Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

De toeleveringsketen is nu ook een probleem voor webshops

In meer dan de helft van de gevallen (zestig procent) hebben Europese webshops vanwege de coronacrisis problemen met hun toeleveringsketen. Dat komt soms door beperkingen bij de import van producten uit niet-Europese landen. Ook ligt de oorzaak vaak in algemene beperkingen in de supply chain, bijvoorbeeld op productielocaties, die voor tekorten van bepaalde producten zorgen. Zo laat nieuw onderzoek van Ecommerce Europe zien waarover Supply Chain Magazine bericht.

Het onderzoek vond plaats onder de leden van de National E-commerce Association. Het schonk aandacht aan het algemene effect van de coronacrisis op Europese webshops, met speciale aandacht voor de logistiek. De webwinkels hebben in zestig procent van de gevallen problemen in hun toeleveringsketen door beperkingen bij de invoer of door algemene ketenbeperkingen die voor tekorten zorgen. De verwachting was dat de sluiting van niet-essentiële, fysieke winkels een grotere druk op webshops zou betekenen. Maar 27 procent van de respondenten meldt echter dat hiervan ook sprake is.

Grensoverschrijdende levering
Verder is volgens de respondenten de druk op de aanbieders van pakketdiensten in hun land aanzienlijk. Hierbij meldt 33 procent sterk negatieve gevolgen voor de pakketbezorging. Voor zestig procent is er een klein negatief effect. Dit ligt grotendeels aan de toegenomen druk op de bezorgers, die voor vertragingen heeft gezorgd. Voor aankopen over de grens verklaart 86 procent van de respondenten dat pakketvervoerders geen drempels opleggen of beperkt worden bij bezorging in het buitenland. Zijn er wel problemen, dan komt dat grotendeels door een gebrek aan vluchtverbindingen. Volgens Ecommerce Europe is de e-commercesector erg belangrijk tijdens de coronacrisis. Webshops kunnen namelijk essentiële producten aan consumenten blijven leveren met minimale risico’s op besmetting. De onderzoekers vinden het daarom noodzakelijk dat de grenzen open blijven voor grensoverschrijdende productleveringen en -verkopen.

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres