Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Aandacht voor maatschappelijk verantwoord inkopen groeit

Bij een recent gehouden digitaal congres over maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) was er veel aandacht voor het blijvend borgen van MVI in organisaties. Ook was er aandacht voor instrumenten zoals de MVI-monitor. Zo valt te lezen op de site van Duurzaam Gebouwd.

Michiel Zijp, projectmanager bij het RIVM, gaf bij het congres een sneak preview van de resultaten van de MVI-monitor die binnenkort verschijnt. Dit instrument geeft tweejaarlijks aan wat de resultaten zijn op MVI-gebied. Volgens Zijp is vooral het evalueren en leren van successen en fouten belangrijk. Met de MVI-monitor wil het RIVM een antwoord geven op wat honderd procent duurzaam inkopen betekent en wat ervan te leren is. De monitor werkt met vijftien productgroepen met elk zo’n tien grote aanbestedingen. De centrale vraag daarbij is of er socialer of duurzamer geleverd is met MVI-criteria. Bij een bevestigend antwoord verzamelt het RIVM de data en berekent het de effecten op het klimaat, materiaalgebruik en social return. Zijp stelde op basis van het aantal MVI-aanbestedingen waarvoor het RIVM een berekening kon uitvoeren (ten opzichte van 2015-2016) dat de aandacht voor MVI groeit.

Inkopers als ambassadeurs
Verder benadrukte Charlotte Extercatte van AmbassadorWise tijdens het congres het belang van inkopers als ‘onontbeerlijke’ ambassadeurs. Volgens haar is in de toekomst een andere manier van werken nodig. “In plaats van droge doelen, moeten we veel meer mikken op visie en veerkracht.” Daarbij moeten de ambassadeurs anderen leren om sneller en slimmer te handelen. Een voorbeeld is Interface, een producent van onder meer tapijtegels. Dit bedrijf is een pionier met producten met een klimaatpositieve impact. Vanuit een ambassadeursprogramma bij Interface lukte het medewerkers om met hun ambitieniveau markten te veranderen. Hun kennis en inspiratie verspreiden zich inmiddels naar andere bedrijven en mensen.

Bron: Duurzaam Gebouwd

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang gratis E-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Ontvang het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang het e-book 'De 6 juridische topics bij de inkoop van IT'.
close-link