Magnifying glass Close

Asset sharing bespaart geld en CO2

Asset sharing, het delen van producten, diensten en personeel, is “financieel, sociaal en duurzaam voordelig. We hebben berekend dat een actieve deler jaarlijks zijn/haar zorgorganisatie 3000 euro per jaar kan besparen. In andere branches gaat het om een bedrag van ongeveer 2400 euro per jaar. Dat is een aanzienlijke besparing, behaald door gewoon te gebruiken wat er al is.” Zo stelt Lieke van Kerkhoven, mede-oprichter van FLOOW2Healthcare.

FLOOW2 is de leidende speler op het gebied van asset sharing, maar Van Kerkhoven benadrukt dat de markt op dit moment nog in de kinderschoenen staat. “Wij willen dat het delen algemener toegepast wordt, dat het vaste praktijk wordt in ieder bedrijf en dat het een normaal onderdeel wordt van het inkoopproces. Wanneer een bedrijf iets nodig heeft zou het eerst moeten kijken of het beschikbaar is in een van de sharing communities waar ze lid van is. Stap twee is dat wanneer je toch besluit om iets in te kopen, je tijdens het inkoopproces al rekening houdt met het feit dat wat je aanschaft mogelijk deelbaar is. Asset sharing is geen vervanging van traditionele inkoop. Het is vooral een nieuwe tool voor inkopers.”

Publieke gelden
Nadat FLOOW2 werd opgericht kwam men er achter dat veel organisaties openbaar delen nog eng vonden. Volgens van Kerkhoven is er in veel sectoren, zoals de bouw, nog een te sterke concurrentiebeleving, waardoor “niemand binnen mag kijken. En de zorg heeft met publieke gelden te maken. Als je daar aangeeft dat je wat over hebt, of dat je iets niet gebruikt, komt de Telegraaf vertellen dat je verkeerd hebt ingekocht. Daarom maken wij nu vooral interne, op maat gemaakte, besloten platforms.”

Sharing communities
Ondernemingen kunnen deze besloten platforms voor intern gebruik inzetten. Via deze “deelmarktplaatsen” kunnen ze dan een deelnetwerk vormen met bijvoorbeeld hun dochterbedrijven of verschillende vestigingen. Gehandicaptenzorgorganisatie ’s Heeren Loo heeft bijvoorbeeld al haar locaties en werknemers in Nederland met elkaar verbonden via een deelmarktplaats. En in België heeft de Vlaamse Confederatie Bouw al haar leden toegang gegeven via Werflink, eveneens een door FLOOW2 ontwikkeld platform . Er zijn echter ook andere mogelijkheden, zo geeft van Kerkhoven aan. “Als jij als inkoper bij een bedrijf een samenwerkingsverband hebt met inkopers van andere bedrijven kun je in een paar klikken je eigen kleine sharing community maken. Zo kun je vraag en aanbod goed transparant maken en daar veel financieel voordeel uit halen. Niet alleen leen of huur je nu iets wat je normaal gesproken zou inkopen, maar je kunt ook geld verdienen met iets wat je al hebt en stilstaat.”

Sociale voordelen
Hoewel het grootste voordeel financieel is, stelt van Kerkhoven dat de duurzame en sociale voordelen van asset sharing ook niet moeten worden vergeten “In veel ziekenhuizen bijvoorbeeld werken afdelingen vooral op zichzelf. Ze weten van elkaar wel wat ze doen, maar verder vindt er vrij weinig interactie plaats. Middels een deelmarktplaats kan echter veel meer collegialiteit ontstaan. Door het delen van spullen, kennis en diensten kan in plaats van een heel strikte ‘ieder voor zich’ mentaliteit, samenwerking ontstaan. Natuurlijk past het ook uitstekend bij bedrijven die het circulaire verhaal heel belangrijk vinden. Wanneer je circulair wil opereren als bedrijf, moet je vaak dure of ingewikkelde aanpassingen doen in je productieproces. Hier kun je een markplaats aanmaken en starten met het delen van stilstaande capaciteit. Zo heb je direct voordeel.”

Sharing scan
FLOOW2 is nu bezig met het maken van een zogeheten sharing scan. Van Kerkhoven merkt immers dat het vaak voorkomt dat bijvoorbeeld “een inkoper, of andere medewerker binnen een organisatie, het nut en voordeel van asset sharing inziet, maar vervolgens tegen een heel star en traditioneel management of bestuur aanloopt. Met een sharing scan kun je daarom door bepaalde inkoopgegevens en andere relevante data in te vullen inzichtelijk maken hoeveel geld en CO2 je in potentie kunt besparen wanneer je gaat delen. Dat praat makkelijker en helpt de financiële hobbel bij het bestuur te nemen.”

Externe factoren
De grootste uitdaging is nu om meer bedrijven en organisaties aan het delen te krijgen. Het lastigste daaraan vindt van Kerkhoven dat “velen nog niet beseffen dat de transitie naar een circulaire economie een verandering is die in mensen plaats moet vinden. Er moet een intrinsieke motivatie komen bij mensen om hiermee aan de slag te gaan. Ik zie op bijeenkomsten, congressen en in artikelen echter dat teveel mensen zich blijven focussen op externe factoren. De grote bedrijven zouden de boeman zijn, of de overheid zou ervoor moeten zorgen dat er iets gebeurt. Mensen blijven externe voorwaarden creëren om zelf niets te hoeven doen, want de ander is altijd erger dan jij. Maar als we met zijn allen naar Shell en de overheid (blijven) kijken gaat er niks gebeuren.”

Intrinsieke motivatie
Van Kerkhoven gelooft ook niet dat de overheid de circulaire transitie kan opdragen aan organisaties. “Je kunt dit niet afdwingen door middel van overheidsdruk, of door boetes en belastingverhogingen. Je kunt dit alleen stimuleren doordat mensen vanuit zichzelf zien dat dit moet, dat het een goed idee is, vanuit zowel financiële als ecologische overwegingen. En doordat bedrijven inzien dat ze op deze manier in de toekomst meervoudige waarde kunnen creëren. Allen als die intrinsieke motivatie er is, gaat het succesvol worden.”

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres