Magnifying glass Close

Bedrijven worstelen bij het omzetten van groene ambities in acties

Een vijfde van de bedrijven beschouwt duurzaamheid als “essentieel voor hun voortbestaan op de lange termijn”. Dat blijkt uit het Navigator Report 2019 van de bank HSBC. 96 procent van de bedrijven voelt de druk om duurzamer te worden, maar “slechts een minderheid heeft een duidelijk inzicht hoe ze dit presenteren”, zo meldt Supply Management.

Een derde (35%) vindt het vermogen om verandering te financieren een barrière, samen met het vrijmaken van middelen (31%). Een kwart (27%) zegt gefrustreerd te zijn door een gebrek aan consistente criteria voor milieu, sociaal en bestuur.

Duurzaamheidsambities meten

Barry O’Byrne, CEO van HSBC Global Commercial Banking: “Mensen willen de waarden van de bedrijven zien. Elk bedrijf moet aantonen dat het een positief effect heeft op de gemeenschappen waarin het actief is.” Wel geeft hij aan dat het vertalen van duurzaamheidsambities in meetbare praktijken niet eenvoudig is. “Bepalen welke richtlijnen van toepassingen kunnen zijn op uw bedrijf is een uitdaging voor managementteams. De bevindingen uit het rapport tonen aan dat vooruitgang in de richting van gemeenschappelijke rapportagekaders duidelijk welkom zijn.”

Motivatie voor duurzaamheidsimplementatie

De belangrijkste motivatie van bedrijven voor het implementeren van duurzame werkwijzen is verbeterde operationele efficiëntie (26%), gevolgd door het voldoen aan wettelijke normen (24%) en het behalen van een concurrentievoordeel, een groeiende omzet en het voldoen aan de verwachtingen van kopers (alle 23%).

Omgaan met protectionisme

Het rapport, onder 9.313 besluitvormers in 35 markten, ontdekte ook de meest voorkomende manieren waarop bedrijven omgaan met protectionisme, namelijk kostenbesparingen (30%), joint ventures met lokale bedrijven (26%), verkoop via digitale kanalen en platforms (26%) en inkopen bij lokale leveranciers (24%).

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres