Magnifying glass Close

Belang duurzame inkoop groeit

De marktvraag naar duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in de waardeketen. Bedrijven vinden dat ze de plicht hebben om na te denken over de impact van hun handelen op milieu en samenleving. Dit blijkt uit de Nationale Duurzaamheidsmonitor 2015, een onderzoek naar het duurzaamheidsbeleid van 1001 organisaties.

39% van alle respondenten laat de keuze van een leverancier afhangen van diens milieuprestaties en 32% van de inkopers kijkt naar het sociale gedrag en de maatschappelijke opstelling. Bijna de helft (46%) zegt daarnaast geen producten af te nemen van partijen die geen inzicht kunnen geven in de milieustatus van een product of productbestanddeel. Van de duurzame inkopers kijkt 44% ook naar de hergebruikmogelijkheden van een product.

Vergaande ambities
Bij deze positieve cijfers plaatsen de onderzoekers nog wel een aantal kanttekeningen. Zo heeft maar 4% van de ondervraagde bedrijven daadwerkelijk vergaande ambities op het gebied van circulair ondernemen. De eerste stappen zijn wel gezet, want klanten en leveranciers worden steeds vaker betrokken bij verduurzamingsprocessen.

Verantwoording beleid
Uit het onderzoek blijkt dat klanten niet alleen vaker worden betrokken bij verduurzamingsprocessen, maar ook vaker om verantwoording van het duurzaamheidsbeleid vragen. Van alle respondenten geeft 59% aan dat hun afnemers gericht vragen naar hoe duurzaam een product of dienst is geproduceerd en gedistribueerd. Ruim twee derde van alle respondenten onderschrijft de stelling dat je als organisatie ernstige markt- en reputatieschade kan oplopen, als je niet kunt voldoen aan de gangbare eisen van de markt. Daardoor moeten achterblijvende ondernemingen op den duur wel kiezen voor een inhaalslag op duurzaamheid, concluderen de onderzoekers.

 

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres