Magnifying glass Close

Albert Heijn past training inkopers aan

Albert Heijn gaat in haar interne training voor inkopers meer de focus leggen op het signaleren van misstanden in de keten. Het is de bedoeling dat zaken als mensenrechten en duurzaamheid onderdeel worden van de onderhandelingen met leveranciers. Inkopers die op dit gebied resultaten behalen kunnen op een bonus rekenen.

Laura Jungmann, manager duurzaamheid bij Albert Heijn, geeft in Trouw aan dat inkopers nu niet getraind worden op het identificeren van kinderarbeid of illegale ontbossing. De aangepaste training moet er volgens haar voor zorgen dat zij de juiste vragen gaan stellen aan leveranciers. Ook leren zij waar ze op moeten focussen bij productcategorieën met een hoog risico.

Transparantie
Albert Heijn neemt dit besluit mede naar aanleiding van de campagne ‘Behind the Barcodes’ van Oxfam Novib, waaruit werd geconcludeerd dat veel supermarkten ondermaats scoren op het gebied van duurzaamheid. De supermarktreus heeft Oxfam nu toegezegd inzicht te zullen geven in de oorsprong van haar huismerkproducten en dat het lokale partijen gaat betrekken bij het oplossen van de problemen.

Leefbaar loon
Oxfam is blij met deze toezeggingen. Tegelijkertijd geeft Jungmann aan dat hogere inkoopprijzen de marktpositie van de supermarkt kunnen bedreigen. Daardoor kan het niet beloven dat het haar leveranciers straks beter gaat betalen. Het betalen van een leefbaar loon zou een ‘ingewikkeld vraagstuk’ zijn, laat de supermarkt aan Trouw weten.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties (1)

Pandora Flower Bead Diamond Heart White - $14.00 : cheap pandora Jewelry, pandora-outlet.org 180 21 juni 2019 20:26 uur
Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres