diepere verbinding met de business te maken door in de onderneming op inkoop gebaseerde tools voor breder gebruik in te voeren.

4. Strategische zakelijke inzichten bieden

De geïnterviewde inkoopleiders vertelden H&S dat ze verwachten dat CPO’s steeds meer ingebed zullen raken in het bedrijf en gezien zullen worden als een gelijke van de C-suite-leidinggevenden wat verantwoordelijkheden en invloed betreft. Ninian Wilson, CPO bij Vodafone, ziet intern dat raden van bestuur rechtstreeks sessies met de CPO over leveringsrisico’s aanvragen en meer betrokken zijn bij onderwerpen die betrekking hebben op de toeleveringsketen. “Extern werken we samen met veel nieuwe belanghebbenden, zoals NGO’s, regeringen, regelgevers en zelfs premiers.”

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang gratis E-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Ontvang het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang het e-book 'De 6 juridische topics bij de inkoop van IT'.