Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Acht leiderschapsthema’s voor inkoop in 2021

Leverancier van inkoop en supplychainsoftware GEP noemt in zijn rapport Outlook 2021 als prioriteiten voor 2021 risicovermindering, duurzaamheid en diversiteit en inclusie. Volgens het rapport moeten organisaties met wereldwijde toeleveringsketens door de coronapandemie veel oude regels vervangen door nieuwe. GEP’s ziet acht leiderschapsthema’s voor 2021. Dit bericht het Britse Supply Management.

Thema’s inkoop en supply chain in 2021
1. Leidende supplychainbedrijven moeten investeren om veerkrachtig te blijven en risico’s te verminderen. De sleutels tot veerkracht zijn zichtbaarheid en nauwe samenwerking.

2. Netwerkstrategieën voor de toeleveringsketen veranderen door de complexiteit van sourcing.

Essentieel hierbij zijn: reshore, nearshore, offshore of dual source. Bedrijven kunnen echter een grotere complexiteit van de toeleveringsketen verwachten vanwege het zo verminderen van risico’s.

3. Voor leiders op het gebied van inkoop en toeleveringsketens heeft ‘essentieel’ een nieuwe invulling gekregen. De coronapandemie heeft bedrijven tot het uiterste gedreven en de manier van werken ter discussie gesteld. Thuiswerken is vaak de norm geworden en technologie neemt een veel grotere plaats in tijdens de werkdag.

4. Duurzaamheid is eindelijk een onderwerp op directieniveau en duurzaam inkopen is de sleutel.

De verwachtingen zijn hoger dan ooit dat bedrijven van duurzaamheid een prioriteit maken. Inkoopbeslissers moeten daarbij ook rekening houden met de gevolgen voor de samenleving en het milieu. Ze moeten leveranciers selecteren voor wie duurzaamheid een kernwaarde is.

5. Diversiteit en inclusiviteit moeten worden ingebed in procure-to-pay-processen en -technologieën. In 2021 moeten leiders van inkoop en toeleveringsketens meer doen om echte leveranciersdiversiteit te bereiken en zich te laten adviseren over diversiteit en inclusiviteit.

6. Bij een post-pandemische strategie hoort een post-pandemische kostenstructuur. Inkoopprofessionals zouden ‘demand sensing’ moeten overwegen om voorraad en distributie in realtime te beheren. Dat maakt het mogelijk om alleen in te kopen naar vraag en capaciteit. Besparingen op leveranciers moeten worden gekoppeld aan hun bijdrage aan innovatie en inkomsten.

7. Budget-to-pay brengt financiën en inkoop samen in één model. Voortrekkers in de inkoop en toeleveringsketen beschikken over een uniform model dat de beschikbaarheid van budget koppelt aan realtime-beslissingen over uitgaven en autorisatie van betalingen.

8. Substantiële inkoop- en supply chain-activiteiten kunnen nu worden geautomatiseerd. De coronapandemie heeft de trend naar automatisering van tactisch werk versneld. Dit moet echter worden gekoppeld aan menselijk inzicht in de vraag naar inkoopcategorieën en de impact van een aanhoudende recessie.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang gratis E-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Ontvang het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang het e-book 'De 6 juridische topics bij de inkoop van IT'.
close-link