Magnifying glass Close

Bedrijfsleven onderschat urgentie Brexit

“Vanaf 30 maart wordt een Brits rijbewijs niet meer geaccepteerd in de EU. Dat is een groot probleem voor vrachtwagens.” Richard Groenendijk, directeur bij AEB Software, vreest voor de gevolgen van Brexit, zowel aan de douane als binnen het bedrijfsleven. “Ruim 75% van de 35.000 Nederlandse bedrijven die handelen met het Verenigd Koninkrijk (VK) heeft nog geen enkele voorbereiding getroffen. De tijd dringt en de chaos wordt steeds groter.”

AEB software is een leverancier van douanesoftware. Het ondersteunt bedrijven bij het automatiseren van douaneaangiftes, zowel voor de import als de export van goederen. IT-technisch is Brexit geen probleem, stelt Groenendijk, maar bedrijven moeten wel tijdig handelen. “Als je de tijdlijnen bekijkt voor het aanvragen van een douanevergunning, of voor het leveren van douanesoftware, dan komen heel veel softwareleveranciers in de problemen. Je kunt bijna niet meer verlangen dat je een volledig geautomatiseerde oplossing kan hebben draaien tegen de tijd dat Brexit een feit is.”

Onbetaalbaar
René Wijnants, verantwoordelijk voor sales bij AEB, voegt daar aan toe dat de handelsstromen tussen het VK en Nederland enorm zijn. “We zijn nu bezig met een project waarbij 300.000 aangiften per dag plaatsvinden. Dat is onmogelijk te processen zonder automatisering. Daar heb je noch de tijd noch de mensen voor. In Nederland zitten we nu met ongeveer 30 mensen op de douaneafdeling. De verwachting is dat een uitbreiding naar 300 nodig is. Dat gaat niet. Die mensen vind je niet, en het is onbetaalbaar. Bijkomend probleem is dat de Britten onlangs hebben besloten om hun douanesysteem te vervangen. Die transitie is nog gaande en zal zeker niet af zijn voor Brexit.”

Harde Brexit
Groenendijk stelt dat het bij de douane nu dan ook alle hens aan dek is. “De douane gaat nu alleen nog maar voor een harde Brexit. Voor 29 maar moet alles aangepast worden, van ferry terminals tot codelijsten. Dat gaat ze waarschijnlijk wel lukken, want de douane heeft zich eigenlijk altijd moeten voorbereiden op een harde Brexit. Je hoort weleens dat het VK onderdeel wil uitmaken van een douane-unie, maar ook Turkije en Noorwegen zijn onderdeel van een douane-unie. En voor de handel met die landen zijn ook gewoon douanedocumenten nodig. Of er wel of geen invoertarieven komen is een andere zaak. Overigens moet je wel beseffen de onderhandelingen over laatste vrijhandelsovereenkomst die de EU, met Canada, heeft gesloten, acht jaar hebben geduurd. Dus ook al komt er een deal met het VK, en krijgen we een overgangsperiode, kun je daarna alsnog zes jaar aan ellende verwachten.”

Verrassingen
Toch ziet Groenendijk, mede door zijn rol als voorzitter van de alliantie van softwareleveranciers, ook lichtpuntjes. Zo werpt de samenwerking met Portbase vruchten af. “Elk schip moet straks een vooraanmelding en een aankomstmelding bij Portbase doen, zowel aan de ontvangende kant als aan de verzendende kant. En dat zelfde geldt voor vrachtwagens die van en naar het VK willen. Het wordt zo onmogelijk om zonder boeking, zonder de douaneaangifte informatie door te geven, aan boord te komen Zo wordt het logistieke proces veel beter en veel sneller op elkaar afgestemd, wat minder vertragingen zal opleveren. Toch gaan we nog genoeg verassingen krijgen. Er zullen mensen zijn die op 30 maart aankomen en geen flauw idee over Brexit hebben.”

Douanekennis
Groenendijk waarschuwt dat zelfs bedrijven die goed bekend zijn met de Brexit-uitdagingen, in de problemen kunnen komen vanwege hun gebrek aan douanekennis. “Sommige bedrijven hebben 40 vrachtwagens per dag die richting het VK gaan. Een goede douanedeclarant kan 10 aangiftes per uur afhandelen, maar de meeste bedrijven hebben niet zo iemand in huis. Tenzij ze iemand aannemen, zullen ze de hele dag bezig zijn met het verwerken van documenten. Het probleem is dat douanedeclaranten schaars zijn. Veel organisaties zullen bovendien worden verrast door hoeveel geld ze kwijt zijn aan een douaneagent of aan een vervoerder voor het opmaken van een douanedocument.”

 

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties (1)

16 januari 2019 14:22 uur

Ik zie juist veel partijen die echt wel beseffen dat het een zeer belangrijk event is waar je op moet zijn voorbereid (https://www.onetime.nl/geld-nieuws/wat-zijn-de-gevolgen-van-een-brexit). De gevolgen kunnen desastreus zijn, zowel voor Europa als voor engeland zelf. Ik verwacht overigens dat komende periode er een nieuw referendum zal komen waaruit zal blijken dat niemand een brexit wil.

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres