Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Boekrecensie: Principes

Een schrijver die in de eerste regel van zijn boek meldt dat hij een ‘domme kluns’ is, nodigt nu niet bepaald uit tot het lezen van datzelfde boek. Laat staan als het gebonden boek met 590 pagina’s en een gewicht van (nagemeten) 1.168 gram gerust een dikke of zware pil mag worden genoemd. Toch intrigeert het boek al op het eerste gezicht. Door zijn sobere (zwarte) omslag, het ontbreken van een ondertitel, de titel ‘Principes’ en het feit dat Ray Dalio tot het schrijven van dit boek niet bepaald bekend stond als een auteur van management boeken.

Wie is Ray Dalio?
Als je dan verder weet dat Ray Dalio een Amerikaanse miljonair, investeerder, hedge fonds manager, filantroop en oprichter en medevoorzitter is van Bridgewater Associates, een van ’s-werelds grootste hedge fondsen, vraag je je af of je bijvoorbeeld niet beter een boek als ‘Beleggen voor Dummies’ kan lezen. Compact en met alle informatie die je zoekt over investeren. Maar het tegendeel is waar, Ray Dalio’s eerste boek, gaat naar verhouding slechts een klein deel over dat investeren. Dat onderwerp gaat, zoals hij aangeeft in zijn inleiding, uitgebreider terugkomen in zijn tweede boek over principes voor economie en investeringen.

Een dikke pil moet je niet in één keer doorslikken
Zoals gezegd is het boek een zware en dikke pil, maar laat je daardoor niet afschrikken. Net zoals met ieder medicijn dat moeilijk door te slikken is, zijn daar verschillende oplossingen voor beschikbaar. In de inleiding geeft Ray Dario daar zelf al een voorzet voor door aan te geven dat hij het je niet kwalijk neemt als je deel I met de titel ‘Waar ik vandaan kom’ overslaat. Omdat het naar zijn mening afleidt van met name de principes zelf.

Toch kan het geen kwaad, zoals bij veel dikke pillen, om dit deel toch te lezen. Om beter te begrijpen waar Ray Dalio vandaan komt, hoe hij in elkaar steekt, waarom hij het boek heeft geschreven en hoe hij tot zijn principes is gekomen.  Wel is het aan te raden om, net zoals bij de rest van het boek, dit in behapbare delen te doen. Omdat iedere alinea, ieder individueel principe je meer dan voldoende stof tot nadenken geeft.

Waarom deel je je principes?
Ray Dalio is rijk, heel rijk en dat heeft hij samen met zijn medewerkers bij Bridgewater Associates voor elkaar gekregen. Die medewerkers spelen door het boek heen een belangrijke rol omdat ze direct betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van de principes, de eigenlijke hoofdrolspelers van het boek. “Wanneer iemand schermt met zijn principes, denk ik altijd aan een kreupele die met zijn krukken zwaait”. Deze uitspraak is van Fritz Francken, een Vlaams schrijver. Vrij vertaald en gekoppeld naar het boek: leuk dat je als rijk man principes hebt, maar waarom deel je ze en wat moet ik ermee als lezer? Ook daar staat Ray Dalio even bij stil.

Je eigen principes hebben
Principieel zijn wil zeggen dat je consequent handelt op basis van je eigen principes, die je vervolgens nog eens duidelijk kunt uitleggen. Als je vervolgens in De Dikke van Dale zoekt naar de betekenis van het woord ‘principe’ kom je negentien betekenissen tegen, variërend van basisbeginsel, ethische norm tot en met grondgedachte. Ze vormen het fundament van de zoektocht naar je eigen principes. Dat is de boodschap die Ray Dalio je duidelijk meegeeft.

Zijn boek gaat over zijn principes en de principes van zijn bedrijf. Specifieke principes die hem geholpen hebben. Hij deelt ze nu met jou als lezer, omdat hij je wil helpen je eigen principes te ontdekken, het liefst op te schrijven, erover na te denken, ze aan te scherpen en ze te delen met anderen waardoor je elkaar beter leert begrijpen en betere beslissingen kunt nemen. Met name voor een vak als inkopen waarbij het heel vaak draait om communicatie en je als inkoper als belangrijke schakel tussen klant en leverancier fungeert, vormt dit boek een waardevolle en essentiële aanvulling op en inspiratie voor je persoonlijke (inkoop)toolkit.

Verandering, keuze en principes
Enig verwantschap met het boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen Covey is er ook. Volgens dat boek, met wereldwijd meer dan vijfentwintig miljoen vertaalde en verkochte exemplaren een van de meest succesvolle management boeken ooit, zijn er drie constanten in het leven: verandering, keuze en principes. Als je meer duidelijkheid hebt (gekregen) over je principes door je eigen ervaringen of die van anderen zoals bijvoorbeeld je ouders, vrienden, collega’s over te nemen, kan je als lezer zeer waarschijnlijk betere keuzes maken. Zowel zakelijk als privé. Als gevolg daarvan kan je weer beter onderbouwd veranderingen doorvoeren, mocht je dat willen of mocht dat noodzakelijk zijn.

Ook inkopers hebben hun principes
In deel II van het boek komen de principes voor het leven aan de orde, in deel III de principes voor het werk. Wordt deel II afgesloten met een samenvatting, bij deel III wordt begonnen met een samenvatting. In beide gevallen zeer nuttig en bijzonder omdat ze vanuit een verschillend perspectief zijn geschreven. Vanzelfsprekend zijn deze principes eveneens voor inkopers (m/v) toepasbaar. Enerzijds inkoopprincipes, afgeleid uit de inkooptheorieën en de principes voor het werk, en daarnaast vanzelfsprekend principes die voortkomen uit de inkoper als mens. Wie ze zijn, door wie ze zijn beïnvloed en wat ze daar mee als inkoper en als mensen hebben gedaan. Ethisch handelen is dan zo’n voorbeeld uit de inkooppraktijk waar beide soorten principes samen komen. Hoe je daar als inkoper mee omgaat, wordt door beide soorten principes beïnvloed. In dat opzicht biedt dit boek je als inkoper zeker houvast.

Bij mijn zoektocht naar de betekenis en achtergronden van principes kwam ik de volgende tekst afkomstig uit een Duits humoristisch weekblad tegen (ja ja, Duitsers hebben humor, wel slechts één keer per week): “De meeste mensen houden er alleen principes op na om zich de moeite van het denken te kunnen besparen”. Helaas moet ik je als lezer daarover teleurstellen. Dat het zo niet werkt, ook niet met dit zelfhulpboek.

Je zult zelf moeten beslissen of je iets met de teksten van Ray Dalio wilt doen en zo ja, wat je ermee wilt bereiken in de dagelijkse inkooppraktijk. Dat dit niet zonder slag of stoot gebeurt, had je zelf wel kunnen bedenken. Enig denkwerk wordt dus zeker van je gevraagd. Dat kan natuurlijk wel in een luie stoel met dit boek bij de hand. Lezen in bed, nog makkelijker lijkt het, wordt overigens afgeraden. Kramp in je handen en teveel druk op je borst vanwege het gewicht.

·        Nieuwswaarde:        **

·        Praktisch nut:           *****

·        Toegankelijkheid:    *****

·        De zeven eigenschappen van effectief leiderschap – Stephen Covey

·        Denk groot & word rijk – Napoleon Hill

·        Beleggen voor Dummies – Hans Oudshoorn, Peter Siks

·        Master your mindset – Michael Pilarczyk

·        De edele kunst van not giving a f*ck – Mark Manson

·        Video: Principles For Success by Ray Dalio (In 30 Minutes)

·        Website: Principles

·        TED Talk: How to build a company where the best ideas win | Ray Dalio

·        Video: 15 Things You Didn’t Know About Ray Dalio

Auteur: Ray Dalio is een van de grootste investeerders en ondernemers van onze tijd. Hij stond in de Time 100-lijst van de invloedrijkste mensen ter wereld en de Forbes 100-lijst van de rijkste mensen ter wereld. Wil je meer weten over Ray Dalio, bekijk dan zijn Wikipedia-pagina door hier te klikken.

Gebonden, 592 blz. | Nederlands

Business Contact | 1e druk, 2019

EAN: 9789047012665

Het boek ‘Principes’ is verkrijgbaar via www.managementboek.nl en direct uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen. Het boek is tevens als e-book (Engelstalig) verkrijgbaar, klik hier om het e-book te bestellen.

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé: