Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

‘De coronacrisis leidt tot veel interessante en slimme oplossingen’

Lloyd Keays, Senior Director, Strategy & Innovation – Global Presales, bij SAP Ariba, ziet naast de negatieve gevolgen ook veel positieve kanten aan de coronacrisis. Het betekent een versnelling van het gebruik van handige nieuwe technologieën in de toeleveringsketens. Daarnaast leidt de crisis tot het besef dat veel processen en tussenschakels in de ketens helemaal niet nodig zijn.

Volgens Keays blijkt door de coronacrisis dat de toeleveringsketen zelf een risico is. “De zekerheid is verdwenen uit het inkoopproces. Dat heeft gevolgen voor levering en contracten.” Daarnaast denkt hij dat de behoefte aan ‘ethical sourcing’ met aandacht voor waarden op het gebied van milieu en maatschappij zich blijft ontwikkelen. “Ik ben daarom voorstander van een internationale standaard om leveranciers te vergelijken. Die bestaat nog niet. Zo’n standaard bespaart inkopers veel werk bij hun keuze van leveranciers. Bij ons inkoopproces zijn bijvoorbeeld al honderdduizenden leveranciers betrokken. Het wordt lastig als je die allemaal apart moet gaan beoordelen.”

Versnelde technologische ontwikkeling
Keays denkt dat nieuwe technologieën zoals 3D-printen en virtual reality een belangrijke rol gaan spelen in de toeleveringsketens van de toekomst. “De coronacrisis heeft de ontwikkelingen versneld. Denk aan de ademhalingsapparatuur waarvoor enkele Italianen een onderdeel (ventiel) konden printen met een 3D-printer. Dat ventiel had normaal duizenden euro’s gekost en het had weken geduurd voordat het er was. Nu hadden de Italianen het binnen enkele uren en kostte het vijftig euro. Dat heeft levens gered. Zo zijn er meer mogelijkheden om met 3D-printers onderdelen te maken die je anders uit China zou moeten halen. Vaak zitten onderdelen aan één merk vast en vindt de productie op enkele plekken plaats. Met 3D-printen kan je veel meer gespreid produceren.”

Lloyd Keays, Senior Director Strategy & Innovation – Global Presales bij SAP Ariba

Dit kan volgens Keays bijvoorbeeld ook een oplossing zijn voor het ‘right to repair’ voor elektronica. Daarbij gaat het om aankomende wetgeving waarbij consumenten het recht krijgen om hun aangekochte elektronische apparaten zelf te mogen repareren. “Dat brengt problemen met zich mee als onderdelen van ver weg moeten komen met een lange levertijd.”  

Het probleem zijn echter de patenten. De fabrikant van de ventielen voor de beademingsapparatuur dreigde al met een rechtszaak tegen de Italianen die ze 3D hadden geprint. “Als een ontwerp van een onderdeel online staat, kan iedereen het zelf (laten) maken. Inkoopafdelingen kunnen als eis aan leveranciers gaan stellen dat ze het ontwerp willen hebben voordat ze apparatuur kopen. Vervolgens kunnen de eindklanten dan zelf onderdelen maken als dat nodig is.”

Keays denkt ook dat er nu echt een einde komt aan het oude ‘analoge’ denken. “Op de computer gaan we nog steeds vaak uit van de oude papieren processen. Neem een aanbesteding waarbij alles digitaal verwerkt kon worden, maar uiteindelijk geprint moest worden ter ondertekening. Er zijn nieuwe, echt digitale processen mogelijk op basis van meer vertrouwen in de computer. Je kunt daarvoor onder andere een beroep doen op artificial intelligence en machine learning. Dit zijn geen nieuwe ontwikkelingen. Alleen is er nu meer urgentie om een beroep te doen op automatisering.”

Nieuwe oplossingen door coronacrisis
Opmerkelijk aan de coronacrisis is, zo signaleert Keays, dat mensen en organisaties veel sneller dan normaal blijken te kunnen schakelen. “Dat leidt tot veel interessante en slimme oplossingen. Grote modebedrijven gingen bijvoorbeeld in korte tijd mondkapjes produceren.”

Hij benadrukt dat we zonder het micromanagement met allerlei tussenlaagjes kunnen. “De coronacrisis bewijst dat. Zo hebben we laatst contractmanagement verkocht in het Midden-Oosten. Normaal is dat heel ingewikkeld met allerlei protocollen en processen die goedgekeurd moeten worden. Zoiets duurt dan zo’n twee jaar. Nu was het in twee weken afgerond. Door de coronacrisis had de inkoopmanager de bevoegdheid gekregen om de beslissing helemaal zelf te nemen. De crisis leidt tot meer gebruik van ons gezonde verstand met het besef dat veel processen en tussenschakels in de ketens helemaal niet nodig zijn.”

Inkopers krijgen meer invloed
Keays denkt dat het nog een uitdaging wordt om inkopers met de nieuwe ontwikkelingen mee te laten bewegen. “Inkoop is extreem conservatief. Slimmer en sneller ‘sourcen’ maakt een andere kijk op het inkoopproces nodig. Inkopers zouden zo’n 3D-geprint onderdeel van een ademhalingsapparaat normaal gesproken niet kopen, omdat het niet volgens het boekje is vervaardigd. Ze moeten anders gaan denken, bijvoorbeeld dat een leverancier iets dat niet of slecht leverbaar is, ook door de klant kan laten printen.”

Hij verwacht dat het werk van inkopers interessanter wordt door de huidige ontwikkelingen. “Het inkoopvak is altijd ondergewaardeerd geweest. Inkopers blijken nu veel invloed te kunnen uitoefenen. Door te beoordelen of een leverancier groen en verantwoord werkt, dragen ze bij aan een goede wereld. Dat maakt ze trots op hun vak.”

Volgens Keays krijgt inkoop het de komende tijd nog druk. “Er zullen meer corona-uitbraken komen en er zullen nieuwe leveranciers nodig zijn. Daar moeten bedrijven zich op voorbereiden. Grote bierbrouwers moeten zich bijvoorbeeld instellen op het opengaan van de horeca. Ze moeten dan in één keer heel veel bier leveren. Dat betekent een enorme piek die afhangt van één beslissing van de regering. Het heeft ook gevolgen voor de toeleveranciers van de bierbrouwers. Inkopers moeten zorgen dat dergelijke herstarts goed verlopen en dat er voldoende voorraad is.”

Simuleren is daarbij erg belangrijk. “Je kunt dagelijks een simulatie doen. Bijvoorbeeld de ene keer van een herstart, de andere keer van een tweede coronagolf of dat Duitsland weer helemaal open gaat voor handel. De levering vanuit China biedt ook diverse opties. Die simulaties houden je scherp.”

Is het coronavaccin eenmaal gevonden dan verwacht Keays dat inkoop nieuwe technologieën kan gaan inzetten voor het oplossen van kleine problemen. “Denk aan een route van een inkoopopdracht naar facturering die nu in vijftien stappen verloopt. Je kunt dan kijken welke stappen je met digitalisering kunt versnellen.”

Kansen benutten
De senior director van SAP Ariba ziet de toekomst niet al te somber in. “De coronacrisis is een koude douche, maar biedt ook kansen om het anders en beter te doen. We krijgen zulke kansen niet zo vaak, dus die moeten we zo goed mogelijk benutten.”

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres