Magnifying glass Close

Agile, informatie, betrokkenheid en automatisering bepalen inkoopinnovatie

De conferentie van de Britse inkopersvereniging CIPS van november dit jaar toonde inkoopinnovaties, waaronder chatbots en ‘gloeiende bomen’. Behendigheid, innovatie en transformatie waren daarbij volgens Supply Management de sleutelwoorden.

Kevin Murphy, die transformatie begeleidt bij The Royal Bank of Scotland (RBS), sprak over het overschrijden van grenzen en het testen van de status quo bij inkoop op basis van een verstorende strategie. “We werken met een agile methodiek en we stappen af ​​van de lange business case richting meer kleine, stapsgewijze overwinningen. De lange business case verstoorde onze instapprocessen en de bereidheid van RBS om met nieuwe bedrijven samen te werken.” RBS is verbonden met de Singularity University in San Francisco, die gloeiende bomen heeft ontwikkeld om straatlantaarns te vervangen. Het gebruikt ook chatbots om ‘beter in contact te komen met leveranciers en klanten’.

Beperkte informatie

Rob Metcalf, inkoopmanager bij fabrikant van bouwmachines JCB, legde bij de conferentie uit hoe het bedrijf de kosten in het hele bedrijf aanzienlijk had verlaagd. Het bedrijf had namelijk beperkte informatie over waar geld werd uitgegeven en aan welke leveranciers. “We hebben een nieuw indirect inkoopteam opgezet en we moesten hen het systeem en de hulpmiddelen geven om 400 miljoen pond sterling te kunnen besteden. We hadden geen volledig zicht op waar we geld aan uitgeven, aan wat en waarom. Het vroeg om controle en analyse van uitgaven met een nieuw geïnformeerd inkoopteam om te begrijpen waarom iedereen dezelfde dingen van verschillende leveranciers tegen verschillende prijzen kocht”, aldus Metcalf.

Personeelsbetrokkenheid

Nadia Youds, toeleveringsketenmanager bij warenhuisketen John Lewis & Partners (JLP), benadrukte het belang van personeelsbetrokkenheid. Ze lichtte de nieuwe aanpak van het bedrijf toe om bij de audit van leveranciers te kijken hoe die werknemers een stem geven. Het Better Jobs-programma van de retailer omvat een online portal die het voor werknemers in de toeleveringsketen mogelijk maakt om bij te dragen aan zakelijke besluitvorming en betere werkplekken. Via de portal kunnen fabrieksmanagers communiceren en verbeteren op zeven gebieden: groei, beloning, veiligheid, taakontwerp, respect, gezondheid en welzijn en stem van de werknemer.

Inkooporderproces

Verder was er aandacht voor de digitale transformatie van Vodafone Procurement. Deze heeft gezorgd voor transparantie in het inkooporderproces, kosten bespaard en ‘de data aan het woord gebracht’. Elk jaar geeft Vodafone ongeveer 839.000 inkooporders uit en met een gedigitaliseerd systeem kan het prestatiegrafieken maken voor elke order en tariefdivisies of landen. “De kosten van elke bestelling bedragen nu € 2,36. Tegen het einde van dit jaar zal dit dalen tot € 1,99”, aldus Ninian Wilson, groepsdirecteur supply chain en CEO bij Vodafone.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres