Boekrecensie 'Lachen om logistiek en transport'

Het lijkt op het eerste gezicht met elkaar in tegenspraak. Lachen om logistiek en transport. Maar zoals in elk vakgebied ligt de humor en soms leedvermaak voor het oprapen als je er oog voor hebt. Dat auteur Bart Lammers oog heeft voor zijn vakgebied bewees hij een tijd geleden al met de primeur van de eerste roman over logistiek: ‘Het Pakhuis’. Ook nu heeft hij een primeur te pakken met een humoristisch boekje waarin ieder kort verhaaltje wordt geïllustreerd met een cartoon van de hand van Peter Boersma. Kortom, Bart Lammers gaat een uitdaging bij het schrijven van zijn boeken niet uit de weg en weet opnieuw verrassend uit de hoek te komen.

Mensenwerk

Als we aan logistiek en transport denken is dat meestal instrumenteel van aard omdat er onder meer lopende banden, heftrucks, transportmiddelen en computers aan te pas komen om de producten op de gewenste locatie te krijgen. Wat we echter nog wel eens vergeten is dat al die apparaten bediend worden door mensen. Mensen zoals jij en ik. Mensen waarvan we weten dat ze weleens fouten maken en wat is er leuker dan mensen die fouten maken. Iets wat je leedvermaak noemt. Toch is dat niet de toon die uit het boekje van Bart Lammers spreekt.

Liefde voor het vak gecombineerd met humor

Integendeel, uit de verhaaltjes voert iedere keer weer de liefde voor en trots op het vak de boventoon. Geholpen door zijn observatievermogen en de grote hoeveelheid functies die Bart Lammers heeft vervuld of nog vervult binnen de logistiek, maakt dat hij dingen ziet die je in de ogen van anderen misschien als fout of negatief zou kunnen bestempelen. Zo niet Bart Lammers die, geholpen door zijn positivisme, overal wel de humor van inziet en ons daarin laat meegenieten. Iets wat je in deze tijd van doemdenken en werkelijk alles serieus nemen toch wel verfrissend kunt noemen.

Veelzijdig beroep

Daarnaast toont het boekje ‘Lachen om logistiek en transport’ op een ludieke en losse manier aan dat een beroep in de logistiek en/of transport om meerdere redenen een veelzijdig beroep is. Druk om op tijd te leveren, nauwkeurigheid bij het samenstellen van leveringen, onverwachte omstandigheden waar je een oplossing voor moet vinden, hoge verwachtingspatronen bij klanten die  een 24-uurs levering als totaal vanzelfsprekend beschouwen, improvisatie- en incasseringsvermogen. Het zijn slechts een aantal van de aspecten waar je als logistiek medewerker of chauffeur mee te dealen hebt. Naast het feit dat je ook nog eens moet samenwerken met die eigenwijze inkopers zoals in een van de hoofdstukken wordt beschreven.

Relativeren is een kunst

Soms gaan er zaken fout, de logistiek en het transport vormen daarop geen uitzondering. Zijn daar verklaringen voor? Niet altijd. Is dat erg? Volgens Bart Lammers in ieder geval niet. Hoewel hij al vele jaren werkzaam is in het vakgebied heeft hij niet de pretentie alwetend te zijn. Zijn relativering en het ontbreken van bla bla verhalen klinken in veel van de hoofdstukken door. Het zorgt er mede voor dat je onbewust gedurende het lezen meer en meer bewondering krijgt voor logistiek en transport. Een vakgebied dat men binnen de keten nog wel eens als pispaaltje ziet en daarvoor naar goed Hollands gebruik uitgebreid wordt misbruikt.

Abacadabra of bittere noodzaak

MRP, DRP, APS, WMS en TMS? KOOP, MTS of MTO? SCOR, SLA, INK of TQM? ADR, ISO of AEO? PCS, PLT of FTL? 1PL, 2PL, 3PL en 4PL? SCM, VMI, ECR, CPFR en S&OP. P2P en O2C. AGV’s, RFID, AI en IA. Waarschijnlijk komen een of meer van deze afkortingen (vandaar de hoofdletters) jullie bekend voor. Het is een groot aantal van de indrukwekkende en geheimzinnige afkortingen die men in de logistiek en transport gebruikt om technieken, hulpmiddelen, werkwijze en software een naam te geven. Dat staat nog los van het feit dit allemaal nodig is om de bestelde producten efficiënt, tijdig op de juiste plek geleverd te krijgen. Het geeft eens te meer aan dat dit een modern vakgebied is dat continu inspeelt op de (technologische) ontwikkelingen en mogelijkheden die de voortschrijdende techniek ons biedt.

Heel veel verhaaltjes en nog meer cartoons

Zoals eerder gezegd bestaat het boekje uit heel veel verhaaltjes en cartoons. Naast een dubbel en apart voorwoord van zowel Bart Lammers als cartoonist Peter Boersma hebben beide aan het eind nog wat verrassingen voor de lezers in petto. Een lijst met goede voornemers, een toegift in de vorm van een aantal extra cartoons en zoals het bij co-auteurs eigenlijk gebruikelijk hoort te zijn een dubbel dankwoord. Daarnaast toverde zelfs het hoofdstukje ‘Reacties en contact’ een brede glimlach op het gezicht zoals het een boekje met de woorden ‘Lachen om…’ in de titel betaamt. Lees het zelf maar.

Beschik je over gevoel voor humor en heb je te maken met logistiek en transport, dan is dit een boekje om aan te schaffen. Je zult er geen spijt van krijgen en het zal je een aantal vrolijke momenten van herkenning bezorgen. Ken je in je omgeving mensen die zich wel eens opwinden over tekort schietende prestaties van hun leverancier of transporteur, dan is dit een perfect boekje om cadeau te doen. Benieuwd naar hun reactie als ze zich realiseren dat een goede logistiek en transport geen vanzelfsprekendheid is en daar heel veel zaken bij komen kijken. Linksaf of rechtsaf, je maakt met de aanschaf of jezelf of je omgeving blij. Dat noemen we een win-win situatie.

• Nieuwswaarde:        ***
  • Praktisch nut:           ***
  • Toegankelijkheid:    *****

Bart Lammers (1971) heeft een passie voor logistiek en voor mensen. Hij is manager Supply Chain Management bij Technische Unie. Bart werkte in verschillende (management) functies in de logistiek en schreef meerdere boeken over logistiek. Zijn magnum opus is de logistieke managementroman ‘Het Pakhuis’. Hij verkocht alleen al met dit boek wereldwijd ruim 200 miljoen woorden. Bart Lammers heeft een website: https://www.bartswoorden.nl/.

Paperback, 80 blz. | Nederlands

Uitgeverij Dialoog | 1e druk, 2019

EAN: 9789461263520