Magnifying glass Close

CPO Achmea: “Inkoop is vergelijkbaar met HR”

“Inkoop is vergelijkbaar met HR”, stelt Radboud van Hal, CPO bij Achmea en verantwoordelijk voor de bedrijfsondersteunende inkoop. “Je zoekt iets of iemand op de markt, stelt een profiel op en gaat zoeken wie dit het beste kan invullen. Daarna sluit je het contract af. Vanaf dat moment gaat het over de performance. Je moet dusdanige afspraken maken dat de leverancier of medewerker op hun best kunnen presteren. Klassieke inkopers zeggen: betaal minder, dan gaan ze beter presteren. Daar geloof ik niet in, want dat werkt ook niet bij personeel. Te veel betalen werkt overigens ook niet. Je moet marktconform betalen en prikkels afspreken die zorgen voor een hogere performance.”

Van Hal heeft in 2011 de overstap gemaakt van recruitment naar inkoop. “Bijna de helft van de uitgaven voor bedrijfsondersteunende inkoop bij Achmea ging naar de inhuur van personeel. En ik had ook al een kijkje in de keuken kunnen nemen bij IT en marketing. De businesspartners kende ik dus al. Je ziet dat wanneer je daar inhoudelijk raakvlakken hebt, je ook het inkoopvraagstuk goed kunt tackelen.”

Is die relatie met businesspartners al vanzelfsprekend voor je inkopers?
“Toen ik begon als CPO bij Achmea heb ik gekeken naar de huidige inkooppopulatie en veranderingen in het team aangebracht. We hebben afscheid genomen van klassieke inkopers en gekeken naar de professionals die echt in staat zijn om businessvragen te doorgronden. Ook mensen met een bedrijfskundige of economische opleiding hebben we het inkoopvak geleerd. Diversiteit in het team maakt een inkoopafdeling succesvol.”

Welke vaardigheden moet een inkoper bezitten?
“Inkopers moeten aan de ene kant begrijpen waar de dienstverlening van de businesspartner over gaat en aan de andere kant moeten zij ook snappen hoe de markt werkt. Dat is een ander type inkoper dan iemand die de markt opgaat en vecht voor de laagste prijs. Je moet in staat zijn om een gesprekspartner te zijn voor de business. Dat betekent dat je materiedeskundigheid hebt en aan de andere kant ook tegengas geeft als er onrealistische vragen zijn. Op een aantal inkoopdossiers schakelen we hierdoor momenteel zelfs de het Raad van Bestuur.”

Loop je ook nog tegen uitdagingen aan?
“Achmea wil uitgroeien tot dé digitale verzekeraar van Nederland. Dit moet doorgevoerd worden in alle processen van het concern. Er zijn constant uitdagingen als het gaat om digitaliseren, de cloud en het behouden van een solide bedrijf dat bestand is tegen cybercriminaliteit. Voor inkoop betekent dit dat er partijen gecontracteerd moeten worden die dit ook kunnen realiseren. Daarnaast zijn digitale skills voor iedere inkoper essentieel. Iedereen moet vaardig zijn op het gebied van privacy en cybersecurity. Daarnaast specialiseert iedere inkoper zich op een specifiek vlak. Voor marketing is dit bijvoorbeeld Customer Centricity en voor IT is dat de flexibele IT-infrastructuur.”

Hoe geïntegreerd zijn jullie leveranciers in de bedrijfsvoering?
“Dat verschilt sterk per soort dienst. Bij detacheringsclubs zie je dat ze steeds meer geïntegreerd zijn in de bedrijfsvoering. Hierbij kijken we steeds meer naar de geleverde kwaliteit en welke waarde nog toegevoegd kan worden. Dit proces begint met pittige gesprekken. Als zij om de tafel zitten met inkoop, denken zij namelijk direct dat het gaat over de prijs. Terwijl het bij ons uiteindelijk gaat over de waarde die geleverd wordt. Prijs is daar alleen een onderdeel van.”

“We voeren elk kwartaal een performancegesprek met de detacheerders. Dan wordt de kwaliteit van het personeel en het inleenproces besproken. Er wordt gekeken of het proces van levering tot factuur zo lean mogelijk gaat. Na een tijdje volgens deze methode gewerkt te hebben, ziet de leverancier vaak ook in dat hun proces wordt geoptimaliseerd en ook hun kosten omlaag gaan.”

Op welke manier wordt prijs nog meegenomen in dit proces?
“Het moet duidelijk zijn waar waarde gecreëerd wordt voor Achmea en welk afrekenmodel de leverancier daarin hanteert. In het uitzendcontract maken we bijvoorbeeld afspraken over de kwaliteit van de uitzendkracht en over de kwaliteit van het voortbrengingsproces. Hoeveel sollicitanten krijgen we bijvoorbeeld om één plek in te vullen? De kosten die we maken, zit voor een deel in de energie die wij moeten stoppen in het selectieproces van een nieuwe uitzendkracht. We kijken dus naar de waarde voor ons en voor de leverancier. Vervolgens zetten we prikkels in het contract die zorgen voor een optimale waarde-ontsluiting.”

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!
Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Reacties (3)

Pandora Flower Bead Diamond Heart White - $14.00 : cheap pandora Jewelry, pandora-outlet.org 180 6 mei 2019 22:26 uur
11 mei 2016 12:16 uur

Heb lang nagedacht óf ik moet reageren op dit artikel en hoe. Ik ben er uit. Deze meneer heeft helemaal niets met inkoop te maken. Zijn denken sluit helemaal aan op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen: de maakbare samenleving. Denken in beste prijs is fout, denken in abstracte businessmogelijkheden bon ton. De verzekeraar in kwestie heeft helemaal niets met klanten. Verzekeringen zijn slechts business, een manier om veel geld te genereren, en hebben helemaal niets meer te maken met het helpen van mensen in de problemen. Echter de beste polisprijs is voor verzekeraar dan wel weer belangrijk en je krijgt als verzekerde steeds minder vergoed voor steeds hogere maandlasten: een rechtstreeks gevolg van slecht (lui) onderhandelen en 'synergetische effecten' die in acht moeten worden genomen. Gezien de hele keten die uit deze ruif mee eet niet echt een verrassing. De hele verworvenheid hier tussen politiek en bedrijfsleven kost de burger enorm veel geld. Maar prijs is niet belangrijk, het begrijpen van businessprocessen wel. Ik krijg daar ook ontsluiting van, maar niets daarbij van waarde. HR schoenmaker, blijf bij je HR leest en laat inkoop over aan inkopers.

19 april 2016 10:31 uur

Van Hal stapt in 2011 inkoop binnen. Het neemt het oude team op de schop en start met nieuwe mensen die net als hij het inkoopvak moeten leren. Met hockeysticks voetbal spelen. Het is wennen, en “change is good”. Wanneer je goed de blijde boodschap deelt (jargon: goed intern en extern communiceren)kun je best zo lang vernieuwend bezig blijven met de sport die je zelf denken te spelen. Alles gaat steeds meer op elkaar lijken voor iemand die in beginsel in hokjes denkt.

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres