Magnifying glass Close

Binnenvaart wordt duurder

Verladers zullen dit jaar meer moeten betalen om goederen over korte afstanden per schip te vervoeren. Een tekort aan arbeiders betekent hogere personeelskosten, terwijl drukte bij de werven voor hogere onderhoudskosten zal zorgen. Zo blijkt uit een onderzoek van Panteia, in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB).

De binnenvaart werd afgelopen half jaar ook al duurder. De droogte zorgde voor lage waterstanden, waardoor schepen niet hun maximale laadvermogen konden inzetten. Daarnaast stegen de brandstofprijzen 10,3%. Transport Online stelt dat de kostenverhoging echter ook te wijten was aan structurele factoren

Brandstofprijzen
Panteia stelt in haar rapport dat de brandstofprijzen in 2019 9,2% zullen dalen. Dat is echter vooral goed nieuws voor transport over lange afstanden, waar het aandeel van de brandstofprijs in de totale prijs groter is dan bij de binnenvaart. Over korte afstanden zijn juist de arbeidskosten het meest bepalend voor de totale prijs van het vervoer. Vanwege personeelstekorten stijgen de arbeidskosten al jaren in de binnenvaart.

Verzekering
Ook reparatiekosten zijn belangrijk voor de binnenvaart. Doordat werven nu veel orders binnenkrijgen, zal er meer betaald moeten worden voor de reparatie van schepen. Tot slot heeft de droogte van vorig jaar nog steeds gevolgen. Vanwege de lage waterstanden hebben veel schepen averij opgelopen, waardoor de verzekeringskosten in 2019 zijn gestegen.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres