Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Bedrijven moeten leveranciersrisico’s meer spreiden

Volgens Marcel Ludema is de mondialiteit van de toeleveringsketen één van de grootste problemen voor bedrijven. Zo valt te lezen in een interview met hem op de site van PT Industrieel Management. Ludema is assistent-professor transport en logistiek aan de TU Delft en eigenaar van adviesbureau Global Service and Solutions.

De assistent-professor stelt dat we door de opkomende economieën veel vaker halffabrikaten of onderdelen kopen in landen waar die het goedkoopst zijn. Bedrijven kennen volgens hem de risico’s van inkopen bij een toeleverancier, maar kiezen hier vaak toch voor vanuit kostenoverwegingen of omdat ze nu eenmaal beperkte mogelijkheden hebben als het gaat om specifieke onderdelen. “Om de keten robuuster te maken, zullen bedrijven moeten onderzoeken of het mogelijk is het risico te spreiden en de inkoopcapaciteit te verdelen over meerdere toeleveranciers in verschillende regio’s in een 70-30-verhouding. Voltrekt zich een ramp of crisis in een bepaald gebied, dan kunnen ze beroep doen op de andere partij om de volumes snel te laten groeien.”

Robuustere keten
Ludema denkt dat dit toeleveranciers scherp houdt, omdat deze ernaar streven om altijd het grootste aandeel (zeventig procent in plaats van dertig procent) te kunnen leveren. “Ook de verhouding 60-20-20 komt regelmatig voor en is een goede aanpak om het risico te spreiden en de keten robuuster te maken. Bij commodities is het spreiden over meerdere toeleveranciers eenvoudiger.” Volgens Ludema zullen bedrijven mogelijk ook onderzoeken of ze kunnen samenwerken met concurrenten om samen grondstoffen of onderdelen in te kopen. Hij betwijfelt of dit een slimme aanpak is. “In eerste instantie zullen ze kijken of ze hier voordeel uit kunnen halen om beide te kunnen overleven, maar zeker in crisistijd is zo’n samenwerking fragiel. Als de een er net iets beter voorstaat dan de ander, bestaat toch de neiging om voor het eigen voordeel te kiezen.”

Transparante relaties
Daarnaast verwacht Ludema dat bedrijven ook betalingstermijnen kritisch zullen bekijken. “De betalingstermijn oprekken is vaak een paniekreactie, belangrijker is dat er vertrouwen in de markt blijft en leveringen slechts tijdelijk worden uitgesteld.” Het is nog onzeker hoe bedrijven de coronacrisis zullen doorstaan. “Feit is dat ze nu al begonnen zijn om te kijken wat na de crisis beter kan. De bewustwording zal groeien dat ketens robuuster moeten worden en ketenbreed zullen risicoanalyses worden uitgevoerd. Daarbij wordt het delen van informatie steeds belangrijker voor de totstandkoming van open, transparante relaties met toeleveranciers. Digitalisering kan daarbij helpen”, schat Ludema in.

Bron: PT Industrieel Management

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres