Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Column: Coronacrisis biedt kansen!

Niemand zag het aankomen. De hele wereld kwam langzaam tot stilstand en ging steeds verder op slot. Iedereen heeft dagelijks met de consequenties van de coronacrisis te dealen. Ook jouw leven veranderde van de ene op de andere dag. In tijden van crisis leer je jezelf kennen. Wat maakt deze crisis zo bijzonder? Hoe ga jij ermee om en wat kun je hier als inkoper van leren?

Deze crisis kwam zo plotseling dat al onze patronen abrupt werden onderbroken. Niet meer naar kantoor, geen face-to-face-gesprekken meer met collega’s of (potentiële) opdrachtnemers. Ineens is thuiswerken een feit en is een ‘teams meeting’ het nieuwe vergaderen. Buiten de deur zijn vrijwel alle vormen van vermaak tot nader order niet beschikbaar. Dat betekent dat ook het sociale leven zo goed als stil ligt. Noodgedwongen maak je pas op de plaats. Jouw dagelijkse routine verandert. Wat doet dit met je? Sta je er überhaupt bij stil? Patroononderbreking zorgt voor een mogelijkheid om van koers te veranderen. De vraag is of jij bereid bent er met behulp van NLP daadwerkelijk iets mee te doen, zodat je zowel in jouw persoonlijke als ook in jouw professionele leven baat bij hebt.

Het leuke van NLP is dat het naast communicatie over zelfkennis gaat. Je leert met een open en nieuwsgierige blik naar jezelf en de wereld om je heen kijken. Onderzoekend, als een klein kind. Hoe denk, voel en gedraag jij je in bepaalde situaties? We hebben allemaal een natuurlijke voorkeursstijl. Dat wordt een gewoonte, waarbij je op de automatische piloot handelt. Herken je je in de situatie dat je van jezelf baalt dat je de accountmanager (die je eigenlijk niet mag) toch weer op die vervelende toon te woord stond? Of dat op een opmerking vanuit het inkoopteam reageerde op een manier die je zelf misschien niet eens zag aankomen? Dan heb ik goed nieuws. Patroononderbreking, en zeker die door situaties waar je geen invloed op hebt, maken het makkelijker jouw voorkeursstijlen te herkennen. De coronacrisis is zo’n situatie; communicatie verloopt vooral online en vanuit een thuissituatie…dan laat je nog meer gewoontegedrag zien.

Nu weet je nog niet wat je eraan hebt, maar let op! Wanneer je jouw voorkeursstijl (her)kent, kun je in toekomstige situaties pauzeren voordat je vanuit de automatische piloot reageert met gewoontegedrag. Met bewustwording creëer je de kans om te kiezen welk gedrag op dat moment wenselijk is. Actie is reactie. Jouw gedrag beïnvloedt dat van gesprekspartners ook. Het is een wisselwerking. Daarom is bewust kunnen kiezen hoe je acteert een handige vaardigheid. Zeker wanneer je met een bepaald doel een gesprek in gaat. Het bied je de gelegenheid eens buiten je comfortzone te stappen en hetzelfde gesprek eens op een andere manier te voeren. Het geeft je de mogelijkheid om te doen wat het beste past bij jouw gesprekspartner c.q. de situatie waar je je in bevindt. Welke inkoper wil dat nou niet?

In de NLP werken we met zogenaamde metaprogramma’s: blauwdrukken voor iemands denken, voelen en doen. Metaprogramma’s komen tot uiting in verbaal en non-verbaal gedrag. Ze bepalen wat je waarneemt en bekrachtigen jouw wereldmodel. Het zijn onze persoonlijke voorkeursstijlen. We onderscheiden meer dan tien verschillende meta-profielen. Het gaat helaas te ver om ze hier allemaal te bespreken, maar bij een coachtraject, is het één van de eerste dingen waarmee we starten. Zelfinzicht is de sleutel naar verandering!

Waar de één kiest voor zekerheid en situaties zonder concrete einddatum of oplossing als ongemakkelijk ervaart, heeft de ander juist een natuurlijke voorkeur voor het tegenovergestelde. ‘Zekerheid/onzekerheid’ is één van de metaprogramma’s uit de NLP. Een andere is ‘proactief versus reactief’. De één is meer een denker, terwijl de ander gewoon doet en weinig tijd en informatie nodig heeft om tot actie over te gaan. Nog een voorbeeld: ‘naar toe versus weg van’. Wanneer je denkt vanuit het metaprogramma ‘naar toe’, ben je vooral gericht op doelen. Terwijl je je denkend vanuit het metaprogramma ‘weg van’ juist richt op het oplossen van problemen. Tot slot nog een interessante: ben je van de opties of van de procedures? Ben je vooral bezig met kansen en mogelijkheden, of richt je je juist op hoe de dingen gedaan moeten worden? Dit zijn maar vier voorbeelden en het zijn uitersten. Niks is goed of slecht. Het is gewoon handig wanneer je jouw eigen voorkeursstijlen kent. Hoe verder je jezelf hierin ontwikkelt, hoe meer keuzemogelijkheden je creëert. Zodra je een ander ook leert ‘lezen”, liggen er opnieuw kansen! Hoe meer je inspeelt op het metaprogramma van de ander, hoe makkelijker je die collega of leverancier meekrijgt. Met minder moeite een beter resultaat! Wie wil dat nu niet? Waar een crisis en een gezonde portie zelfinzicht al niet toe kunnen leiden…

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres