Boekrecensie Wie niet tech is, is gezien

Als de titel van het boek ‘Wie niet tech is, is gezien’ je enigszins bekend voorkomt, kan dat kloppen. De titel is afgeleid van een uitspraak bij het verstoppertje spelen, waarmee degene die de anderen moet zoeken aankondigt dat hij na het aftellen tot 10 daadwerkelijk komt zoeken. ‘Wie niet weg is, is gezien’ betekende indirect een waarschuwing dat je afviel als je gezien was en het spel niet meer kon meespelen, laat staan winnen. Met die boodschap in gedachte schreef auteur Martijn Vet een super leesbaar boekje over zes technologieën die de wereld (nu al) veranderen en van grote invloed zijn op ons leven en ons werk.

Soort van six batteries of change

Hoe je met veranderingen omgaat is één deel van het verhaal (zoals bijvoorbeeld beschreven in de recensie over het boek ‘Six Batteries of Change’), waardoor die veranderingen tot stand komen is een ander deel van het verhaal. In het boek ‘Wie niet tech is, is gezien’ behandelt Martijn Vet zes basis technologieën die er mede de oorzaak van zijn dat er grote veranderingen in ons dagelijks leven aanstaande zijn. Het gaat daarbij om robotisering, big data, kunstmatige intelligentie, blockchain, internet of things en virtual reality/augmented reality, die ieder in een apart hoofdstuk worden beschreven.

Efficiënt lezen bespaart tijd

Inmiddels zijn er al vele en soms zeer uitgebreide boeken over die technologieën geschreven. Veelal stuk voor stuk lezenswaardig, maar vooral interessant als je heel veel meer over één of meer van die technologieën wilt weten. Uit algemene interesse of omdat je er in je leven en werk al mee te maken hebt gekregen. Dat lezen van die vele en/of uitgebreide boeken kost echter ook heel veel tijd en veelal zal je een deel van die (technische) informatie niet nodig hebben om er iets mee te kunnen. In dat geval is het boek ‘Wie niet tech is, is gezien’ een aanrader, omdat je alle zes technologieën bij elkaar hebt in één boek. Je leest daardoor efficiënt en bespaart jezelf tijd.

Voorbeelden, voorbeelden en nog eens voorbeelden

Het boek is compact en telt 208 pagina’s. Dat lijkt op het eerste gezicht veel, maar de tekst per pagina valt ontzettend mee. Op een rustige avond zonder afleiding lees je het boek in één keer uit en ben je op de hoogte van de belangrijkste technologietrends die je eigenlijk niet mag missen (zoals de ondertitel van het boek luidt). Het boek loopt bijna over van de voorbeelden en het is aangenaam verbazingwekkend hoeveel Martijn Vet er in zijn boek heeft gestopt. Het boek geeft mede daardoor een compleet en af en toe duizelingwekkend beeld van de huidige en toekomstige mogelijkheden van die nieuwe technologieën.

Gemeenschappelijke deler

De voorbeelden die Martijn Vet noemt zijn zakelijk en/of privé toepasbaar en zeer waarschijnlijk nog pas het begin van veel meer mogelijkheden. Mogelijkheden die ons verder helpen in ons dagelijks leven en ons werk. Wat misschien weinig mensen weten maar door auteur Martijn Vet vaak herhaald wordt, is dat alle genoemde technologieën een gemene deler hebben. Ze zijn langer geleden ontwikkeld en pas de laatste jaren echt tot wasdom komen. Dit laatste als gevolg van de groeiende reken- en geheugencapaciteit van de computers om die technologieën op te kunnen draaien. Een uitvinding als blokchain is zelfs gebaseerd op theorieën die voortkomen uit de cryptografie die dateert uit 3000 voor Christus.

Chronocentrisme! Chrono wat?

Hoewel wij met zijn alle dus het gevoel hebben dat de ontwikkelingen steeds sneller gaan, blijkt dat slechts relatief te zijn. Waarschijnlijk omdat we het door de alom tegenwoordige media heel vaak horen en elkaar daarin meer en meer napraten. In een blog noemt Richard Engelfriet dat verschijnsel chronocentrisme. Het zou mede daarom weleens heel interessant kunnen zijn het boek ‘Wie niet tech is, is gezien’ weg te leggen en over twintig jaar weer open te slaan om te kijken welke technieken wel en welke niet succesvol zijn geweest. Vanzelfsprekend wel pas wegleggen nadat je het hebt gelezen, want de kennis die je via het boek opdoet is het meer dan waard.

Ieder voordeel heb ook zijn nadeel

Wie er oog en belangstelling voor heeft, zal zich concentreren op de mogelijkheden en die ook om zich heen zien. Dat hoort ook, want zonder de mensen die ooit aan de basis van onder meer IBM, Microsoft, Google, Amazon en Tesla hebben gestaan zouden we niet of misschien pas veel later van de technologieën gehoord hebben. Toch sluit Martijn Vet zijn ogen niet voor de nadelen van alle beschreven ontwikkelingen. Op verschillende plaatsen in zijn boek duidt hij de gevaren, plaatst kanttekeningen bij bijvoorbeeld negatieve gevolgen voor de privacy van mensen en geeft ook aan welke problemen er nog moeten worden opgelost. Daarmee is het boek zeker geen hosanna boek, maar getuigt het van een gezond en positief realisme.

Inkoop loopt niet voorop bij technologische ontwikkelingen

Het is algemeen bekend dat inkoop bepaald niet voorop loopt bij het toepassen van nieuwe technologieën. Dat kun je bijvoorbeeld opmaken uit het op een traditionele manier via Google onderzoeken van markten en producten, het nog veelvuldig gebruik maken van Excel sheets voor het (soms zelfs handmatig) opmaken van rapportages en het uitvoeren van beoordelingen. De automatiseringsgraad van het inkoopproces bij een groot deel van bedrijven en organisaties is laag, uitzonderingen zoals bijvoorbeeld in de industrie en retail daargelaten.

Conservatisme en gebrek aan visie

Je krijgt het gevoel dat deze achterstand bij inkoop gevoed wordt door een stuk conservatisme en gebrek aan visie over de mogelijkheden die die nieuwe technologieën kunnen bieden. Alleen blockchain lijkt de interesse te hebben van inkoopdirecteuren en -managers. Met name bedrijven die onderdeel uitmaken van supply chains experimenteren inmiddels volop met deze technologie. Logisch te verklaren omdat, zoals auteur Martijn Vet in zijn boek aangeeft, blokchain met name nut heeft en aantrekkelijk is als er meerdere partijen met elkaar moeten samenwerken. De voorbeelden daarvan zie je ook terug in zijn boek.

Het boek ‘Wie niet tech is, is gezien’ zou niet misstaan in de serie ‘Voor Dummies’ en dan met de titel ‘Technologietrends voor Dummies’. Het boek leest makkelijk weg, kent korte paragrafen en geeft je nergens het gevoel dat je over iets leest dat heel moeilijk is. Wat het eigenlijk wel is, als je kijkt naar de onderliggende techniek. Die techniek komt in een paar hoofdstukken wel aan de orde maar ook hier weer op een toegankelijke manier geschreven. Nadeel is dat het boek over twee jaar waarschijnlijk al weer verouderd is, maar tegen die tijd zal Martijn Vet vast en zeker weer een nieuw en lezenswaardig boek hebben geschreven.

• Nieuwswaarde:        *****
  • Praktisch nut:            ***
  • Toegankelijkheid:    *****

Martijn Vet is afgestudeerd arbeids- en organisatiepsycholoog en zelfstandig copywriter en techjournalist. Hij schrijft al 25 jaar artikelen en teksten over ICT voor uiteenlopende media. Martijn heeft een fascinatie voor de combinatie mens en machine. Een heldere tekst zonder blabla is zijn handelsmerk. Hij werkt onder meer voor Microsoft, IBM en Google en schreef eerder enkele ICT-boeken.

Paperback, 256 blz. | Nederlands

NUBIZ | 1e druk, 2019 | EAN: 9789492790200

Het boek ‘Wie niet tech is, is gezien’ is verkrijgbaar via www.managementboek.nl en direct uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen.