Magnifying glass Close

De inkoper die manager van de supply chain wordt

Het valt overal te lezen, de wereld wordt steeds dynamischer en complexer. Inkoop zal mee moeten ontwikkelen om goed te blijven presteren. De technologie biedt de helpende hand.

Supply chains worden complexer door onder meer globalisering, maar ook door de steeds kritischere consument die steeds meer specifieke producten verlangt. Deze ontwikkeling heeft een impact op het aantal producten dat geleverd wordt en heeft daarmee dus ook een impact op de supply chain. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de breedte van het productportfolio bij veel bedrijven, dan is hier een enorme stijging in te zien. Een mooi voorbeeld hiervan is Mercedes-Benz. Mercedes had in de jaren 80 zo’n 6 modellen, maar momenteel zijn dit er maar liefst 16.

Met de alsmaar complexer wordende supply chain is er een steeds grotere behoefte aan een ‘manager’ van deze supply chain. Het gedachtengoed van ‘Supply Chain Management’ sluit hier bij aan maar dit heeft tot op heden vooral een logistieke focus. Inkoop heeft vanuit haar positie in de onderneming een goede uitgangspositie om een meer proactieve rol in het managen van de supply chain te gaan spelen. Dit betekent wel een verandering, omdat voor deze rol andere kennis en vaardigheden gevraagd worden van de inkopers. Deze inkopers zullen bijvoorbeeld een duidelijke visie moeten ontwikkelen hoe de supply chain eruit dient te zien (bijvoorbeeld die van grondstoffen) en zullen vervolgens deze supply chain moeten gaan inrichten. Dit zal inkoop natuurlijk niet in ‘splendid isolation’ gaan doen, maar in afstemming met de stakeholders. Daarnaast is er een belangrijke rol weggelegd voor inkoop om de informatievoorziening tussen leverancier en het bedrijf te realiseren (denk hierbij aan bijvoorbeeld VMI, delen van productieplanningen, reversed invoicing). De inkoper wordt natuurlijk niet een IT-er, maar zal wel meer de verantwoordelijkheid naar zich toe moeten halen om deze integratie tot stand te brengen.

Deze bredere supply chain rol is eenvoudig te beschrijven in deze column maar inkoop moet wel in staat worden gesteld om deze rol te pakken. De techniek biedt hiervoor deels de oplossing. Partijen als Ariba, Determine en Oracle richten zich op het efficiënter maken van het inkoopproces. En dit gaat steeds verder, waarbij constant nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd en ‘artificial intelligence’ een mogelijke oplossing biedt. Denk hierbij aan het automatisch genereren en uitsturen van RFQ’s op basis van requisitions vanuit de organisatie onder supervisie van inkoop.

Het zijn interessante tijden voor inkoop met een grote uitdaging en tevens ook een mogelijkheid om een bredere rol binnen de onderneming te verdienen.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres