Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Acht tips voor een start met circulair inkopen

Inkoop bepaalt niet alleen welke producten binnenkomen, maar beïnvloedt ook de levensloop van een product en hoe je het weggooit. Bij circulair inkopen staat dit centraal. Fiscaal adviesbureau PwC geeft acht tips om te starten met circulair inkopen. Deze zijn gericht op facilitaire inkoop, maar ook breder te trekken.

1. Is vervangen en weggooien nodig?

Organisaties vervangen producten als die verouderd zijn of als ze op papier het einde van hun levensduur hebben bereikt. Het is echter de vraag of dat wel altijd nodig is. Het product kan wellicht nog prima op een andere plek of op een andere manier worden gebruikt.

2. Functioneel uitvragen

Een functionele uitvraag hoort bij circulair inkopen. Het betekent zoeken naar de beste oplossing voor een probleem. Bij de uitvraag bekijk je daarom welk probleem je hebt en aan welke eisen een oplossing moet voldoen. Daarmee houd je meerdere mogelijkheden open bij je inkoop.

3. Brainstormen met collega’s

Voor het omschakelen van traditioneel naar functioneel uitvragen het uitwisselen van ideeën belangrijk. Brainstorm daarom met collega’s wat nodig is en wat jullie willen bereiken. Daarmee weet je exact met welke vraag je de markt op gaat. 

4. Buiten de gebaande paden kijken

Bij de brainstormsessie ga je ook na bij wie je moet zijn met je uitvraag. Kijk dan niet alleen naar de ‘usual suspects’ qua leveranciers, maar zoek ook daarbuiten. De oplossing is leidend en die kan verschillende kanten op gaan.

5. Uitdagen van de leveranciersmarkt

Na het aangaan van het gesprek in de organisatie, kun je overleggen met de markt. Ook daar kun je kennis verzamelen en antwoorden op vragen zoals of je vraag wel reëel is en wat andere bedrijven ervan vinden. Sta open voor de ideeën en mogelijke oplossingen van leveranciers. Daarmee kom je tot nieuwe inzichten.

6. De duurzaamheid van oplossingen toetsen

Bij circulair inkopen draait het om verduurzamen. Voor het toetsen van de duurzaamheid van oplossingen is het 10 R’en-model uitermate geschikt. De eerste r is die van refuse, weigeren oftewel: is het wel echt nodig iets te gebruiken? Dit past ook bij de eerste tip of je wel echt iets nieuws nodig hebt. Andere r’en hangen  bijvoorbeeld samen met refurbished en recycle. Het 10 R’en model ondersteunt bij het op een rij zetten van de verschillende keuzes.

7. Uitgaan van ‘gebruiken’ in plaats van ‘bezitten’

Meestal kopen bedrijven producten, zoals meubels en apparatuur, als bezit. Dat kan echter vervangen worden door er als gebruiker in plaats van als eigenaar naar te kijken. Onderzoek met leveranciers hoe je onderhoud zo kan opzetten dat een product zo lang mogelijk meegaat en hoe het aan het einde van de levensduur weer duurzaam de keten in kan. De totale gebruikskosten worden zo meer dan alleen de prijs van een product. 

8. De uitdaging gezamenlijk oppakken

Sta open voor interne en externe feedback. Daarbij is circulair inkopen niet alleen nieuw voor veel bedrijven, maar ook voor veel leveranciers. Pak die uitdaging samen op en durf om feedback te vragen.

Bron: Facto

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang gratis E-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Ontvang het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang het e-book 'De 6 juridische topics bij de inkoop van IT'.