Magnifying glass Close

Boekrecensie Contact boven contract

Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Met deze uitspraak van Johan Cruijff in het achterhoofd begrijp je na het lezen de titel van het e-book ‘Contact boven contract’ van de auteurs Eelco Koolhaas en Karsten Klein veel beter. Karsten Klein is met name bekend van zijn rol als aanjager van het project ‘Beter aanbesteden’. Een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat dat in februari 2018 leidde tot de actieagenda Beter Aanbesteden.  

Verdieping van actieagenda
Het e-book ‘Contact boven contract’ sluit daar naadloos bij aan. Het vormt een nuancering en iets verdere verdieping van de actiepunten uit de agenda over inkopen en aanbesteden. Een groot verschil met de actieagenda is dat de mensen die hebben meegewerkt aan het e-book deze keer prominenter worden genoemd en hun eigen mening naar voren hebben mogen brengen. Dat maakt het e-book niet alleen interessanter dan de actieagenda, maar ook persoonlijker en daarmee levendiger. Het vergroot de herkenbaarheid en daarmee ook de leesbaarheid van de problematiek waar aanbestedend Nederland zowel aan de leverancierskant als de kant van de aanbestedende diensten tegenaan loopt.       

Contractmanagement summier aan de orde
Hoewel het boek enigszins suggereert dat het gaat over contracten en daarmee indirect over contractmanagement, is dat niet het geval. Het onderwerp contractmanagement komt slechts summier aan de orde en onder de geïnterviewden bevindt zich ook niemand met de functienaam contract- of leveranciersmanager. Dat is vooral jammer omdat contractmanagement naadloos aansluit op èn onlosmakelijk verbonden is met het inkopen en aanbesteden. Het is mede daarom een gemiste kans. Contractmanagers spelen namelijk een zeer belangrijke rol spelen bij het goed uitnutten van de contracten die voortkomen uit de aanbestedingen en de relaties die zij daarvoor onderhouden met de leveranciers.       

Opbouw van het e-book
Het e-book start met een introductie van staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat, gevolgd door een uitgebreid en al redelijk inhoudelijk voorwoord door de beide auteurs Karsten Klein en Eelco Koolhaas en gedeputeerde Eddy van Hijum van de provincie Overijssel. Een provincie die serieus werk maakt van de markt betrekken bij haar inkoop- en aanbestedingswerk. Het hart van het e-book wordt gevormd door een groot aantal interviews met mensen uit de praktijk met verstand van zaken over inkopen en aanbesteden. Die interview zijn niet al te lang, variërend van een tot maximaal twee pagina’s. Ieder interview bevat, aangegeven via meerdere hashtags, de essentie van de boodschap die men als deskundige heeft willen meegeven. Boodschappen die aan het eind van het e-book nog even kort op twee A4-tjes worden samengevat onder de subtitel ‘Ondernemersvriendelijk aanbesteden’.            

Grote hoeveelheid onderwerpen
De verscheidenheid aan onderwerpen die aan bod komt, is het resultaat van de verschillende achtergronden van de geïnterviewden. In die zin is het boek meer dan geslaagd. Het biedt heel veel verschillende invalshoeken voor de lezers en dat maakt het interessant. Een greep uit de hashtags die ook handig zijn om te bepalen of je een bepaald interview wel of niet zou willen lezen: #landelijke opleidingsbehoeftes, #beleidswensen operationeel maken, #aanbesteden en strategie, #innovatieve inkoopprocedures, #concurrentiestelling niet voorop, #wederzijds leren, #krapte op de arbeidsmarkt voor inkopers, #angst voor juridische zaken en #contact boven contract waaraan het e-book zijn titel te danken heeft. Het is een greep uit de grote hoeveelheid onderwerpen die zijn plek heeft gevonden in deze uitgave.

Ondernemersvriendelijk aanbesteden
Het nawoord, dat over het algemeen niet zo belangrijk is maar deze keer wel, bevat een overzicht van de kern van de boodschappen die alle deskundigen hebben willen meegeven. Dat daarmee een aantal zinnige onderwerpen buiten de boot valt is onoverkomelijk gezien de grote diversiteit aan onderwerpen die ter sprake zijn gekomen in het boek. Eigenlijk is dit laatste onderdeel een invulling van ondernemersvriendelijk aanbesteden, zoals de ondertitel luidt van dit hoofdstuk. Met die ondertitel en de inhoud wordt tevens een nadere invulling gegeven aan de titel ‘Contact boven contract’. Het geeft een achttal aanbevelingen van ‘vriendelijk aanbesteden’ en ‘leren van ondernemers’ tot ‘evalueren loont’. Aanbevelingen waarmee je concreet aan de slag kunt, mocht je dat al (deels) niet gedaan hebben.         

Komt het nog goed met aanbesteden
Met de juridisering, door sommigen ook wel juridiculisatie genoemd, van het aanbesteden de laatste jaren overheerst bij veel overheidsinkopers toch het doemdenken en het bang zijn om fouten te maken. Dit kan je niet bepaald een stimulans noemen om iedere dag met plezier naar je werk te gaan, laat staan een uitdaging vormen voor jonge mensen om in het mooie en uitdagende vak van inkoop aan de slag te gaan. Toch spreekt uit dit e-book een positieve insteek waar het inkopen en aanbesteden op zou kunnen voortbouwen. Een van de auteurs noemt het, naast het bevlogen zijn van de geïnterviewden, alsof de geïnterviewden allemaal een beetje verliefd zijn op hun vak. Hoewel dat soft klinkt, vormt dat toch een essentieel element van het voortbestaan en de ontwikkeling van inkopen en aanbesteden. Sinds Einstein weten we namelijk dat energie aan de basis staat van alle dingen en iedereen die wel eens verliefd is geweest (wie niet zou ik zeggen) weet hoeveel energie dat geeft.       

Eindoordeel
Je moet het e-book ‘Contact boven contract’ vooral zien als een bron van inspiratie. Het bevat geen feitelijkheden of modellen waar je concreet mee aan de slag kunt. Het e-book en dan met name de uitspraken van de geïnterviewden zetten je vooral aan tot nadenken. Nadenken over hoe het er nu bij jouw organisatie aan toegaat en wat er beter zou kunnen. Dat geldt met name voor de aanbestedende diensten en in iets mindere mate voor de leveranciers. Het e-book is inmiddels al via diverse websites waaronder die van Pianoo te downloaden. Wat let je dus om op een laagdrempelige en kosteloze manier wat inspiratie op te doen waar je normaal gesproken voor naar een seminar of workshop moet. Het lezen van het e-book levert je naast inspiratie en geldbesparing dus ook nog tijdswinst op.

Beoordeling

  • Nieuwswaarde:       ***
  • Praktisch nut:         ****
  • Toegankelijkheid:    *****

Aanvullende literatuur

  • Contact – (k)it – Rick van Asperen (spel)
  • Leren communiceren – Michael Steehouder, Carel Jansen, Judith Mulder, e.a.
  • Emotionele intelligentie – Daniel Goleman
  • Extreem klantgericht – Daniëlle de Jonge
  • Handboek Category Management – Evelyn van Leur, Jan-Willem Grievink

Boekgegevens
Auteurs:

  • Karsten Klein studeerde Bestuurskunde aan de Thorbecke Academie in Leeuwarden en volgde hierna een tweejarige master aan de Universiteit Twente in Enschede. Zijn afstudeeronderzoek vond plaats in Den Haag waar hij na zijn afstuderen bleef wonen. In datzelfde jaar begon zijn politieke carrière als beleidsadviseur en leidinggevende op het Ministerie van Financiën. In 2006 werd Klein gemeenteraadslid voor het CDA in Den Haag, waar hij in 2010 benoemd werd tot wethouder Jeugd, Welzijn en Sport. Vier jaar later werd Klein geïnstalleerd tot wethouder Stedelijke Economie, Zorg en Havens en stadsdeelwethouder van Scheveningen. Karsten Klein is aanjager van het actieprogramma ‘Beter aanbesteden’ en sinds half augustus de nieuwe directeur van FME, de landelijke ondernemersorganisatie voor de technologische industrie.
  • Eelco Koolhaas is bestuurskundige en sinds 2000 actief als dagvoorzitter. Eerst onder de naam Beleidstheater, en sinds 2010 onder de vlag van Ministerie van Verhalen (www.ministerievanverhalen.com). Hij publiceerde drie boeken (‘Prachtige Bijeenkomsten’, ‘Ministerie van Verhalen’ en ‘Besturen met Beelden’). Het boek in aantocht heet ‘De Community Factor’. Sinds 2000 begeleidde hij circa 1200 bijeenkomsten, over zeer uiteenlopende onderwerpen. Eelco Koolhaas is oprichter van The Community Factor(y) waarmee hij de stap maakte naar community-building, een relatief nieuw vak. Over dit vak publiceert hij wekelijks een blog, onder de naam ‘Vakkenvullers’.

Nederlandstalig | E-Book, 116 blz.
The Community Factor-Y | 2019

Het e-book ‘Contact boven contract’ is hier direct te downloaden via de website www.Pianoo.nl. Delen van het e-book wordt op prijs gesteld.

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!
Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Reacties

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres