Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Containerchaos verstoort import uit Azië

Door de coronacrisis werd de supply chain flink verstoord. Hierdoor staan containers nu in de verkeerde werelddelen of worden ze niet geleegd. Daarbij komt een gebrek aan schepen, wat het lastig maakt om containerruimte te boeken. Dit zorgt voor chaos in de containervaart, waardoor de bevoorrading van winkels gevaar loopt. Zo meldt Supply Chain Magazine naar aanleiding van berichtgeving in het FD.

Voor Fenex, de organisatie voor bedrijven in de expeditie en logistiek, is de chaos reden voor het afgeven van ‘een noodsignaal’. “Containervervoer wordt slechter en onbetrouwbaarder, maar de prijs stijgt alleen maar”, aldus Roderick de la Houssaye, Fenex-voorzitter, in het FD. Hij vindt dat rederijen maatregelen moeten nemen. De containerchaos verstoort de import uit Azië. De la Houssaye denkt dat het leidt tot tekorten aan allerlei producten, van kokosmelk uit Sri Lanka tot artikelen voor huisdieren uit China. Directeur Ad Schoenmakers van expediteur Ritra Cargo Holland is bang dat vooral importeurs van seizoensgebonden producten als kleding en tuinspullen problemen krijgen.

Wereldwijde gevolgen voor toeleveringsketens
Lars Mikael Jensen van rederij Maersk geeft toe dat er ‘grote knelpunten’ zijn in de containervaart. Volgens Jensen staan lege containers niet in de juiste regio, Azië, maar vaak in Europa en de VS. Veel havens hebben door corona te maken met opstoppingen, waardoor een oplossing moeilijk te vinden is. Jensen: “Containers komen daardoor nauwelijks beschikbaar. Volle containers die in de VS en Europa staan, worden namelijk niet geleegd.” Dit heeft wereldwijd gevolgen voor de toeleveringsketens. Maersk wil van de rustige periode na Chinees nieuwjaar, volgend jaar februari, gebruikmaken om lege containers naar de goede regio’s te vervoeren.

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang een gratis e-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Zo krijg je het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang je het e-book 'ICT-contracten & contract-management: tips, trucs en juridische valkuilen.'