Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Column: Tijdens de corona-oorlog leer je je vrienden kennen

Tijdens een oorlog leer je je vrienden kennen, zeggen ze. De coronacrisis is geen oorlog, maar het heeft er wel trekken van. Een levensbedreigende situatie, het gewone leven ligt stil, transportstromen worden ernstig beperkt en de economie draait niet op volle kracht. Dat je tijdens een crisis goede vrienden kunt gebruiken, behoeft geen toelichting.

Mijn oog viel op een berichtje uit Limburg. 1Limburg schreef over gemeente Sittard-Geleen, die 100.000 mondkapjes geschonken kreeg. De gulle gift was afkomstig uit China. Sittard-Geleen had geïnvesteerd in een vriendschapsband met de stad Maoming. De Chinezen stuurden het cadeautje als blijk van vriendschap.

Wat een verschil met onze rijksoverheid, die publiekelijk met China over straat rolde. 600.000 mondkapjes werden door TNO afgekeurd en teruggestuurd. China reageerde fijntjes dat medische mondkapjes alleen bij gecertificeerde bedrijven besteld zouden moeten worden. En dat het verstandig is om eerst het etiket goed te lezen voordat je ze ronddeelt in ziekenhuizen.

Tik op de vinger, of jokkebrokken de Chinezen hier? De net aangestelde interim-minister van Gezondheid Martin van Rijn suste de situatie snel. Niet het moment om de gevoelige relatie met China te beschadigen. In crisistijden heb je vrienden nodig.

De afgelopen jaren hebben we op Inkoperscafé.nl veel geschreven over relatiemanagement. In abstracte artikelen horen we iedere expert verkondigen dat een partnership belangrijker is dan een contract. Maar hoe pakt dat uit in de praktijk? De korte termijn laat zich moeilijk vergelijken met de lange termijn. In de zeventien jaar dat Inkoperscafé.nl bestaat, stond ‘besparen’ (korte termijn) bovenaan ieder trendlijstje. En ‘meer energie steken in relaties’ (lange termijn) bovenaan de lijstjes goede voornemens.

En beste inkoper, hoe is jouw relatie met je leveranciers? Heb je ze jarenlang uitgeknepen? Iedere fout aan de kaak gesteld en te gelde gemaakt? Of heb je begrip getoond als het even tegenzat? Dat zijn nu cruciale vragen als de leverancier beslist wie wel en wie niet bevoorraad wordt. Loyaliteit is nu goud waard. Spreadsheetmanagers vissen achter het net.

Het mag duidelijk zijn dat warme relaties nu de norm zijn. Krijg je het even niet voor elkaar bij een leverancier? Goede kans dat dat de prijs is van korte termijn denken. Iets om mee te nemen na deze crisis. En waar je heen kunt als het na de crisis nog niet duidelijk is? Precies… naar Zuid-Limburg. Daar snappen ze dat al jaren.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres